Welk psychologisch proces zit er achter het kijken van een film en kippenvel tijdens bepaale scenes?

Hoe krijg het lichaam een sein om kippenvel te activeren?

12 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Geen psychologisch maar lichamelijk proces!
Door bepaalde beelden en vooral bij bepaald geluid wordt een emotie opgewekt. Hierdoor maakt jouw lichaam een enorme stoot dopamine aan. Het lichaamseigen stofje die vrijkomt en waar we ons zo goed bij voelen. Dit geeft bij een hoge concentratie kippenvel.

Daarom "voelt" muziek ook soms zo lekker!

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik heb er nog een stukje over gevonden, waar hetzelfde staat:

http://www.scientias.nl/daarom-voelt-het-goed-om-naar-muziek-te-luisteren/22777
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is óók een psychologisch effect, het is juist een duidelijk voorbeeld van de samenwerking van het lichaam en de geest.
Je gevoelens, die iets lichamelijks veroorzaken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goede aanvulling Nelly, het is inderdaad het psychologische effect die het lichamelijke (krijgen van kippenvel) in werking zet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij bepaalde spirituele zaken is er soms ook ineens kippenvel, vaak zeer heftig in golven over je rug.
waar en hoe moeten we dat dan plaatsen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ eddijst, ik ben daar niet zo in thuis, maar ik denk toch dat je met jouw geest jouw lichaam kan "aansturen". Ik gebruik altijd het voorbeeld: Ga tegen jezelf zeggen dat je je niet lekker voelt, blijf jezelf overtuigen dat je een griepje hebt, en waarempel, je gaat je echt lichamelijk beroerd voelen als je dit maar lang genoeg vol houdt. Bij het spirituele zal dat niet anders zijn. Je zet jouw geest open waarop jouw lichaam zal reageren. Je met jouw geest fases oproepen, waarbij adrenaline, dopamine of serotine vrijkomt. Ik denk dat die kippenvel golven in jouw rug daar onlosmakelijk mee te maken hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja zou een prima verklaring kunnen zijn, maar het verschijnsel is soms zeer plaatsgebonden en blijft zich herhalen, telkens als je een bepaalde plek passeert.

Andere antwoorden (1)

Bij wat jij ziet of hoort in een film maak je zelf een gedachte. Deze gedachte zorgt voor een gevoel en hierop volgt een gedrag, of in deze zin; kippenvel.
Kippenvel maak je eigenlijk dus zelf.

Niet iedereen heeft nl bij dezelfde scene of muziek kippenvel of een emotie.

(dus eigenlijk is het wel een beetje psychologisch proces?)