Wat zou je doen als de wet voor jou niet bestaat?

Stel: Je kan niet strafrechtelijk vervolgd worden, je hoeft geen belastingen te betalen en er is niemand die ook maar naar jou gedrag omziet. Op welke manier zou jij dan door het leven gaan?

Weet jij het antwoord?

/2500

Als dictator.

Ik zou alle raddraaiers oppakken en in opvoedingskampen stoppen of heenzenden naar het land van herkomst indien mogelijk. Zal voor sommigen wel een te rechtse opvatting zijn, maar maakt Nederland wel weer een leuk en veilig land om te wonen.

Alle wet die er waren overtreden.

een politike partij organiseren en wetten gaan bedenken natuurlijk. En democratische controle daarop inrichten. Anders gaan 'alle anderen', die dus ook zogenaamd 'vrij' zijn, mij het leven zuur maken volgens de wetten van de jungle.

Ik zou weinig dingen wezenlijk anders doen, omdat ik mijn gedrag in grote lijnen niet laat leiden door de wet. Mijn eigen moraal komt er toevallig en gelukkig voor een heel groot deel mee overeen, dus hoef ik de dreiging van straf niet te voelen. Alleen zou ik (als ik ander werk had dan nu, natuurlijk) niet per sé heel veel moeite doen om uit te zoeken hoe belasting te betalen. Maar door consumptiestijging komt dat geld alsnog wel in de maatschappij terug.

Ik zou een bank opzetten en heul veul geld uit het buitenland verwelkomen. Belastingparadijs, he...verder zou er ten aanzien van mijn gedrag niet zo heel veel veranderen.

Ik zou wat gevangenissen bezoeken en iedereen die een te lichte straf heeft gehad, van tijd tot tijd wat zweepslagen verkopen. De rechters in Nederland zijn veel te mild en weten niet wat straffen is. En ik zou heel wat dieren gaan bevrijden die worden gebruikt voor de meest vreselijke dierproeven.

Eens denken: ik zou werken om in mijn levensonderhoud te voorzien. Ik zou proberen bij te dragen aan de maatschappij. Ik zou mijn best doen zo min mogelijk leed te veroorzaken. Ik zou op een zo veilig mogelijke manier deelnemen aan het verkeer. Etc. Etc. Zo´n beetje zoals ik nu leef, dus. Ik heb geen dreiging van straf nodig om geen misdaden te plegen. Ik kan me wel voorstellen dat ik ooit nog met ,meer dan één persoon zou trouwen, als ik de juiste persoon tegenkwam. In de huidige wet mag dat niet.

Ik zou alles willen uitproberen in het leven: elk baantje willen proberen, elk hoekje van de wereld verkennen, elk risicovolle ding(die dan niet meer risicovol zijn, doordat je bijvoorbeeld niet meer kan worden gearresteerd, ik bedoel niet risicovol met levensgevaarlijk).

Ondanks dat ik misschien af en toe de wet voor eigen gewin zou overtreden heb ik wel een sterk rechtvaardigheids gevoel en zou deze macht ook voornamelijk voor rechtvaardige doeleinden gebruiken. Al wijkt mijn rechtvaardigheidsgevoel natuurlijk altijd af van het rechtvaardigheidsgevoel van anderen. Waarschijnlijk zou wel een keer bij een flitscontrole expres te hard gaan rijden geflitst worden en dan omkeren en weer laten flitsen, gewoon omdat het kan. Daarnaast zal ik wel een bezoek brengen aan de gevangenissen en daar seriemoordenaars bijvoorbeeld op water en brood zetten.

ik neem maar aan dat dit een retorische vraag is ik laat mij nl niet alleen leiden door wetten maar ook door het besef dat ik andere schade zou kunnen berokkenen als ik mij niet houd aan een zeker gewetensvol bewustzijn dat we et elkaar de maatschappij waaarin we wonen vormen ,met andere woorden de maatschappij dat ben je zelf. als je alle wetten afschaft en je slaat bijvoorbeeld aan het moorden en plunderen dan zal het niet lang duren voordat er iemand wraak wil en zalnemen, waardoor je in een spiraal van geweld zal komen een totale uitroeiing van jouw groep en je vijanden zal dan al snel een feit zijn. Dus het antwoord op je vraag is eigenlijk dat ik hetzelfde zou leven als ik nu doe.

Zoals nu alleen zou ik wel willen dat de lonen wel eerlijk verdeeld zijn. Want ik vind het zo'n onzin dat bijv. voetballers 10 keer zoveel verdienen dan timmermannen. En iedere crimineel word veroordeeld tot 3 maanden crimineel eiland. Met alleen maar criminelen. die hoog nodig opgevoed moeten worden. Per misdaad of wat dan ook heb je aparte eilandjes die voor die daad geschikt zijn. Maar het gaat geloof ik alleen over jezelf. Dus zoals ik al zei ik zou waarschijnlijk hetzelfde leven alleen wat buiten de lijntjes. Toegevoegd na 1 minuut: Dus omwat ik zei te realiseren word ik de hoofd van nederland :)

Alle kleine "regeltjes voor niets" overtreden. Verder zou ik nooit iets ergs kunnen doen. Vanwege de gedachtes die erachter zitten. Spijt enzo.

Ha, die Jinx; Ik denk dat ik me (nog) minder aan snelheidslimieten zou storen.

Ik zou dan heel rijk zijn...

De rust op zoeken een zelf een huis bouwen en bouw een hek die een zeer groot terein in beslag neemt (hoef toch geen belansting te betalen dan). Wat de mensen worden beesten als die wet weg valt en op die manier bouw je een fort voor mensen die wel normaal willen leven. Zoals vroeger al gedaan werd. Dus dan is iedereen welkom binnen de hekken die een normaal bestaan willen opbouwen.

helaas bestaan er ook nog normen en waarden waar je mee bent opgevoed en die je volgens mij niet zomaar kunt loslaten. Ik zou dus waarschijnlijk niet ineens heel anders gaan leven. Wel lekker hard rijden op de snelweg en zwartrijden in het openbaar vervoer.

Als een vrij man, die doet waar hij zin in heeft en zegt wat ie wil. Ik zou niemand kwaad doen maar wee degene die mij kwaad doet.. hij kan het krijgen! Ik zou van de rijken stelen en het aan mezelf en de armen geven. Ik zou het binnenhof schoonvegen en de debatten in de Tweede Kamer verstoren. Nou ja, teveel om op te noemen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100