Wat te doen met je leven als je geen enkele ambitie meer hebt of nergens voldoening uit kan halen?

ik leef van dag tot dag en ik ben zo nihilistisch geworden, weet ook niet echt wat ik wil, ben niet/veel minder bang voor de dood, zou me niets doen als ik op een ochtend niet meer wakker zou worden, ik streef altijd het aller beste na en wanneer ik weet dat ik wel goed ben maar ook weer niet zo goed, dan hak ik snel af....voorbeeld: ik voetbalde van mijn 9e tot 15e bij een amateurvereniging, ik was ongetwijfeld de beste, beter dan al mn teamgenoten....maar toen ik merkte dat ik misschien wel goed was maar zeker niet goed genoeg voor de top...deed het mij allemaal niets meer, ik kreeg zelfs een afkeer van het spel terwijl ik er met veel plezier en enthousiasme eerst aan deel nam. Hetzelfde op school ik deed een halfjaar een WO studie maar toen ik begon te merken dat ik wel mijn bachelor kon halen maar ik nooit aan harvard zou geraken of een Google.inc of nobelprijs van natuurkunde zou winnen verdween al mijn motivatie en haakte ik af....nu heb ik er verder ook geen zin meer in, heb het wel gehad met het leven denk ik....dus ik doe maar wat het interessant mee niet, dat wilt overigens niet zeggen dat ik ongelukkig ben.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
omdat ik mijn niveau wel kan inschatten! Ik weet bijv. dat ik een WO bachelor kan behalen maar ik denk niet niet dat ik de nobelprijs kan winnen, het is maar een indicatie Fiederieke, ik denk dat elke persoon wel een beetje ONGEVEER kan inschatten wat die wel of niet kan, akkoord?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelfingenomen? of juist niet? Want ik lijk me ervan bewust te zijn dat ik niet kan halen wat ik wil behalen, dat vertel ik duidelijk in mijn verhaal.
capthavoc
12 jaar geleden
waarom wil je dat behalen ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet jezelf realiseren dat je niet altijd tot de top van de wereld kan behoren. En dat dat ook niet altijd nodig is. Soms is het toch al voldoende ergens plezier in te hebben of complimenten te krijgen over je werk zonder dat je meteen de nobelprijs wint? Daarbij weet je natuurlijk nooit of het zover zal komen. Dus moet je niet meteen afhaken als je denkt dat je (nog) niet goed genoeg bent. Dan zal je immers nooit de top behalen! Niet geschoten is altijd mis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fiederieke en dmnq, dat is het hem juist voor minder dan de top kan ik geen motivatie opbrengen....ik zie de top als uitzonderlijk en de rest is voor mij allemaal hetzelfde wanneer ik geen microsoft opricht of topatleet ben dan doet het mij niets of ik een arts ben of een straatmaker en of ik in een grote rijtjeshuis woon of in een kleine flat......misschien kunnen jullie je daar niets bij voorstellen omdat jullie mij niet zijn, maar zo ervaar ik het dus allemaal wel....ook al is het misschien voor anderen niet rationeel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij ben jij een perfectionist. Als je niet direct een uitzonderlijk hoog ideaal kan bereiken verlies je alle belangstelling ervoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jij wil de top bereiken? geen genoegen nemen met minder als de top? wat is voor jou je ultieme doel? als je dat weet waarom afhaken, je zegt het zelf al, ik haak af omdat het me toch niet gaat lukken om dat specifieke doel te bereiken, ik zou zeggen als dat je doel is ga er dan 100% voor en laat zien dat je het wel kan, vele grote namen hebben het al bewezen dat het kan.
