Wat moet je doen op het moment dat je iets belangrijks aan het verknallen bent?

Dus niet als in: ik ben bang dat ik het ga verknallen (Vooraf) of he bah, ik heb het verprutst (achteraf) maar op het moment zelf.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Het hangt een beetje af van wat je aan het doen bent voor belangrijks.

Erkennen dat het fout gaat maakt in alle situaties vaak dat je kan rekenen op de sympathie van de anderen. Je komt dichter bij de groep te staan. Menselijker.

Bij een optreden kan je in veel gevallen door te improviseren fouten op een elegante manier oplossen en corrigeren. Er 'overheen spelen'.

Als je iets aan het maken bent dan kan je vaak beter gewoon ophouden en opnieuw beginnen. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Bovendien moet de basis goed zijn anders 'stort het bouwwerk in'.

Als je een presentatie of voordracht staat te geven dan is het vaak slim om de interactie met je publiek aan te gaan. Op een of andere manier is dit de associatie die ik heb bij jouw vraag, daarom zal ik hier iets nader op ingaan:

Ga je niet verontschuldigen of doen alsof het aan jouw persoontje ligt. Ik ben zenuwachtig, nieuw, onervaren, etc.
Dat maakt jouw geloofwaardigheid en professionaliteit minder. En als ze instemmend gaan knikken voel je je er nog onzekerder door!

Je kan beter aangeven wat je verkeerd doet. Ik leg het niet goed uit, ik vergeet iets, etc.
Dan ligt het aan wat je doet, en niet aan wat je bent.
Dat lijkt misschien een klein verschil, maar als je iets belangrijks staat te doen maakt het een machtig verschil!!

Wat volgens mij nog slimmer is is te benoemen wat je ziet, en daarop te reageren (zonder waardeoordeel).
Ik merk / zie / heb de indruk dat... het nog niet duidelijk is /dat ik iets vergeten ben / dat ik te snel ga.... klopt dat / ik leg het nog een keer uit, etc...

Kijk maar eens naar presentatoren & cabaretiers op tv. De de besten zijn niet degenen die de minste fouten maken, maar degene die het makkelijkste met hun fouten omgaan.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Rustig blijven en kijken waar je het nog kunt redden. Vooral niet gaan stressen, heeft toch geen zin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even een time-out nemen om overzicht te creëren!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je nog de gelegenheid hebt om in te grijpen, zou ik zeggen: doe niets meer wat de situatie erger kan maken; stabiliseer op een veilig punt en doe geen overhaaste dingen. Probeer vervolgens de situatie veilig en overdacht naar het gewenste niveau te tillen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat soms heel bevrijdend werkt, is om toe te geven dat je het aan het verknallen bent en het opnieuw te doen, als dat mag.

Als je bijvoorbeeld voor een groep staat te praten en het gaat helemaal de verkeerde kant op, gewoon zeggen 'He, dit gaat helemaal de verkeerde kant op, momentje, ik begin even op de goede plek.' Diep in en uitademen, en rustig doorgaan. Je krijgt vaak veel meer begrip dan je verwacht had, want iedereen maakt dit wel eens mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probeer een grapje te maken over het gedeelte dat fout is gegaan en draai via dit grapje de zaak de goede richting op.