waarom willen mensen macht in relaties of in meerdere relaties ?

er zijn bijvoorbeeld players die hebben meerdere relaties en voelen zich stoer om macht over anderen te hebben
naast het trots gevoel is er een andere verklaring voor mogelijk? op psychologische vlak ...

ps : zijn er boek titels op psychologich gebied op het vlak van bestuderen van menselijk gedrag , die u mij kan aanraden ? .. ben heel erg in psychologie geinterseerd

betreft het gedrag van players van het voorbeeld ik denk dat het meer met hen verleden te maken heeft bijvoorbeeld omdat ze niet voor het zeggen hadden en dat ze dat door deze obssesie macht willen krijgen .
ik ben meer op zoek naar oorzaken wat mensen aanzet tot macht willen hebben..

maar voor degene met antwoorden dank u wel hartelijk

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.4K

Het beste antwoord

Als mensen doelbewust het vermogen aanwenden om anderen te beïnvloeden (vanwege hun eigen voordeel)wordt de term macht gebruikt. Als deze anderen zich niet bewust zijn van de macht die mensen op hen uitoefenen, spreken we van manipulatie. Als er gesproken wordt over macht wordt meestal de controle over anderen bedoeld. Een persoon met macht heeft iets te zeggen over andere mensen. Vaak wordt de klassieke definitie van Max Weber geciteerd:

Het vermogen van mensen om anderen tot bepaalde vormen van gedrag te brengen overeenkomstig de eigen doeleinden. Ook als die anderen het er niet mee eens zijn of niet willen.

Macht heeft voor veel mensen vooral een negatieve klank. Alsof het altijd gaat om overheersing over anderen met een verkeerde intentie. Een bepaalde machtsverdeling vind je overal - in gezinnen, bedrijven enzovoorts. En dit is ook functioneel. Doordat één persoon de doorslaggevende beslissingen neemt, bijvoorbeeld, creeer je duidelijkheid.

De machthebber heeft een centrale positie. Dit kan een prettig gevoel bezorgen. Het feit dat de machthebber kan bepalen wat anderen doen geeft een zeker gevoel van overheersing. Daarom willen veel mensen steeds meer macht.

Interessante boeken op dit gebied zijn:

- De 48 wetten van de macht
- Manipuleren kun je leren
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi Frank, leuk boek!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En hoe word ik een rat!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoe wordt ik een rat idd hele leuk boek.. het gaat meer over hoe je macht kan verkrijgen en wat voor tactieken
maar staat er niks bij wat men aanzet tot macht krijgen ..

Andere antwoorden (3)

Wat voor relatie bedoel je? Liefdesrelatie, zakenrelatie, vriendschappelijke relatie?

Macht is niet zomaar iets. Er zijn 5 verschillende soorten macht omschreven:

-Beloningsmacht: iemand beïnvloeden door middel van een beloning
-Afgedwongen macht: iemand beïnvloeden door te dreigen met straf
-Legitieme macht: gezag
-Expertisemacht: iemand beïnvloeden door kennis/deskundigeheid
-Referentiemacht: iemand beïnvloeden op basis van prestige of bewondering

Zoals je ziet heeft een machtig persoon veel invloed op mens en omgeving. Referentiemacht kan je terugkoppelen naar een liefdesrelatie. Als de 'player' zoveel bewondering van zijn of haar 'slachtoffer' krijgt, bevind de player zich in een machtige positie.

Manipuleren is een manier om meer bewondering te krijgen van iemand, omdat mensen spontaan reageren op wat ze denken te zien.

Een standvastig of machtig mens anticipeert steeds op de situaties die op zijn of haar pad komen, en zet deze situaties naar zijn of haar hand, ook in relaties.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
opzicht best leuk antwoord alleen het was niet precies wat ik vroeg..
mijn vraag was waarom zij die macht willen hebben.. bijvoorbeeld in een liefdes relatie waarbij de ene zich machtiger wil voelen , ik zou bijna denken dat degene die naar macht streeft geen liefdes relatie wil maar meer aanzien en aandacht omdat ie dat waarschijnlijk eerder in zijn /haar leven niet heeft geproefd. maar zijn er hierbij nog andere mogelijkheden ? of klopt mijn vermoede ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In een gezonde relatie zou er geen sprake moeten zijn van een zekere machtspositie. Er zijn echter personen wie graag een gevoel van macht hebben. Zij voelen zich hierdoor boven de 'rest' verheven. In een relatie kan dit betekenen dat degene die macht heeft bepaald wanneer je elkaar ziet, wat je gaat doen, of je het gaat doen etc. Vaak wanneer het hem of haar het beste uitkomt. Of een persoon met een machtsobsessie een relatie aangaat met iemand, puur om invloed op hem of haar te hebben, kan ik niet zeggen. Iedereen kan verliefd worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi Jinx, Dank je voor het compliment; leuk dat je het boek waardeert. Ik kreeg al zo'n idee dat je het boek kende bij het lezen van de passage: Manipuleren is een manier om meer bewondering te krijgen van iemand, omdat mensen spontaan reageren op wat ze denken te zien. Groeten, Frank
Er is een relatie psycholoog die verkondigde dat in elke relatie één partij de andere onbewust "gebruikt" om zich te ontplooien, om macht te verwerven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze willen hun zin, en dat ligt op het gebied van macht... Hoger kunnen ze niet... daarboven komt overgave... en daarboven komt liefde...