Waarom kunnen veel (ik denk bijna allemaal) beelddenkers het vormen van een beeld niet uitzetten?

Ik ben zelf ook een beelddenker.
Maar als iemand mij bijv. een vies verhaal verteld als ik aan het eten ben, kan ik dat beeld vormen gwn uitzetten en heb ik dus geen last van een verpeste eetlust.
Dat beelddenken staat standaard bij mij 'aan' en als ik het wil uitzetten zie ik ook een rode schakelaar voor me.
Als ik die schakelaar dan in me gedachten overhaal is het donker en vorm ik dus geen beelden meer.

Zijn er meer mensen die dit kunnen (misschien wel op een andere manier, dat doet er niet toe)?

En waarom kunnen heel veel beelddenkers het beeldvormen niet uitzetten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben 18.
Wat maakt mijn vragen interessant? :P
Plekje gegeven onder een bepaalde naam? :S
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zit wel vaker na te denken over manier van denken, ik ben ook geinteresseert in denkgangen van anderen.
Daarom heb ik ook filosofie als examenvak gedaan (op de VMBO/MAVO was dat vak er niet, maar toen ik erna HAVO ging doen wel, daar was ik dus wel erg blij mee). Misschien is die aanleg ervoor, doordat ik ADHD heb en ik mensen ken die Asperger of PDD-NOS hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
beelddenken is je ergens een voorstelling van maken, een plaatje (beels dus) erbij vormen.
dit kan idd door beelden vast te zetten en terug te halen, maar niet iedereen kan dit in dergelijke mate zodat je een fotografisch geheugen hebt. doordat beelddenkers dingen zien vanuit meerdere invalshoeken begrijpen ze vaak meer, zien meer verbanden, zijn ruim denkender, oplossingen, logica en mogelijkheden. er liggen veel meer dingen voor de hand dan wanneer je je vast gaan pinnen op 1 inzicht vanuit 1 mogelijke optie/invalshoek. . theorieën bv zijn hierdoor veel makkelijker te begrijpen, zonder dat je zelf kan uitleggen waarom, en wij beelddenkers kunnen vaak niet vertellen waarom dit zo is, we weten het gewoon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb idd wel tijdens de filosofielessen gemerkt dat ik goed ben ik verbanden leggen. Soms kan ik ook een heel droge en grappige opmerking over dingen maken, omdat ik dan een verband leg met iets wat er niets mee te maken heeft en dan bij anderen totaal onverwacht aankomt. Woorden vervormen ben ik ook goed in (dus gwn een woord erbij bedenken wat erop lijkt en dan daar ook weer een woord bij wat erop lijkt en zo maar door) :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
yep, ik herken het. het is juist lachen en droge humor als je een hele andere gedachtegang (dan het standaard invalshoekje) ergens aan kan koppelen.
sommigen moeten dan even denken hoe ze het moeten 'zien' en het kan even duren voor het kwartje valt. herman finkers blink er in uit vind ik....
gaat een paar minuten bij zijn moeder op visite, want gezelligheid kent geen tijd! hier een linkje http://www.youtube.com/watch?v=GFpOn6YnMjw (er zijn 14 delen, dat moet ik er wel ff bij vertellen) :)

Antwoorden (3)

ik ben ook beelddenker. hier kan ik niets aan veranderen. bij elke gedachtegang zie ik in beelden. (en dan ook alle mogelijke opties uiteraard en vanuit elke invalshoek uiteraard, lang leve mij ADD)

ik kan wel beelden sturen of sommige beelden (of invalshoeken) uitzetten, maar deze komen eerst in mijn hoofd uit zichzelf in een soort van pop-up beelden/gedachten. in gedachten is het beeld een geheel wat ik naar achteren schuif de schaduw in. iedere beelddenker kan dit, en ieder op zijn eigen manier.

zelf heb ik geen rode schakelaar, maar het is natuurlijk wel erg logisch dat je die voor je ziet..... dat is beelddenken :)

beelddenken zelf kan je niet uitzetten, maar afzonderlijke beelden wel. het is dus wel degelijk te sturen

voor de mensen die het niet snappen (de verschillende beelden in invalshoeken) neem bv het woordje boom.
je kan het zien als het woord B O O M een vaststaand begrip.
maar je kan het ook zien in de vorm van een reeks dia's.
een hoge boom, een dikke boom, een dunne boom, een fruitboom, een scheve boom, een kale boom, een boom in de winter, een boom in de lente of herfst, een boom met blad, bloesem of naalden. een boom in het bos of in de tuin..... en ga zo maar door.

