Vrouwelijk en mannelijk handschrift lijken me extreem gemakkelijk te onderscheiden. Hoe komt dat?

Er zijn uitzonderingen, maar meestal is een vrouwelijk geschrift qua vorm veel ronder van letter en helt het links achterover. Dit in tegenstelling tot mannelijk handschrift dat doorgaans minder ronde letters heeft en rechts voorover helt. Ik heb enkele uitzonderingen op die regel gezien, maar dan waren het vrouwen die een mannelijk handschrift hadden. Ik zag nog nooit een man met een vrouwelijk handschrift.
Is er een verklaring voor de typische kenmerken van deze handschriften?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.3K
Cryofiel
12 jaar geleden
Zijn dat mannen met "dikkere" vingers? Ik heb wel eens gehoord dat vrouwen meer onderhuids vet hebben dan mannen (daarom blijven vrouwen in het zwembad makkelijker drijven, terwijl mannen eerder zinken - vooral bij de benen is dat verschil heel duidelijk). Hoe meer onderhuids vet, hoe ronder je handschrift. Als dat klopt (ben ik niet zeker van), zouden mannen met "dikkige" vingers ook ronder moeten gaan schrijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
met de laatste zin ben ik het eens omdat ik iemand ken met ronde vingers en een zeer vrouwelijk handschrift heeft. met het andere ben ik het minder eens. ik weeg niet zoveel maar ben wel weer een vrouw. ik drijf weer niet omdat ik dan een kind op mijn maag krijg (ik zeg nog zo...GEEN bommetje!!!) mijn broertje heeft wat rondere vormen maar toch wel zeer mannelijk en kan bijzonder goed schrijven. het is welliswaar een combinatie van hiërogliefen en spijkerschrift maar dat terzijde. zelf denk ik dat het te maken heeft met fijne motoriek. vraag een man eens een draad in een naald te doen, een minischorefje ergens in te draaien, of een ander pietepeuterig pulkwerkje. dat gaat ze niet zo goed af als dat het over het algemeen bij een vrouw afgaat. ik denk dat een schilder (niet de buiten of binnenschilder) die realistische en gedetailleerde schilderijen maakt wel over de fijne motoriek beschikt.
zou het handschrift van deze personen (over het algemeen) verschillen met dat van andere mannen (bijvoorbeeld bouwvakkers)?
Cryofiel
12 jaar geleden
Dat laatste zou een leuke vraag zijn. Best kans dat dit al eens is onderzocht. Ook een leuke vraag: komt het kenmerkende verschil uit de vraagstelling ook voor bij schrijvers van Arabisch, Thais, Chinees of Japans?

Antwoorden (6)

Dit komt doordat de handen van een man en een vrouw verschillen in bouw.

Een mannenhand is bottiger, hoekiger en onbuigzamer dan de rondere en zachtere vrouwenhanden.

Bovendien is er verschil in dikte en resistentie van de huid. Bij de man is de huid dikker (+16%).

Dit heeft invloed op het handschrift.

Daarnaast is er nog een element opvoeding. Een kind kijkt bij ouderen het handschrift af. Jonge jongens nemen daarbij eerder een man als voorbeeld en jonge meisjes kijken meer naar een vrouw. Op manier wordt al jong een handschrift overgenomen dat bij de sexe past.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+, snap de min niet!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ook niet maar daarom nog geen C+
wel een gewone plus omdat ik het antwoord helder en duidelijk vindt :)) wie weet is de min wel van iemand met een hoekige onbuigzame handen die invloed hebben op de fijne motoriek en eigenlijk een plusje wou geven???
Dat komt doordat vrouwen over het algemeen een fijnere motoriek hebben dan mannen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
das ook toevallig, dat zeg ik gisteren nog hierboven :)
Ik denk ook dat het te maken heeft dat vrouwen "ronder"zijn in karaker en manier van denken. Mannen daarentegen zijn "hoekiger"en meer rechtlijniger van denken. Grafologen kunnen allerlei karaktereigenschappen aan de hand van een handschrift analyseren. Een handschrift kan in de loop van de jaren ook wel iets veranderen, of de grote ervan. Aan het begin vd puberteit had ik een extreem klein handschrift(onzeker). Toen mijn zelfvertrouwen groeide, deed mijn handschrift dat ook. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja nogal...kijk maar hoe rechtuit dit antwoord is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vrouwen praten vaak meer dan nodig
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ben ik wel met je eens ja....alhoewel sommige mannen kunnen er ook van. :)
Vrouwen zijn meestal precies-er dan mannen. Dat komt omdat in de oertijd de vrouwen naar voedsel -paddenstoelen bessen etc.- zochten en daarvoor goed moesten opletten en hun handen goed moesten kunnen bewegen. Terwijl mannen juist sterk en gespierd etc. moesten zijn voor de jacht. Waarschijnlijk heeft dit ook te maken met het verschil in handschriften. Ik hoop dat je hier iets aan hebt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vroeger waren er jongensscholen en meisjesscholen. De jongens leerden over het algemeen schuinschrift en de meisjes schreven rechtop. Later wijzigde je het handschrift om bij een bepaalde groep te willen horen, maar toch een individueel schrift te hebben. Overigens sprak ik laatst met iemand die eigenaar was geweest van een handschriftkundig bureau en die vertelde me dat die hele handschriftkunde onzin was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ligt er ook aan hoe dominant je vrouwelijke danwel mannelijke kant is. Ook speelt de ontwikkeling van de hersenhelften daarin een rol: wanneer de linkerhersenhelft (creativiteit, taal etc. ) beter ontwikkeld is, is het handschrift anders dan wanneer de rechterhersenhelft (rekenen, wiskunde etc.) beter ontwikkeld is.

En natuurlijk de fijne motorieken, hoe fijner, hoe mooier het handschrift. Ik denk trouwens ook dat je concentratievermogen een aandeel heeft in het hebben van een mooi of minder mooi handschrift.