Hoe word het veroorzaakt dat als je een game ziet er er iemand onder water gaat zwemmen zelf ook je adem in gaat houden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
Doe ik zelf nooit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doe ik ook altijd. Het enige wat ik tot nu toe kon bedenken is dat je hersenen denken dat je onder water bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe wordt (met t vervang het woord door loop)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat betekend dat je je goed kan inleven :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de rede waarom ik het doe is om te kijken of het wel waar kan zijn i.v.m de tijd dat je je adem in kunt houden, jammer genoeg is het bijna nooit waar.. :D

Antwoorden (11)

Dat is het zelfde mechanisme als jeuk krijgen als je kriebelbeestjes ziet op TV of hoesten als er gerookt wordt in een film. Je inlevingsvermogen werkt ERG goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit heet het spiegeleffect. Waarschijnlijk is het lang geleden begonnen. Een oermens zou als hij iemand anders hard weg zag rennen niet rustig gaan pitten met gevaar voor eigen leven. En wij hebben dat instinct nog steeds in ons. Probeer het eens uit; als iemand tegenover je gaapt, hoe sterk heb jij dan de neiging hetzelfde te doen? Juist, die neiging ia heel groot.

Toegevoegd na 56 seconden:
ia moet natuurlijk is zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hey enige wat ik kan bedenken is om te kijken of het realustischi is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit effect is te wijten aan spiegelneuronen:

"Een spiegelneuron of spiegelcel is een neuron dat niet alleen vuurt als een dier een handeling uitvoert, maar ook als het dier een handeling ziet uitvoeren door een ander dier (vooral van dezelfde diersoort). Het neuron weerspiegelt dus als het ware het gedrag van een ander dier en is op dezelfde manier actief als wanneer het dier de handeling zelf uitvoert."

Waarom we dit doen?

"Er zijn verschillende theorieën over de werking en functie van spiegelneuronsystemen en het onderzoek is dan ook in volle gang. Naar men aanneemt spelen ze een rol bij het begrijpen en interpreteren van de acties van anderen en het leren van nieuwe vaardigheden door imitatie. Ook zouden spiegelsystemen een rol kunnen spelen bij het inzicht in denkpatronen bij anderen (theory of mind), emotioneel inlevingsvermogen (empathie) en de taalverwerving (er zijn spiegelneuronen gevonden in de nabijheid van het gebied van Broca, een taalcentrum in de frontale kwab)."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je gaat helemaal op in de game. dat lijkt me het meest logische. Je denkt dat je er zelf ook echt bent. Dan ga je dus ook meedoen;). Ik geef je een tip: Hou je adem niet TE lang in;). xD
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat komt omdat de game dan zo goed en realistisch is gemaakt dat je in de persoon gaat meeleven als er dan iets gebeurt in het spel gaat het vanzelf ook in het echt. Dit verschijnsel komt meer voor bij films, bij de meeste films waar de peronages onder water zwemmen houd de kijker ook dr adem in. Bij het spel cod black ops en cod mw2 word het spiegelgedrag vaak gebruikt. Thijs
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat komt door de identificatie met de (hoofd)persoon in de game. Hoe meer je je met de persoon kunt identificeren en hoe realistisch de game is, hoe meer je voelt wat diegene beleefd.

Je noemt game als voorbeeld, met een film gaat het natuurlijk net zo op. Vooral 3D games/films, die de realiteitszin hebben vergroot t.o.v. normaal, ofwel 2D.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
weet niet wat voor game mijn kids met me spelen (de etters) als ik een hapje van het een of ander van ze moet proeven let ik altijd op hun mond, die hapt gewoon met me mee haha.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dát is het familie-synchroniteitsprincipe (gebaseerd op keetschoppen, uiteraard) ;)
Inlevingsvermogen ofwel empatisch vermogen. Bij psychologische onderzoeken krijg je hier ook altijd vragen over. Het betekend dat je je goed kunt inleven of mee kunt voelen met de hoofdpersoon.
Als jij dus ook je adem in houdt tijdens de game wil dat zeggen dat je een goed empatisch vermogen hebt.
Punt gescoord in een psychologische test! :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je vereenzelvigt je dan met de hoofdrolspeler in je game, je identificeert je dan met je avatar, die verbondenheid kan zover gaan dat hetgeen de avatar ondergaat door jou lijfelijk wordt waargenomen.
Bij sommige games heb je electroden, trilpacks en zelfs bodysuits die meehelpen dit effect te bewerkstelligen.
Net als in TRON maak je dan deel uit van de virtuele wereld waarin je game zich afspeelt.
Ook het 3D wat vanuit jouw perspectief is opgenomen helpt mee deze reactie te bewerkstelligen.
Het is bijvoorbeeld bekend dat piloten die in een flightsimulator naar een andere plaats vliegen , niet zelden denken dat ze daar ook werkelijk zijn.
Van piloten kan gezegd worden dat het mentaal stabiele mensen zijn met een goed werkelijkheidsbesef.
Het is dus een puur menselijk verschijnsel waar vrijwel iedereen in meer of mindere mate gevoelig voor is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je hersenen weten dat er bij een bepaald beeld een bepaalde handeling hoort. dit is geautomatiseerd en een soort reflex dat deels onbewust kan zijn.

als je erg gefocust bezig bent met je game krijg je dit effect. soms zitten de mensen ook met hun lijf en handen mee te sturen als ze bv een race game spelen, of hangen naar 2 kant als ze bijna de bocht uitvliegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het empatisch vermogen is een belangrijke factor in het sociale proces. Zo conformeren we ons aan de groep. Zo leren kinderen sociale omgangsvormen. Lachen doet lachen; zien huilen doet huilen. Te veel van dit vermogen maakt kuddedieren van ons mensen; te weinig ervan kan ontaarden in psychopaten.