beelddenkers moeten dus filteren (sturen, beelden uitschakelen) voor ze weten welk beeld relevant of bruikbaar is.
het automatiseren is dus vaak een groot probleem bij beelddenkers (welk beeld moet je ophalen bij welk woord/situatie, en heb je wel het goede?)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Okay, misschien heeft dan ADHD of ADD er iets mee te maken ofzo?
Ik heb een lichte vorm van ADHD (soms last van hyperactiviteit, maar meestal kan ik dat wel onderdrukken).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eucje, wat is het tegenovergestelde van beelddenken? Woorddenken?
Zijn er nog meer denkmogelijkheden? Combi's?
Je schijnt er veel van te weten en ik ben te lam om te zoeken ;-))))))))))))))))))))))))))))))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik bedoel dus dat beelddenken iets is dat ook veel voorkomt bij mensen met ADHD of iets van die aard?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@scan
ja, dat is vaak het geval. ikzelf heb ADD (zwaardere vorm) en ben beelddenker, net als mijn dochtertje. (andere etiketjes zal ik je even besparen haha) mijn zoontje heeft ADHD en is ook een beelddenker (door zijn ADHD en gevoel voor humor voert ie vaak zijn beeldvorming/gedachtegang uit, soms kom ik niet meer bij van het lachen) het lastige is lezen en rekenen. hoe vorm je je een beeld bij cijfers, of bij woorden, hoe automatiseer je de tafels en taal? bij adhd/add/beelddenken is er vaak sprake van combartitieten zoals dyslexie, dyscalculie, maar ook situaties verkeerd begrijpen, of plaatsen.
soms zijn de beelden sterker in je hoofd dan dat de woorden doorkomen. dan mis je dus even een schakel (add en ahdhd-er herkennen dit ongetwijfeld) @webske
beeldenken, klinkt mysterieus, maar je kan het ook visueel ruimtelijk denken noemen, woorddenken is het goed woord (of beeld) idd, maar ook taaldenken kan gebruikt worden of lineair denken. ook hierin zijn idd combi's en onderlinge gradaties hiertussen. woorddenkers die erg crea zijn kunnen zich ergens een voorstelling bij maken (beeld vormen dus)
een crea kunstenaar heeft alleen zijn beeldenkhoofd nodig, weer een ander heeft een bepaald idee (opgedaan of als dia's in zijn hoofd) en heeft inspiratie nodig om het te vormen naar zijn beeld. (hey, dat was een vraag van ED!) het heeft te maken met het verwerken van info in een van de 2 hersenhelften en welke hierin 'dominanter' is dan de andere.
hierin kan je getraind worden overigens door de andere hersenhelft meer aan te spreken door oefeningen en/of therapie. ook dit is enigszins te sturen dus. http://web.mac.com/beelddenken/site/homepage/Artikelen/2008/1/8_ADHD_en_beelddenken.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thanx.... ik denk dat ik niet weet hoe ik denk.... maar ik denk, dus ik besta..... ;-)
Heel raar: ik denk volgens mij in beide, ligt aan de situatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha
ik denk persoonlijk dat je babylonische spraak verwarring genoeg zegt over de verschillende invalshoeken. :)) voor het gemak geef ik je daarom de stempel.... uhm.... ruimdenkend! :OP
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb idd vroeger veel last gehad van dyslectie, maar ik had toen veel ertegen geoefend.
Nu heb ik niet zo heel veel last meer van dyslectie ;)
Ik denk wel dat het belangrijk is om dyslectie vroeg te ontdekken en dan er wat tegen te doen.
Als je jong bent leer je namelijk veel sneller.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Euca: kijk, DAAR kan ik nou wat mee...ik HAAT stempels, maar deze is errug leuk hahahahahaha.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@uhuh
ik ben een ramp in hoofdrekenen, maar toen dat niet meer hoefde blonk ik ineens uit in rekenen. formules staan voor mij los van cijfertjes, want cijfertjes kan ik met een rekenmachine doen. wiskunde alleen maar hoge cijfers ook omdat de formules goed te begrijpen waren.
