Help! Ik heb ADD, en ik wil er wat aan doen. Maar ik wil geen medicijnen slikken. Wat zijn de mogelijkheden?

Ik ben een vrouw van 24 jaar. Ik heb ook gehoord over bepaalde vitamines die goed zijn bij ADD.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed dar je geen medicijnen wilt zeg! Daar heb ik veel bewondering voor.

Het beste antwoord

•Eet voldoende producten met vitamine-C. Alleen pillen met vitamine-C zijn niet voldoende en lang niet zo goed als wat er in fruit zit. Vitamine-C ondersteunt de werking van dopamine, een belangrijke neurotransmitter bij de behandeling van ADD.
•Zorg voor extra vitamine B12 en foliumzuur in voeding of in supplementen. Ze verbeteren de hersenfuncties en helpen het afsterven van hersencellen te voorkomen.
•Vitamine E en Seleen verbeteren ook je hersenfuncties
•Een lage zinkconcentratie en een te hoge magnesiumconcentratie zou volgens veel deskundigen problemen geven bij ADD. Toch kan het schadelijk zijn om hier zelf mee te gaan experimenteren en doe je er verstandig aan dit met een medisch deskundige te bespreken.
•Wees voorzichtig met het nemen van multi-vitaminesupplementen. Wees er op bedacht dat je geen overdosis neemt. Vitamine A,D,E en K (KADE) zijn in vet oplosbaar en kunnen in je lichaam worden opgeslagen. Hierdoor loop je het risico een vergiftiging op te lopen.
•Neem alleen een supplement die de dagelijks aanbevolen hoeveelheid bevat. Dit is voldoende om een vitamine en mineralentekort aan te pakken.
•Blauwe bosbessen en druivenpitextract zijn erg goed voor de gezondheid en voor de hersenen. Ze bevatten veel antioxidanten en kunnen de geheugenprestaties enorm verbeteren. Dit is uit vrij recent onderzoek gebleken.
•Wees terughoudend met bepaalde plantenextracten zoals bijvoorbeeld Ginkgo Biloba. Deze laatste wordt als “hersenverbeteraar” aangeprezen maar dit is wetenschappelijk nog nooit bewezen. Bovendien vergroot dit middel de kans op een herseninfarct.
•Neem dagelijks een supplement van Omega-3 vetzuren. Bij voorkeur vervaardigd van wilde vissoorten.
•Zorg voor evenwicht binnen je voedingspatroon. Steeds vaker bevatten producten minder bloem en zetmeel wat ook aangeraden wordt door het voedingcentrum. Eet meer fruit en groente, bij voorkeur vers en niet verpakt. Zorg dat elke maaltijd ook over voldoende eiwitten beschikt.
•Wees niet te royaal met koolhydraten. Helemaal niet vlak voor het slapen gaan. Het geeft je hersenen een extra zetje voor het aanmaken van dopamine waarbij je prettig gaat voelen. Er zijn betere manieren om dopamine vrij te laten komen zoals bijvoorbeeld extra beweging voor het slapen gaan. Meditatie is ook een goede mogelijkheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hartstikke bedankt. Hier heb ik wat aan!

Andere antwoorden (5)

Het beste medicijn tegen ADD is het drinken van veel koffie. Normaliter wordt je druk van koffie, maar als je echt ADD hebt wordt je juist rustig van koffie. Normale medicijnen geven hetzelfde effect als koffie, maar bij medicijnen heb je last van bijeffecten, wat dat betreft is koffie beter, aangezien je geen bijeffecten hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou ook binaural beat cd's kunnen proberen. Dat zijn cd's die je met een koptelefoon op beluisterd en die je hersengolven tijdelijk beinvloeden, zodat je bv je beter kunt concentreren en beter dingen kunt onthouden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de tip!
Ik zou eens beginnen met het letten op wat je eet. Geen voedingsmiddelen met kleur en smaakstoffen Die veroorzaken allerlei problemen Biologisch eten is mijn advies.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb ADD en ik kan me veel beter concentreren sinds ik ben gaan sporten. heeft iets te maken met stofjes die je dan aanmaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je geen medicatie wilt gebruiken kan ik je aanraden om het boek 'See and Heal the Six Types of ADD' van Daniel G. Amen te lezen. Het heeft mij al zo vaak geholpen. Er zijn niet veel boeken die ik stuk lees maar deze wel. Heb hem ook al vaak uitgeleend. Er staan erg veel goede tips in, het grootste deel van de tips heeft niets met medicatie te maken maar met denkpatronen, eetpatroon, sociale interventies, handige hulpmiddeltjes en nog veel meer.

Duidelijk omschreven symptomen, plaatjes van hersenscans, herkenbare ervaringsverhalen.

Ook heeft hij meerdere mensen behandeld die geen medicatie wilden slikken, met goed resultaat. Hij raadt oa aan:

Sporten, iedere dag of minstens 5 dagen in de week een half uur of meer een activiteit die je hartslag verhoogt.

Veel mensen met ADD hebben baat bij L-Tyrosine, het liefst op een lege maag, 500-1500 mg 2-3 keer per dag. 100% multivitaminen en mineralen tablet, ook Omega-3 visolie capsules.

Probeer zo veel mogelijk een voedingspatroon met veel (vooral snelle) koolhydraten te vermijden. Dat zorgt er voor dat je minder alert wordt. 's Avonds laat mogen deze snelle koolhydraten dan weer wel, je gaat dan toch slapen. Veel mensen met ADD zijn beter in staat om hun aandacht bij de les te houden als ze een voedingspatroon met veel eiwitten hebben. Een gemakkelijke en gezonde manier om het eiwitgehalte van je voedingspatroon te verhogen is het mixen van weipoeder met melk of yoghurt, weipoeder is oa te verkrijgen bij de reformwinkel en op internet. (Een voedingspatroon met meer eiwit helpt ook bij het afvallen! veel dieten zijn hierop gebaseerd, oa dr Frank en The Zone Diet)

Neurofeedback is ook een optie, ik heb de link naar wikipedia even bij de bronnen gezet.

In het boek staan nog veel meer tips, ook specifief gericht op jouw symptomen. Heb je bijvoorbeeld meer last van agressie of depressie, vergeet je alles of ben je lichtelijk achterodochtig, maak je je te veel zorgen of vind je het moeilijk om je aandacht ergens anders op te richten als je ergens eenmaal mee bezig bent etc.

Nogmaals, het boek is echt een aanrader, en het beste en duidelijkste boek over ADD wat ik ooit gelezen heb. Het haalt ook een hoop mythes over ADD onderuit. Erg fijn, omdat mensen tegenwoordig maar het woord ADD hoeven te horen en de blabla-trein komt los.

Vergeet trouwens niet dat de bijwerkingen van onbehandelde ADD een stuk erger kunnen zijn dan de bijwerkingen van de medicijnen die je niet wil slikken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+, goed antwoord.
Met name die laatste paragraaf is m.i. waardevol.
En bedankt voor de leestip!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel erg bedankt, hier heb ik zeker wat aan!