Hoe kan je het best je talenten vinden?

Zonder je rot te zoeken en alles uitteproberen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (13)

Heel simpel is deze vraag, dat wat je het liefst doet, daar precies ligt jouw talent...

En verder hoef je ook niet te zoeken, ga doen wat je het liefst doet, want daar ligt je succes en je talent...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wij verschillen wel vaker van mening...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het helpt alleen als je ook talent hebt voor wat je graag doet
Waar ben je goed in en vind je ook leuk. Denk dat daar het antwoord in zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door alle dingen uit te proberen waar je talent voor denkt te hebben of talent verwacht. Als je op een relativerende manier bekijkt waar je de beste score maakt, heb je je talent gevonden.

Toegevoegd op 18-06-2009 21:52:44
Zonder testen kom je er dus niet achter!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt erop dat je gewoon lui bent, anders zou je wel vanalles uitproberen.
Je talent is wat je gedreven doet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lui zijn is een talent hoor... Dat kan echt niet iedereen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daarom ben ik lui voor 3.
Kijk rond, zoek iets wat je leuk lijkt en probeer uit of je er talent voor hebt (en of je het ook echt leuk vindt).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is vrij simpel datgene wat de meeste bezwaren bij je oproept is datgene wat je het liefste doet.

Toegevoegd op 18-06-2009 22:06:36
Beetje leuk moet het dan wel weer lijken voor je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen idee hoe oud je bent, maar ik denk jong.
Je zit nog in een erg onzekere perioden van je leven. De school die je gevolgt hebt , geeft al een richting waar je talenten liggen, of je moet de verkeerde keuzen gemaakt hebben.
Je zal toch zelf het antwoord op deze vraag moeten geven
Ga bij je zelf te rade en schrijf het op.
Lees het na een week en streep weg of vul aan.
Als je het weet, ga dan kijken wat je er mee kan.
Is het een beroep? Heb je dan de juiste diploma's?
Moet je verder leren? En is er wel werk in?
En dan nog kan je de verkeerde keuze maken.
Laat een ander geen keus voor jou maken dat doe je zelf.
Iedereen heeft talent, jij dus ook!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedenk dat het niet gaat om het doel maar om de reis er naartoe. Het gaat om hoe je de reis aflegt en niet om wat je bereikt. Als je niet meteen vind wat je zoekt zoek dan gewoon verder, zonder te kijken naar wat 'men' belangrijk vindt. Het kan helpen als je terugdenkt aan wat je in je kindertijd leuk leek, maar tevreden kunnen zijn met het werk dat je doet is een groter genot dan op een positie 'zitten'.

Toegevoegd op 18-06-2009 22:50:41
Ik zoek al meer dan veertig jaar en als ik stop met zoeken ben ik waarschijnlijk zo goed als dood. Net als met fouten maken; als ik die niet meer maak ziet het er slecht uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb al eens een soortgelijke vraag beantwoord. Ik geloof niet in talent, ik geloof in oefening. Wellicht wel mogelijk; een bepaald lichamelijk voordeel maar overschat dat niet.
Hieronder een leuk artikel over talent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door alles te proberen wat je leuk lijkt, dan merk je vanzelf waar je goed in bent. Interesse en doorzettingsvermogen zijn op de lange duur overigens belangrijker dan talent, en sommige talenten ontdek je misschien wel nooit. En met talent alleen kom je er niet ; voor de meeste dingen in het leven is oefening, doorzettingsvermogen en ambitie nodig. Iemand met een gouden keel is nog lang geen zangeres ; met een normale leuke stem en de nodige vechtlust kun je het heel ver schoppen. En dat geldt op alle vakgebieden.

Toegevoegd op 19-06-2009 14:06:27
Ik heb misschien wel een fantastisch talent voor tennissen ofzo, maar ik zal er nooit achter komen en het nooit ontwikkelen omdat ik er een vreselijke hekel aan heb. Dat soort talenten heb je dus geen ruk aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om je sterke punten te ontdekken, moet je niet alleen over zelfinzicht maar ook over zelfkritiek beschikken.

Waar ben je echt goed in? Waar liggen je valkuilen? Hoe duurzaam zijn de successen die je boekt?

Kom bij het beantwoorden van zulke vragen niet aandraven met algemene uitspraken over competenties of kwaliteiten. Probeer zo specifiek mogelijk te worden.

Marcus Buckingham dacht zelf dat hij over het algemeen een goed spreker was, maar bij nader inzien kwam hij erachter dat hij vooral goed is in het toespreken van grote groepen, als het gaat om een onderwerp waar hij veel vanaf weet, dat hij goed heeft voorbereid en waarvan hij weet dat het een bijdrage levert aan zijn missie.

Het gaat bij het definiëren van sterke punten dus vooral om de details. Wanneer men zijn sterke punten eenmaal helder voor ogen heeft, is het zaak om goed na te denken over de vraag hoe men deze in praktijk kan brengen. Ga daartoe eerst na hoe vaak en wanneer je je talenten daadwerkelijk al kunt inzetten.

Ga ook na welke kansen je in het verleden hiertoe hebt gehad, maar niet hebt benut. Maak een schets hoe je werkzaamheden er idealiter uit zouden zien wanneer je volledig vanuit je sterkten zou werken.

Ga gewapend met deze informatie naar je baas en voer met hem/haar een informele ‘strength chat’. Praat over je sterke punten en laat horen hoe je over de invulling van je baan denkt. Overtuig je baas van het feit dat jouw individuele inbreng het team op een hoger plan zal brengen. Het is duidelijk dat de kans van slagen van zo’n gesprek sterk afhankelijk is van de mate waarin de betreffende manager de ideeën en het achterliggende mensbeeld van de sterke punten-revolutie deelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het gaat om geestelijke talenten zoals ruimtelijk inzicht, gevoel voor getallen enz. kan je een beroepskeuzetest bij een psycholoog doen. Dat heb ik aan het begin van mij carrière, jaren geleden, ook gedaan, ik was een paar honderd gulden en een hele dag kwijt, en was aan het einde nogal moe geworden, zacht uitgedrukt. Een paar weken later kreeg ik een uitgebreid verslag toegezonden met adviezen omtrent mijn zwakke en sterke punten. Erg interessant, maar je moet er wel wat voor over hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn al goede antwoorden gegeven maar wil deze nog wat aanvullen.
Mijn overtuiging is, dat datgene waar jij 'warm' voor loopt, jouw lichaam [je gevoel] hierop spontaan reageerd en hiermee wil aangeven: "Ja, dat is een talent van jou!"
Voor de meesten van ons is deze fysieke duiding "te simpel" maar het werkt wel zo.
Het zijn vaak onze gedachten die met beperkingen en excuses komen om dit te ontkrachten.

Ik zou het proberen...!