Bestaan er mensen zonder "spiegelneuronen "?

Iemand als Robert M. heeft zulke totaal ongelofelijke misdrijven gepleegd . Zou hij geen spiegelneuronen hebben ? Zodat hij niet kan voelen dat hij weerloze anderen pijn heeft gedaan .

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (7)

Dat is denk ik moeilijk aan te tonen
In het (prachtige) boek van Dick Swaab: Wij zijn ons brein
beschrijft hij wel dat allerlei gedrag (variërend van anorexia tot crimineel gedrag) door "afwijkingen" in de hersenen kunnen worden verklaard.

Dat wil niet zeggen dat iemand altijd bepaald gedrag zal vertonen maar wel dat er een soort "aanleg" voor e.e.a. zal zijn.

De discussie of iemand echt door een afwijking HELEMAAL niet kan indenken wat hij een ander aandoet is heel moeilijk (en heel gevaarlijk want dan lijkt het bijna of het "overmacht" is).

Dus als spiegelneuronen inderdaad zijn wat ze er nu van denken geloof ik niet dat 1 persoon ze HELEMAAL niet heeft. De variatie in aantal, aangevuld met de omstandigheden EN de "drive"van een persoon kan wel heel verschillend gedrag geven
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha, nog een Swaab liefhebber! :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wow ! Dit is een bijzonder antwoord. +
Van mensen met autisme is het bekend dat zij spiegelneuronen hebben die minder goed werken. Ik las laatst wel in de krant dat dit zich na het dertigste levensjaar hersteld.
Robert M. is een pedofiel en het gedrag wat daarbij hoort vind ik sowieso heel erg moeilijk te begrijpen. Mogelijk werken zijn spiegelneuronen niet, maar er moet natuurlijk veel meer aan de hand zijn, wil je zoveel kinderen misbruiken. Het lijkt me eerder dat je geweten onvoldoende of niet ontwikkeld is, dus dat je niet weet wat goed of fout is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor zo ver ik heb begrepen zijn die er niet. Wel kunnen er storingenn in de neuronen optreden, maar dan is het nog niet zeker dat men door dergelijke storinge, waardoor je geen empathie hebt, per definitie crimineel of zelfs onmenselijk gedrag gaat vertonen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Ik vraag me af of iemand zonder spiegelneuronen wel een goede motoriek kan ontwikkelen; ze zijn in de eerste plaats bedoeld om gedrag na te bootsen.
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat iemand niet geneigd is om te gapen als hij iemand anders dat ziet doen.
Ik geloof dus niet dat er mensen zonder spiegelneuronen (kunnen) bestaan en als een (min of meer) normaal mens kunnen functioneren.
Dat spiegelneuronen een functie vervullen bij het geweten wil niet zeggen dat je de zaak zo maar om kunt keren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij heeft ieder mens spiegelneuronen, alleen werken ze bij de een beter dan bij de ander. Je hebt immers ook mensen bij wie ze heel goed werken (heel goed dingen aanvoelen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik meen me van mij studie te kunnen herinneren dat dergelijke mensen een tekort hebben aan een bepaalde neurotransmitter en op die manier dus wel een bepaalde genetische aanleg hebben. Verder denk ik dat hij zelf een belast verleden heeft, waardoor hij zich heeft afgesloten van empathische gevoelens. Misschien is hij als kind zelf misbruikt of werd hij thuis verwaarloosd? Om niet in de slachtofferrol te blijven gaat hij overcompenseren, en dus zelf misbruiken. Ik denk dus dat het niet zozeer met spiegelneuronen te maken heeft, maar meer met een combi van neurotransmitters en een problematische jeugd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ten eerste heeft elk mens spiegelneuronen anders zouden we niet kunnen praten (das ook kopieren dus)

bij de ene hebben ze meer invloed dan bij de andere persoon. dat wil niet zeggen dat iemand met minder of slechter werkende spiegelneuronen meteen een afwijking heeft natuurlijk omdat deze niet sociaal kan zijn.

deze man mankeert heel veel meer dan alleen op het gebeid van spiegelneuronen.

emotioneel, sexueel, erotisch moet je zodanig tot een kind zijn aangetrokken( op zich al heel ziek) dat je de neigingen niet meer kan onderdrukken (er is dus wel degelijk sprake van gevoel, alleen geen gezonde gevoelens) er is dus ook geen remming (weer een ander stofje, weer andere oorzaken en chemische processen)

dan spoort er nog eens iets niet aan de beleving van de pedo. sommigen denken dat het kind ook van hun houdt en ze het geen kwaad doen. (weer andere stofjes en oorzaken)

anderen doen het onder wang en bedreigen het kind, of doen het stiekem. deze weten dus heel goed waar ze mee bezig zijn!!! (hier moet je toch een sprankje verstand voor hebben lijkt mij want ze weten dat het niet goed is wat ze doen)

ook moet er iets niet sporen aan de werkelijkheid.
wat is fantasie, en wat is echt. heb je sex met een kind is dat niet omdat het kind van je houdt en dit prettig vind, maar dit hetgeen de zieke pedo graag zou willen.
(verwarring of vertroebeling van de concrete en de abstracte werkelijkheid)

dan is er nog de ontwikkeling/aanleg van de pedo zelf, zowel emotioneel als biologisch.
opvoeding, ontwikkeling, karakter, omgeving etc.

ook is pedofilie maatschappelijk bepaald. in sommige landen worden kinderen boven een bepaalde leeftijd gezien als volwassenen, ook op sexueel gebied.

hier is het niet normaal en strafbaar gelukkig maar persoonlijk denk ik dat een pedo niet te genezen is (een homosexueel houdt van hetzelfde geslacht, een hetro van het andere geslacht, en een pedo van kinderen) bij mijn weten is er nog nooit iemand geweest die dit kan veranderen ( niet naar gedragen dus!!!) en waarom de pedo dan wel? (ze weten wel wat ze moeten doen om in de maatschappij te functioneren, maar genezen is natuurlijk een heel ander verhaal)

wat mij betreft... pootjes in een emmer water en een klap stroom erop. scheelt de maatschappij een hoop geld, kinderen een hoop schade, ouders een hoop zorgen.

veiligheid voor alles, en als de toekomst ligt toch bij de jeugd ligt kunnen we dan niet gewoon het zeker voor het onzekere nemen?