Zou iemand mij concrete informatie kunnen geven over een gesloten afdeling? Wat er over het algemeen wel en niet mag op zo'n afdeling?

Kan namelijk alleen info vinden van verschillende instanties, met elk hun eigen regels, maar heb meer algemene informatie nodig.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K
anneliez
12 jaar geleden
gevangenis of verzorgingshuis?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oeps ik ging uit van een psychiatrische inrichting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja juist, gesloten afdeling, waar???
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik bedoel een psychiatrische inrichting;)

Antwoorden (6)

Klik op de link bij de bron, daar vind je heel veel informatie.

Zoals je zelf al zegt is het overal anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat er officieel niet mag en wat er in de praktijk gebeurd is zo'n verschil joh.

Een goede vriendin van mij heeft op de gesloten afdeling gezeten en uiteindelijk heeft ze daar zitten drinken, blowen en had ze gewoon een scheermesje :')

Ze houden totaal geen toezicht daar en je wordt daar echt niet tegen jezelf beschermd.

Dit is geen antwoord op je vraag, maar meer hoe het er in de praktijk aan toe gaat.

Alcohol was verboden, scherpe voorwerpen waren verboden, bezoek op de kamer was verboden en na een bepaalde tijd, maar het gebeurde wel. Bovendien kon je zo 'ontsnappen' uit het raam.

Overigens heb ik meer dezelfde ervaringen gehoord van diverse gesloten afdelingen die overeenkomen met bovenstaande ervaringen.

Toegevoegd na 55 seconden:
Ook werden er allerlei pillen binnengesmokkeld en gehandeld.... zo gaat het er aan toe.

Toegevoegd na 6 minuten:
oh shit, ging het wel over een psychiatrische inrichting?

Toegevoegd na 14 uur:
Overigens wil ik toevoegen dat je privacy ook niet per definitie is gewaarborgd. Er zijn filmpjes van stoned patiënten op youtube verschenen (gelukkig weer verwijderd).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze ervaringen gelden niet voor alle gesloten afdelingen natuurlijk. Het toezicht is beter dan op open afdelingen, maar er zijn geen garanties.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, elke afdeling is anders, maar de ervaring van desbetreffende vrienden/kennissen zijn gebaseerd op mijn verhaal (-:
Gelukkig geldt het niet voor ALLE gesloten afdelingen.
Eigenlijk zeg je het zelf al in je vraag: elke afdeling heeft zijn eigen regels en daarom is het ook niet mogelijk hier concrete algemeen geldende regels te noemen. Elke afdeling vult de richtlijnen weer op haar eigen manier in.

Waar de regels over gaan, heeft bijvoorbeeld te maken met wanneer je moet eten, wanneer je wel of niet in bed mag en moet liggen, waar en wanneer je wel of niet mag roken, of je wel of niet gebruik mag maken van je mobiele telefoon, wanneer de bezoekuren zijn.

Wat ImaginaryGirl hierboven beschrijft is verschrikkelijk maar helaas soms ook realiteit. Het komt inderdaad voor dat het op gesloten afdelingen verre van veilig is en dat het aanwezige personeel meer bezig is in een afgesloten werkkamer dan dat ze zicht hebben op wat er op de afdeling gebeurt. In veel gevallen is het echter heel anders gelukkig: in de meeste gesloten afdelingen is het wel veilig. Patiënten worden daar goed in de gaten gehouden en verzorgd.
Mochten mensen zulke slechte ervaringen hebben zoals hierboven beschreven, is het goed hierover een klacht in te dienen want dit soort afdelingen hoort echt niet meer te kunnen bestaan.

Als je echt algemene informatie wil die geldt voor alle gesloten afdelingen dan moet ik terugvallen op heel basale dingen: je krijgt regelmatig eten, je mag niet zomaar overal roken en bezoek is gebonden aan tijden.
Voor de rest is het aan de afdeling hoe ze de regels vormgeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op een gesloten afdeling is de deur "op slot" zodat je niet in en uit kan lopen, en dus ook kunt weglopen...

Een gesloten afdeling is dan ook vaak voor mensen die gedwongen opgenomen zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het belangrijkste kenmerk is dat je niet vrij in en uit kunt lopen maar verder hangt het er vanaf of die gesloten afdeling deel uitmaakt van een detentiecentrum, een psychiatrisch centrum, een jeugdinrichting. of een tbs-kliniek. Het maakt nogal een verschil of je verpleegd wordt of gedetineerd bent en of je vooral een gevaar voor jezelf of voor je omgeving bent.

In het algemeen is er daarom moeilijk een antwoord op te geven. Zoals elders al genoemd kan het regime streng of minder streng zijn. Altijd zullen veiligheid, leefbaarheid en menselijkheid tegen elkaar moeten worden afgewogen. Ik heb zelf het een en ander aan ervaring in het werken op gesloten afdelingen in de psychiatrie. Poos geleden weliswaar maar daar werd een mix van duidelijke regels, veiligheid, zorg en menselijke maat toegepast.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gesloten:

Vaak geen internet, telefonie, genotsmiddelen, vaste bedtijden, vaste tijden om op te staan, in de weekenden mag je wat lekkers, niet snacken door de week, bezoek op afspraak enzovoorts....

Toegevoegd na 1 minuut:
Maar op deze vraag is geen antwoord te geven. je hebt gesloten opvang voor delliquent gedrag, zelfbescherming, asielzoekers afkomstig uit mensenhandel, psychiatrisch patienten enzovoorts, allemaal verschillend dus.