Vrouwelijk en mannelijk handschrift lijken me extreem gemakkelijk te onderscheiden. Hoe komt dat?

Er zijn uitzonderingen, maar meestal is een vrouwelijk geschrift qua vorm veel ronder van letter en helt het links achterover. Dit in tegenstelling tot mannelijk handschrift dat doorgaans minder ronde letters heeft en rechts voorover helt. Ik heb enkele uitzonderingen op die regel gezien, maar dan waren het vrouwen die een mannelijk handschrift hadden. Ik zag nog nooit een man met een vrouwelijk handschrift.
Is er een verklaring voor de typische kenmerken van deze handschriften?

Weet jij het antwoord?

/2500

Dit komt doordat de handen van een man en een vrouw verschillen in bouw. Een mannenhand is bottiger, hoekiger en onbuigzamer dan de rondere en zachtere vrouwenhanden. Bovendien is er verschil in dikte en resistentie van de huid. Bij de man is de huid dikker (+16%). Dit heeft invloed op het handschrift. Daarnaast is er nog een element opvoeding. Een kind kijkt bij ouderen het handschrift af. Jonge jongens nemen daarbij eerder een man als voorbeeld en jonge meisjes kijken meer naar een vrouw. Op manier wordt al jong een handschrift overgenomen dat bij de sexe past.

Bronnen:
http://www.catholica.nl/archief/6010/de-ve...

Dat komt doordat vrouwen over het algemeen een fijnere motoriek hebben dan mannen.

Ik denk ook dat het te maken heeft dat vrouwen "ronder"zijn in karaker en manier van denken. Mannen daarentegen zijn "hoekiger"en meer rechtlijniger van denken. Grafologen kunnen allerlei karaktereigenschappen aan de hand van een handschrift analyseren. Een handschrift kan in de loop van de jaren ook wel iets veranderen, of de grote ervan. Aan het begin vd puberteit had ik een extreem klein handschrift(onzeker). Toen mijn zelfvertrouwen groeide, deed mijn handschrift dat ook. :)

Vrouwen zijn meestal precies-er dan mannen. Dat komt omdat in de oertijd de vrouwen naar voedsel -paddenstoelen bessen etc.- zochten en daarvoor goed moesten opletten en hun handen goed moesten kunnen bewegen. Terwijl mannen juist sterk en gespierd etc. moesten zijn voor de jacht. Waarschijnlijk heeft dit ook te maken met het verschil in handschriften. Ik hoop dat je hier iets aan hebt!

Vroeger waren er jongensscholen en meisjesscholen. De jongens leerden over het algemeen schuinschrift en de meisjes schreven rechtop. Later wijzigde je het handschrift om bij een bepaalde groep te willen horen, maar toch een individueel schrift te hebben. Overigens sprak ik laatst met iemand die eigenaar was geweest van een handschriftkundig bureau en die vertelde me dat die hele handschriftkunde onzin was.

Het ligt er ook aan hoe dominant je vrouwelijke danwel mannelijke kant is. Ook speelt de ontwikkeling van de hersenhelften daarin een rol: wanneer de linkerhersenhelft (creativiteit, taal etc. ) beter ontwikkeld is, is het handschrift anders dan wanneer de rechterhersenhelft (rekenen, wiskunde etc.) beter ontwikkeld is. En natuurlijk de fijne motorieken, hoe fijner, hoe mooier het handschrift. Ik denk trouwens ook dat je concentratievermogen een aandeel heeft in het hebben van een mooi of minder mooi handschrift.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100