geen genoegen en motivatie met minder, wel om de top te bereiken zal je toch ergens moeten beginnen, als je al geen motivatie hebt voor een begin (omdat dat te makkelijk is) zul je de top ook nooit halen. naar mijn idee verlies je je doel te snel uit ogen, wees blij dat het begin van je uiteindelijke doel makkelijk is naarmate je naar je doel toekomt zal het moeilijker worden. ik zou zeggen volg je studie, behaal je studie op je gemak, en sleep die oorkonde binnen voor die nobelprijs natuurkunde, er zijn nog genoeg wetenschappen waar je in kunt uitblinken, maar uitblinken in opgeven nee daar win je niks mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ninja, bedankt voor je reactie, daar heb ik wel wat aan...maar wat als ik nou heel aanstellerig zou zeggen dat mijn ultieme doel was/is om Messi voorbij te streven en een van de beste voetballers te worden of een bedrijf als Microsoft op te richten? Dat kan toch niet meer op mijn leeftijd (in de 20)...ik loop daarvoor teveel achter. Ik heb het idee dat het voor mij een beetje te laat is, tenzij ik de staatsloterij win en alsnog een rijk zakenman word. En ja ik weet het, ik klink nu heel arrogant en ondankbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zou zeker niet zeggen dat je aanstellerig klinkt of arrogant ondankbaar, in tegen deel, het is juist heel mooi dat je jezelf hoge doelen stelt en niet genoegen met minder wil nemen, je hoeft ook zeker niet je dromen op te geven omdat je een bepaalde leeftijd hebt, het is goed om realistisch te zijn en dat moet je (vind ik persoonlijk) ook blijven,. dus om dan te zeggen mijn doel is dat ik de beste voetballer ter wereld ga worden is dan niet realistisch meer, wat jezelf ook inziet, maar om uit te blinken in een andere categorie waar bv geen leeftijd aan zit ja daar kun je zeker de top in bereiken en je bent er ook jong en volgens mij ambitieus genoeg voor, je moet er alleen in blijven geloven zo ook in jezelf en ervoor gaan, zoek het doel uit wat je wil bereiken en ga na wat je moet doen om dat te bereiken, een lange weg zal het denkelijk worden maar dat zou juist moeten zorgen voor de drive en motivatie om door te gaan totdat je bereikt hebt wat je wil,.
als je zou zeggen ik wil heel rijk worden, waarmee kun je dan rijk worden, er zijn heel veel manieren maar welke manier kun jij het beste volgen om rijk te worden, zoals je al aangaf kun je goed leren, er zijn genoeg beroepen die zo goed verdienen en waarmee je aan de top staat, al moet je voor zulke beroepen wel diploma's en kennis hebben. naar mijn idee is dit een manier om de top te kunnen bereiken, maar zo zijn er meerdere.
het belangrijkste is, is dat je je niet laat afleiden en halverwege stopt om de top te bereiken. mensen die al 20 jaar meespelen in de staatsloterij en toen uiteindelijk die miljoenen wonnen gaven ook niet op en lieten zich ook niet afleiden door te stoppen en mee te spelen met een andere loterij.
Kimath
12 jaar geleden
Heel mooi omschreven ninja :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het klinkt mij eerder alsof socrates alleen dingen wil bereiken waar hij niet te veel energie in hoeft te stoppen.
half jaartje bachelor -> dat krijg je bijna kado, de energie gaat in het afstuderen/promoveren zitten. Voor een nobelprijs zul je niet alleen een buitengewoon slim idee moeten krijgen, maar ook gewoon keihard moeten werken.
Voetballen bij een amateurclub kan iedereen, om hogerop te komen zul je heel wat meer moeten investeren dan twee avonden trainen in de week.
De zin van het leven zit in de bevrediging die je vindt in de dingen die je doet. Voor sommige mensen is dat een mooi stukje straatwerk, voor anderen een nobelprijs.
Op lange termijn is het allemaal zinloos: over 5 miljard jaar wordt de zon een rode reus en is het afgelopen. (behalve als we voor die tijd interstellair leren reizen...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hoeft echt geen staatsloterij te winnen om een rijk en succesvolle zakenman te worden.
Je hebt ambitie. Doe hier iets mee! Echt! Je bent lang niet klaar metje haalbare doelstellingen.

