Kan je na langer gebruik van Paroxetine (Seroxat) aankomen?

Ik Ben nu 24 jaar, en ik begon met slikken op m'n 14e. Sinds een jaar of 4 a 5 begon ik dik te worden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Van antidepressiva kun je aankomen, dat is bekend. Maar je geeft aan dat je deze medicatie al ruim 10 jaar slikt en pas sinds 4 a 5 jaar aan het aankomen bent. Dan kunnen we eigenlijk wel uitsluiten dat dat door de Seroxat komt want anders was dat wel in een veel eerder stadium gebeurd. Het is voor de hand liggender om naar je leeftijd en liftestyle te kijken inzake je gewicht. Allereerst: je was circa 19 toen je begon met aankomen als ik het goed begrijp. Dat is de leeftijd waarop je volledig bent uitgegroeid, veel mensen komen rond die tijd aan omdat je metabolisme dan anders gaat werken. Daarnaast kan het ook nog zijn dat je daadwerkelijk anders bent gaan leven, misschien beweeg je nu minder of eet je nu meer, of een combinatie van beiden.

Ga voor jezelf na wat er precies veranderd is in die laatste 4 a 5 jaar ten opzichte van de tijd ervoor.
Eventueel kun je ook met je arts overleggen. Geef aan dat je bezorgt bent om je gewicht en vraag advies.

Daarnaast vind ik (maar dat staat los van je gewicht etc.) 10 lang dezelfde antidepressiva voor zo'n jong persoon wel een beetje opmerkelijk. Het zou best kunnen dat je inmiddels met een lagere dosis toekunt, en misschien kun je zelfs zonder. Het is de moeite waard om dat te onderzoeken. Maak daarvoor een afspraak met de arts die je deze medicatie heeft voorgeschreven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord! Ik ben inderdaad anders gaan leven, minder beweging, ik haalde mijn rijbewijs. Mocht vaak de auto lenen. Maar hoopte dat het door de Seroxat kwam. Maar dat is dus toch niet het geval. :) Ik ben al sinds kort bezig met sporten. Dus ik probeer er al wat aan te toen. Nogmaals bedankt!

Andere antwoorden (2)

Ja, dat kan. Het is een bijwerking van (bijna) alle anti-depressiva. Maar de bijwerkingen verschillen per persoon. Je arts kan je misschien een ander middel voorschrijven, wat voor jou deze bijwerking niet heeft. Dat is veelal een kwestie van uitproberen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de bijsluiter staat dat je minder eetlust kunt krijgen, dus dan zou je er niet van aan moeten komen.
Bovendien verdwijnen veel bijwerkingen na de beginperiode en jij gebruikt deze medicijnen al heel lang, dus ik denk dat je de oorzaak ergens anders moet zoeken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik ben het overigens wel eens met mijn voorganger dat dit een probleem is bij veel antidepressiva.