ik heb dyscalculie, maar ook een lichte vorm van dyslectie.
(shit, toch wat andere etiketjes opgenoemd) :O) @scan
het gaat er idd ook om dat je er vroegtijdig bij bent zodat je kan kan oefenen hierop. ik ben al opgegeven, maar ben mijn dochtertje intensief bezig. boeken hebben we afgezworen (dankzij school teveel leesles aangeboden op een foute manier blijven stampen zonder resultaat) maar we hebben de songteksten van haar favo muziek!!
mapje met haar liedjes op de compu, mapje met vrolijk gekleurd papier (adhd=ers hebben ook wat met kleur) waar de songteksten in staan. ze zoekt een liedje op en kan meelezen ondersteund door de muziek om het tempo erin te houden. er is keuze uit snelle en langzame nummers, makkelijke en moeilijke tekst, en als ze een liedje mee kan zingen uit haar hoofd word deze vervangen door een ander liedje en tekst. (logopedist heeft het idee van me gejat overigens haha) @wendy
stempels zeggen wat over de rest van het volk, niet over jou als ruimdenkend persoon, dat weet je toch!!! anders zijn kan alleen als de grote boze maatschappij afwijkt :OP
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben zoooooo blai..... hahahahaha
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@euca, Ik heb asperger stempel ;-) so wat.
Ik ben ook slecht in rekenen en de tafeltjes enz.
Maar ik ben wel weer goed in wiskunde achtige dingen, zoals op schaal tekenen, of met milliliters en grammen enz.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@whiteegle
asperger zegt niets over jou als persoon, en niet over je IQ. ik kan ook niet de tafels opdreunen (nooit gekund ook, en er is al van alles geprobeerd vroeger)
cijfers zijn voor mij chinese tekens. het staat ergens voor maar zie er geen verbanden in.
als iemand met mij een tijd afspreekt, en een huisnummer waar ik mijn kids op moet halen na het spelen moet ik het echt opschrijven want het blijft gewoon niet hangen. ach, en of het nu door asperger komt of door wat anders.... who cares?!
het etiketje wat we dragen is voor anderen een stempel, voor de mensen met het etiketje is het een verklaring van een beperking, maar het biedt vooral handvaten, en daar gaat het om toch?! in andere dingen blinken we weer uit, maar daar hoor je niemand over haha haha. :))
hoi, ben zelf ook beelddenker, maar niet in zulke mate als bij jou, boeiend verhaal! Mijn man kan het bijv. niet begrijpen waarom het zo vreselijk is als hij het tijdens de maaltijd over bloed/overgeven/ontlasting onderwerpen heeft. Ik krijg dat letterlijk in geuren en kleuren binnen. Wel is het bij mij zo, dat als ik me erg aan stoor, de aandacht er juist op richt, en het niet meer kan negeren.
Wat ik dan doe:
Er zijn altijd verschillende mogelijkheden je ook op te richten, kies ervoor om niet te luisteren, denk aan iets wat je nog bijv moet doen die dag, of wat voor huiswerk je hebt. Als diegene merkt, dat je geen aandacht aan het verhaal schenkt, is het al snel saai en stopt het hopelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind je vondst van de rode schakelaar geniaal!

Misschien kunnen meer mensen daar iets mee. Ik vermoed dat het vormen van beelden net zo snel gaan als het associëren van gedachten. Je kunt ook je gedachten niet stoppen. Het zijn automatismen, die heel sterk zijn geworden omdat het je normale manier van doen zijn (je hebt ze stevig aangeleerd in de praktijk). Ik vermoed dat jij je rode schakelaar hierin hebt "ingebouwd", zodat je die ook kunt oproepen....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ingebouwde is iid wel een beetje waar. Het is namelijk de rode schakelaar van een dos pc waar ik toen ik 4 was op speelde. Die had ik toen ook "ingebouwd" in me gedachten. Omdat ik toen de griezelverhalen van me broer niet meer eng wilde vinden. :p