Hoe kan ik dat ik onmiddellijk strak sta bij het zien van een militair uniform?

Woon naast een grote militaire basis en kom ze dus letterlijk overal tegen, maar echt praktisch is het niet. Nooit echt vervelende ervaringen gehad met soldaten, zelfs ooit stage gelopen op (dezelfde) kazerne; niks aan de hand.
Als ik zo'n uniform zie krijg ik echt de zenuwen, eerst werd ik echt bang en koud van binnen, dat is nu gelukkig niet meer zo.
Vreemd. Iemand enig idee? Oerinstinct misschien? :)

Toegevoegd na 24 minuten:
dit is niet het geval bij politie, marechaussee, marine, stadswacht etc

Toegevoegd na 1 uur:
En tegen die jongens (want dat zijn het meestal hier) heb ik helemaal niks persoonlijks

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

ik denk dat het de associaties zijn die je bij de militairen hebt gelegd. probeer het uit te leggen met een voorbeeld :)

militairen zijn schreeuwerig (géééf ACHT!!) de voertuigen maken lawaai, ze zijn met velen of in een groep, het gaan en staan op zo'n basis, je weet van tv dat een militair is getraind om te vechten, een militair straalt gezag uit, kortom heel veel impulsen rond de basis welke overweldigend zijn en niet bepaald rust uitstralen.

deze associaties heb je gelegd bij een militair. als je dan het uniform ziet krijg je het gevoel van het schreeuwerige, lawaaierige voertuigen, de onrust waardoor je blokkeerde.

voor jezelf heb je 'geleerd' dat dit niet nodig is (niet uit de voeten gemaakt en jezelf binnen opgesloten) en de associatie gelegd dat je van een militair niet eng is.
een politie benaderd wat rustiger over het algemeen, heeft niet van die zware kisten, is meer op de 'man' gericht, niet zo schreeuwerig, en bijna net als de stadswacht.

de marechaussee wordt over het algemeen gezien als een elite groep. beveiliging (bea en gevolg) preventie, assistentie.

zo heb je bij iedereen een bepaald beeld gevormd, en ieder zal een ander gevoel bij je oproepen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, daar kan ik me helemaal in vinden, prima antwoord.
bedankt!

Andere antwoorden (5)

Volgens mij noem je dat "een slecht geweten hebben"

not to be rude ore something
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
eh, pardon?
bij politie / marechaussee / marine / stadswacht heb ik nergens last van. verklaring?
Het komt waarschijnlijk door de onderliggende functie van het uniform; Gezag uitstralen.
Als je daarbij optelt dat de militairen die je ziet in het DT (dagelijks tenue) rondlopen in plaats van het camouflage/gevechtstenue, dan zullen het ook 'hogere' militairen zijn.

Vaak zijn dat ook mensen die gewend zijn om leiding te geven en te nemen en ze voelen zich dan ook in de regel niet onwennig in het uniform.
Natuurlijk denk je gelijk ook aan oorlog e.d. als je iets militairs ziet en misschien is dat een verklaring voor het feit dat je wat nerveus wordt bij het zien van militairen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk omdat je weet dat ze wat doen en niet zomaar ergens zijn maar met een reden !!
En met hun geweren is het nog erger... Ik had dit vroeger ook door die grote geweren maar nu vind ik het alleen maar cool XD
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja da's realistisch :) merci!
Veel vrouwen vallen op vechtjassen en daarmee op het uniform wat zij dragen, maar niet alle vrouwen houden van vechtjassen en dus kan het heel goed dat je die uniformen associeert met de gruwelen die ze soms bereiden, de beelden die je op TV hebt gezien van kwalijke dingen die ze soms doen en dan is het niet zo vreemd dat je verstrakt; militairen verliezen in de oorlog vaak hun onschuld, ook al is ze dat niet aan te rekenen: het worden soms andere mensen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stoere verhalen van vroeger?
En je weet dat ze sterker zijn dan jij!