Het beste antwoord

Je schrijft "Wat te doen met je leven als je geen enkele ambitie meer hebt of nergens voldoening uit kan halen?"
Je hebt wel ambities en kan wel voldoening ergens uit halen. Je ambitie is namelijk, zeg je zelf, om ergens het beste in te zijn en je zou daar voldoening uit halen.

Jouw probleem is echter dat je geen realistische ambities hebt en daarom nergens voldoening uit haalt.
Wat je moet doen is de lat lager leggen, realistische doelen stellen.
Jij hebt last van een vorm van faalangst.
Waardoor dat veroorzaakt word kan ik niet zeggen, daarvoor zou je bij jezelf ten rade moeten gaan.
Je bent in ieder geval niet erg lief oor jezelf. Je 'mag' van jezelf alleen maar iets doen als je er de beste in bent. Je bent dus enorm streng voor jezelf. Je veroordeelt jezelf als je de door jezelf opgelegde doelen niet behaald.
Wat jammer is dat. Want als ik het zo lees ben je iemand die veel zou kunnen bereiken. Maar alles wat je kunt bereiken betekend niets als je daar niet van kunt genieten.
Het ironische is denk ik dat jij, door ergens het allerbeste in te willen zijn, wil laten zien dat je de moeite waard bent en dat je bijzonder bent. En dat, de moeite waard zijn en bijzonder zijn, dat bent je al. Je kunt het alleen niet zien.

Het is nogal een dooddoener want het word maar al te vaak en vaak ook onterecht gezegd, maar ik denk dat je hiervoor hulp moet zoeken bij een therapeut.
Ik kan me zo voorstellen dat je dat ook niet wilt, want als je zo'n stap zet dan moet je eerst toegeven dat je er zelf dus niet uitkomt en jij zal weleens moeite kunnen hebben om dat te accepteren van jezelf.
Maar wees eens eerlijk: je komt er zo niet uit. Je bent je kansen aan het vergooien en het komt je niet ten goede.
Wees lief voor jezelf, zorg voor jezelf en zorg voor een beetje hulp.
Ga eens naar de huisarts voor een doorverwijzing.
Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had jouw antwoord nog niet kunnen lezen Annigje, voordat ik de mijne plaatste: ben het met je eens. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De huisarts? Misschien is een coach wel een beter idee.
Een paar goeie coaching gesprekken kunnen je helpen te inventariseren wat je in je leven bereikt hebt, waar je mogelijkheden en ambities liggen en hoe je die kunt verwezenlijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+, je hebt het goed verwoord en je hebt het over de lat lager leggen en ''realistische'' doelen, maar de ''realistische'' doelen interesseren mij niet, ik word daar absoluut niet koud of warm van, ik heb in de familie architecten en artsen maar het interesseert mij verder niet echt, het doet me niets.....me voor ''realitische'' doelen enthousiast maken en tevreden etc. is misschien ongeveer voor jou hetzelfde als....je moet enthousiast maken voor het winnen van de wereldbeker op de playstation en dat terwijl je ook zelf het niveau bepaald........het doet mij niets, ben nog liever gewoon anoniem en onherkenbaar dan dat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar wat wil je daar dan mee zeggen Socrates?

Andere antwoorden (9)

