Wat is het verschil tussen aanleg hebben en inzicht hebben?

Wanneer heb je geen aanleg en wanneer heb je geen inzicht? inzicht krijgen kan wel maar aanleg veranderen weer niet. Heb je bijvoorbeeld aanleg voor wiskunde of is dat een kwestie van inzicht hebben? (gesteld dat je voldoende cognitief vermogen hebt)
Engels kan ik bijvoorbeeld vanzelf, teksten onthouden ook. Maar alles met cijfers daar moet ik moeite voor doen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb hetzelfde
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lastig hè

Het beste antwoord

Aanleg is zo ongeveer hetzelfde als talent, het aangeboren vermogen om bepaalde vaardigheden te ontwikkelen.

Inzicht kan op twee manieren worden opgevat.

Enerzijds kan het het verworven/ontwikkeld begrip van onderlinge verbanden tussen verschillende delen (of deelgebieden) van een onderwerp of materie zijn.

Anderzijds wordt het soms ook gebruikt in de zin van het (algemeen) talent om zich het begrip van onderlinge verbanden tussen verschillende delen (of deelgebieden) van een onderwerp of materie eigen te maken.

In dat laatste geval is het dus eigenlijk de aanleg tot inzicht.

Inzicht is dus een kwaliteit en aanleg een vermogen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat vind ik mooi verwoord. Aanleg hebben tot inzicht.

Andere antwoorden (5)

Aanleg zit in je. Inzicht ontwikkel je gedurende het opgroeien en ervaren van alles. Inzicht vergt ook ervaring, maar aanleg, dat is voornamelijk genetisch, al maakt het wel heel veel uit hoe je opgevoed wordt.

Toch kunnen sommige mensen nou eenmaal niet met cijfers overweg, en die krijgen het niet voor elkaar zoveel inzicht te bereiken dat ze de aanleg kunnen overwinnen.

In die zin is het verschil dus, dat je aan inzicht(en) kunt werken, maar aan aanleg niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat aanleg iets aangeboren is, lijkt duidelijk.
De vraag is echter wat inzicht precies is. Volgens mijn definitie is inzicht het vermogen om iets te begrijpen. Dat vermogen kan je ontwikkelen, maar als je de intelligentie (= aangeboren) niet hebt om iets te begrijpen, kan je het niet leren. Dat zou dus kunnen betekenen dat je inzicht kan zien aan een aangeboren talent, dat door ervaring verbeterd kan worden.
Begrijp je het nog? :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aanleg of talent is het natuurlijke vermogen om iets te kunnen doen. Het is een aangeboren handigheid of geschiktheid voor iets. Doordat je deze gave hebt, krijg je ook eerder inzicht in hetgene waar je talent in hebt.
Heb je bijv. geen talent voor rekenen, dan duurt het langer voor je inziet hoe het werkt. het inzicht ontbreekt je.
Heb je een aangeboren talent hiervoor, dan zie je meteen hoe het werkt, dan heb je dus inzicht.

Inzicht kan je wel krijgen door bijv. heel veel te oefenen en uit te proberen, het duurt even voor je inziet hoe het werkt, maar je kunt wél inzicht verwerven in een materie die niet automatisch, door je talent hiervoor, in je zit.

