Hoe kan het dat als (te) bewust met iets bezig bent dat daardoor de rest geen invloed op je heeft terwijl dat normaal wel zo is?

Als voorbeeld.. vaak hoor je meisjes dat als ze zijn verkracht totaal niet meer beseffen wat ze denken en doen.
Hun lievelingseten is ineens niet meer zo lekker als eerst maar ook niet, niet lekker.. .

Je zit ergens overin en daardoor een knuffel of welk ander lief gebaar je ineens ook niet zo goed doet dat als het eerst deed toen je er niet mee bezig was.

Kennen jullie dit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik kan het me goed voorstellen. Als er iets ingrijpends in je leven gebeurt, plaatst dat al het andere wat je doet, ziet, mee maakt, eet, voelt, in een ander daglicht.
Je hoofd zit zo vol van de meegemaakte gebeurtenis, dat je (tijdelijk) alles weg relativeert als onbelangrijk, oninteressant, nutteloos etc. Er is geen plaats voor iets anders. Je geest moet het eerst (zo goed mogelijk) verwerken.
In de volksmond zeggen ze tegenwoordig, dat je het een plaatsje moet geven. Nu neemt het zogezegd ALLE plaats in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik snap de vraag stelling niet helemaal.. maar miss kan het zijn dat ze gewoon zo geschokt zijn door wat er is gebeurd dat ze daardoor de andere dingen niet meer kunnen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ik meemaak is tijdens mijn werk. Ben ik zo opgeslokt door mijn concentratie, dat ik niet in de gaten heb dat het buiten enorm giet, of dat er een heel ernstig ongeluk is gebeurd, naast me buiten.
Ik kan kennelijk goed buitensluiten. Zelfs mijn lichaam (heb RSI gehad).

Zelf denk ik dat je voorbeeld van verkrachting een verdedigingsmechanisme is. Een soort van uittreding, waardoor je het zelf niet meer meemaakt. Alsof je afstand neemt van wat er met je gebeurd. Ik heb het ervaren als dat je letterlijk kijkt naar jezelf vanaf een hoogte en afstand. Je bent een toeschouwer geworden ipv de ondergane. Ik raak zelf ook eenvoudig in een trance.

Misschien dat multible personality syndrome ook zo iets is. Een extra persoon gemaakt in je psyche op het moment dat iets te erg wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In geval van een verkrachting een manier om te overleven. Als je kunt buitensluiten wat er gebeurd kun je misschien nog een kans maken om er "doorheen" te komen.
Daarna als de bewustwording komt, is niets meer hetzelfde, de paniek slaat toe, dus ga je terug in de overlevingsroes, om maar niet te voelen wat er is gebeurd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat jij bedoelt kan zich op drie manieren uiten:

Bij hele verschrikkelijke situaties treedt automatisch een mechanisme in werking dat de directe verschrikking van de situatie niet meer direct helder registreert. Hierdoor is de situatie enigszins te doorstaan.

als je in de put zit over iets neemt dat je zo in beslag, dat je even geen plek meer in je hoofd hebt voor andere zaken zoals een lief gebaar maken etc.

Op de laatste plaats bestaat er een gemoedstoestand die de Amerikanen 'flow' noemen. Dan ben je zo geconcentreerd bezig met iets (meestal iets wat je heel prettig vindt, bv schilderen, muziek maken, een goed boek lezen, dagdromen) dat je de situatie om jou heen even kwijtraakt.
Dit is een positieve situatie waar je veel energie uit kunt putten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de situatie die jij schetst schokt. maar zal proberen het mijnsinziens uit te leggen.

eerst vecht je voor je leven. wanneer je beseft dat dat geen nut meer heeft geen je je eraan over, en er bij nadenken gebeurt niet meer, windows is shutting down en waarom het gebeurt gewoon. soms is het zelfs zo dat je pas weer wakker word onder de douche en allen op de automatische piloot heb gedaan.
bepaalde dingen worden uitgezet, maar er gaan er veel meer aan. iets onbenulligs als je lievelings eten is niet meer belangrijk eten pff waar hebben we het over. zo denk je dan.
maar het kan erger. de kat van je buurmeisje is over leden...ohhh en toen. drama voor die meid, maar jij heb erger mee gemaakt, dus je meelevingsgevoel speelt nog wel aanwezig te zijn, want je reageerd wel geschokt, maar eigelijk kan het je geen reet intreseren.

ik zie dat ik een beetje af gedwaald ben, of niet helemaal to the point ben gekomen. maar ik bedoel te zeggen dat gevoel door welke gebeurtenis kan veranderen als iets gebeurt is en dus verandert is.