Ik heb vaker vragen en antwoorden van jou gelezen. Je bent alles behalve saai en dom.
Ik denk dat je je doelen te hoog stelt in één keer...die voor de meesten overigens niet haalbaar zijn. Hierdoor 'faal' je keer op keer. Terwijl als je je doelen en tempo aan zou passen ga je inzien dat de dingen wél lukken. Dit motiveert weer op z'nbeurt en geeft je een doelstelling en levensvreugde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat niet om het behalen en bereiken van dingen in je leven, maar om de weg ernaartoe. Perfectionisme is een erg lastige eigenschap, iets waar ik zelf ook mee opgescheept zit. Vaak haak je dan ook bij dingen af die je denkt te kunnen inschatten, maar soms doe je dit uit onzekerheid ipv arrogantie. Het belangrijkste is dan ook door te gaan met het gene en niet af te haken. Want als je altijd afhaakt dan bereik je nooit iets.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zoo herkenbaar!!! ik heb ook steeds dingen gedaan die ik wilde doen, dacht dat ik t leuk vond, maar toen ik er eenmaal stond, dacht ik, is dit het nou? en ben weer afgehaakt! achteraf, weet ik , dat jij, Mirikushi, gelijk hebt, had ik dit maar eerder geweten, dan was ik nu ergens geweest waar ik nu nog van droom maar heb opgegeven omdat ik dacht, is dit het nu?? (te snel willen, het niet snel hebben en dan weggaan... weet nu dat je kleine doelen moet stellen , op weg naar dat ene doel....... en gaanderweg, kan je het bijstellen............ t genieten van de reis, is belangrijker dan er te zijn...... goed onderwerp dit, voor mij.......
Er is altijd wel een baas boven baas. Waarom probeer je niet gewoon zo ver mogelijk te komen?! Dan zie je wel waar het schip strandt. Meer dan je best kun je niet doen. Heb er vrede mee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moest ook eerst kleuterschool doen om aan wo te kunnen beginnen.
Je moest ook eerst leren lopen om te kunnen rennen, laat staan voetballen.
Om iets te bereiken zul je eerst iets af moeten maken, je zult eerst diploma's moeten halen, want anders bereik je sommige dingen nooit.
Daarbij weet je nooit voor welke uitdagingen je in je leven komt te staan, maar als je voortijdig afhaakt bereik je sommige dingen helemaal niet.
Krijg de indruk dat je voor jezelf de lat iedere keer net iets te hoog legt.
Waarom niet eerst voor jezelf de studie afmaken, dit mag best op je perfectionistische manier, alleen iedere keer als je geen 10 heb zal er een teleurstelling zijn, probeer tevreden te zijn met een 9, want dan heb je daarnaast meer tijd om van het leven te "genieten"
Probeer ondertussen iets ORGIONEELS te bedenken waar jij de top wel in bereik, want die top bepaal je dan zelf.
Daarnaast kun je niet in de toekomst kijken, wat veranderd er nog allemaal en ga je opeens een geheel andere weg in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1, zit wel wat in idd, maar alles minder dan top is zo betekenloos in mijn beleving!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit ligt eraan, wat jij als top ziet.
Het is nu bijna 07.00, dus ik moet gaan werken, heel simpel om de kost te verdienen. Dit is voor mij de top.
Het is geen topfunctie, maar een SUPER leuke baan, waar ik iedere minuut geniet en geloof me: Van je leven genieten, van je functie genieten: Daarvoor hoef je echt niet aan de top te staan, want de uiteindelijke top bepaal jezelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie jij de top misschien ook als iets van: dan word ik rijk?
Dan zul je gewoon je studie moeten afmaken, kun je alle kanten op.
Bedenk echt iets origineels en probeer het op de markt te brengen, want ook de persoon die de paperclip uitvond is rijk EN beroemd geworden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de top is maar voor zeer weinigen beschikbaar en je zult heel veel talent, ambitie en geluk moeten hebben om die te bereiken.
Als je jezelf niet eens kunt motiveren om een WO studie af te ronden zul je de top niet bereiken.
De Top Bereiken Kost Namelijk Heel Veel Moeite! (Behalve als je van koninklijke bloede bent...) Mooi voorbeeld: ga de K2 beklimmen.
Als je komende zondag begint te klimmen is de kans dat je boven komt nihil, ongeacht je talent.
Als je zondag aan de vaalserberg begint en langzaamaan conditie en ervaring opbouwt is de K2 misschien over een jaar of tien haalbaar voor je. Maar alleen als je er keihard voor werkt. Kortom: stel je een doel, maak een stappenplan om dat te bereiken, kom uit je luie stoel en ga aan het werk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Compliment AdrieK, Dat laatste zal wel het belangrijkste zijn.
Als ik dit lees, dan denk ik: in 1 ding ben je echt heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg goed, misschien zelfs wel óver de top: perfectionisme....