Het vervelende is, dat je , als je iets niet snapt (doordat je er geen aanleg voor hebt) je er al geen zin in hebt. Je bent dan geneigd te denken dat je het toch niet kunt en doet er dan ook geen moeite voor. Mede omdat je het eigenlijk niet leuk vindt. Alles is echter te leren en als je je er echt mee bezig houdt en wilt kunnen, dan kan het zijn dat je toch ineens het inzicht krijgt.
Als je dus écht iets wilt en je gaat ervoor, dan moet je er eerst moeite voor doen om inzicht te verkrijgen. Iets wat met natuurlijke aanleg hiervoor niet hoeft. Dan kost het je geen moeite.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je eerste twee delen, daar kan ik me wel invinsen. In het derde gedeelte minder. Ik snap wat je bedoelt, maar willen en kunnen zijn twee verschillende dingen is mijn ervaring. Soms kún je iets niet.
Iemand legde mij een rekensom uit en dan begreep ik het, maar als ik dan de volgende som moest doen wist ik weer niet wat ik moest doen.
Hard oefenen was proberen te onthouden wat de trucjes waren maar dan moesten de sommen hetzelfde blijven.
En het te onthoudene bleef maar moeizaam hangen.
Het is inderdaad zo dat je met een bepaalde aanleg geboren word,en dan kan je deze aanleg verder ontwikkelen.Zoals bvb de aanleg om Piano te spelen of een goede voetballer te worden.
Inzicht daarentegen is dan weer iets heel anders.Inzicht heeft alles te maken met je vermogen,je dingen voor te kunnen stellen.
Zo heeft er ooit iemand zonder het te kunnen zien,zich voorgesteld dat er in het heelal een zwart gat kan bestaan met daarin zoveel aantrekkingkracht dat zelfs licht erin kan verdwijnen,deze iemand hete Albert einstein. Zijn Leeraar zei tegen hem het volgende:-"Maar jongen toch,jij haald je theorieën in je hoofd die nergens op slaan,en jij laat je niks leren en je luistert niet naar raad en rede van anderen,van jouw zal dus nooit iets terrecht komen."-
ondertussen weten we dat hij met zowat alles wat hij beweerde,enkel door het zig voor te stellen,toch gelijk had,en zijn gelijk is ondertussen al bewezen ook. Nu word Albert Einstein de slimste mens aller tijden genoemd.
Hij is maar één voorbeeld van velen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar moest ik ook aan denken. Als je iets niet 'ziet' dan kun je oefenen wat je wilt. maar je krijgt er geen beeld bij. Heb ik trouwens niet alleen met wiskunde maar bijv ook bij fantasy-boeken. Ik krijg er gewoon geen beeld bij als ze een fictieve wereld beschrijven.
Of een plattegrond interpreteren.
Het gekke is is dat ik natuurkunde wel altijd interessant vond. En ook wetenschap boeit mij. Maar qua interpreteren van getallen, dat lukt niet.
Je kunt ergens aanleg voor hebben of geen aanleg voor hebben. Als je ergens aanleg voor hebt, betekent dat, dat betekent dat je lichaam er goed voor is ingericht om een bepaalde taak te kunnen. Bijvoorbeeld: je bent geboren uit muzikale ouders (of sportieve) en hebt die aanleg van hen geërfd. Zou je een bepaalde aanleg echt niet hebben, dan kun je die vaardigheid ook niet ontwikkelen. Er bestaan echt mensen die geen toon kunnen houden, en dat ook bijna niet kunnen leren. Aanleg kun je ook hebben op verstandelijk vlak. Bijvoorbeeld omdat je een goed gevoel voor taal hebt meegekregen. Of je systeem is er helemaal voor ingericht om snel logisch te kunnen denken.
Zoals je ziet, gaat aanleg altijd over iets specifieks. Aanleg voor muziek, aanleg voor taal, aanleg voor sport.

Inzicht is iets heel anders. Dat gaat over ergens verstand van hebben. Je krijgt ergens inzicht in door het te doen en erover te horen of lezen. Je krijgt rekenles, en hup, na een tijdje snap je het. Dan heb je er inzicht in. Voordat je les kreeg, had je dat inzicht nog niet. Maar misschien had je wel aanleg om het gemakkelijk te kunnen oppikken.

Je kunt aanleg hebben voor wiskunde. Dan leer je het relatief gemakkelijk. Dan krijg je er dus snel inzicht in. Als je merkt dat het helemaal niet lukt, dan heb je er wellicht minder aanleg voor (er zijn weinig mensen met echt helemaal geen aanleg hiervoor). Dan moet je het dus nòg meer van oefenen hebben. Da's ontzettend balen, en dan kun je twee dingen doen: ermee stoppen en iets kiezen wat je goed kunt. Of ervoor gaan en er wat meer energie in stoppen. Een ander heeft dat trouwens met Engels... of met iets wat jou heel makkelijk afgaat. Ik ken genoeg mensen die goed kunnen leren maar helemaal niet handig zijn in een groep vrienden. Hoe dat werkt, daar hebben ze dan weer helemaal geen inzicht in. Dus dat soort dingen zijn ook aanleg. Ach, wat maakt het uit? Ieder is gemaakt met talenten om van te genieten en mee bezig te zijn!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste marjoleinvk Ik heb hier ook al een antwoord op gegeven,en ik vond mijn antwoord al heel goed,maar jouw antwoord vind ik zo goed en zo duidelijk, als de verschillen tussen de blauwe lucht en het groene gras.
Met andere woorden: Beter en vooral duidelijker kan men het verschil tussen aanleg en inzicht niet uitleggen.
Heel goed.
Dit was dus een komplimet hé?
Met jouw...mogen mensen praten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ontzettend leuk dat je dat zegt! En dat je de moeite neemt om me dat te laten weten! Dank je wel, doet me goed.