http://nl.wikipedia.org/wiki/Perfectionisme

"Soms is perfectionisme een positieve eigenschap, omdat het de prestaties van iemand kan verhogen. In andere gevallen is perfectionisme hinderlijk, omdat het ervoor kan zorgen dat iemand overdreven verwachtingen van zichzelf heeft die hij niet waar kan maken. Een perfectionist kan zich ook schamen als hij niet aan zijn eigen verwachtingen kan voldoen en dit proberen te verbergen, wat kan leiden tot sociaal isolement, onderprestaties of zelfs een depressie."

En dan je vraag: "Wat te doen met je leven als je geen enkele ambitie meer hebt of nergens voldoening uit kan halen?"
Als je al zo ver bent, dat je denkt het wel te hebben gehad met je leven, dan lijkt het me hoog tijd om deskundige hulp in te schakelen. Om inzicht te krijgen in het "waarom" achter jouw drang/dwang om de allerbeste te moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ ook eens met jou ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-) Dankje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kan je zelf niet genieten als je een vogel ziet eten, of hoort zingen?? of als je de wind in je gezicht voelt? of als je eten hebt gekookt, en het is lekker???
kan je echt niet van niets genieten???? er moet toch iets zijn waar je iets uithaalt? al is het maar de vragen en reakties hier op goede vraag??? ik vraag me dit echt af, of er echt niets meer is???
als er namelijk wel nog iets is, kan je dat mischien als uitgangspunt gebruiken................ succes en sterkte, ik herken veel in wat je schrijft Socrates.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor je reactie Umria.
het is ook zo dat hoe ouder je wordt hoe meer je interesses krijgt in andere dingen dan bijv voetbal wat je al lang hebt gedaan , zoek is een uitdaging wat je niet als eerste zou kiezen en dat zou kwa hobby zijn maar ook kwa werk.

Je bent volgens mij een persoon die meer aan afwisseling zou moeten doen om het spannend voor jezelf te houden daarbij denk ik dat je ook veel te hoge eisen aan jezelf eist
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mist een heel belangrijk element in je leven en dat is tevredenheid. Je bent zo perfectionistisch ingesteld dat je nooit tevreden bent over jezelf. Je stelt te hoge eisen en als je die niet aankan laat je het hele zaakje maar vallen. Dat is zonde, want waarschijnlijk beschik je over veel goede capaciteiten. Ik denk dat je het beste via je huisarts begeleiding zoekt om te leren tevreden te zijn met wat je al wél bereikt hebt in je leven. Daardoor krijg je rust in je hoofd en komt er terug plaats voor andere dingen, waar je na verloop van tijd misschien toch voldoening kunt uithalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je noemt dat niets je meer raakt/interesseert. Daarna zeg je dat je niet ongelukkig bent. Klinkt als Nirwana! Kortom: vanwaar je vraag? Als je gelukkig bent met deze gang van zaken, wat is dan het probleem? Op bazis van wat je opschrijft, zou ik zeggen: gewoon loslaten, doorgaan met wat je doet, wachten op dood / transitie.
Maar, als niets je meer interesseert, wat interesseren onze antwoorden je dan? Wat wil je met deze vraag?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt gewoon totaal geen zelfcompassie. Heel normaal. Lees maar: http://www.psy.nl/meer-nieuws/nieuwsbericht/article/we-vergeten-vaak-mild-voor-onszelf-te-zijn-1/?no_cache=1&cHash=9f302def8f426a246f8438f0ba29f8e7