Hoe krijg je de wil om te stoppen met roken

Ik vind dat ik echt moet stoppen met roken simpelweg omdat het heel ongezond is maar de bekende wil is er niet om het te doen. Hoe krijg ik de wil om te willen stoppen met roken, dat wil ik.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Discipline opbrengen en jezelf vooral NIET zielig vinden! Jezelf zielig vinden lijkt mij nog het grootste obstakel, ik moet roken want ik ben verslaafd...

Telkens als je aan een sigaret denkt moet je tegen jezelf zeggen: ik ben niet zielig. Daardoor werkt dat in op je onderbewuste en zul je er minder moeite mee hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (18)

Weet je, je wilt het of je wilt het niet. Zo "simpel" is het.

Toegevoegd na 4 minuten:
hoe krijg je zin om op vakantie te gaan

nou, je wilt graag of je wilt helemaal niet...

Motivatie voor ja of geen motivatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor de reaktie!
Een dagje op de afdeling oncologie wil wel eens een duwtje in de rug zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor de reaktie!
Als je echt wilt, dan ben je al op de goede weg. Als de wil er nog niet is, omdat je het doet omdat iedereen zit te zeuren dat je ermee moet stoppen, dan is het een stuk moeilijker om te stoppen.Dus is de motivatie helemaal van jezelf dan beginnen, stel je een doel, bedenk wat je met het geld kunt doen wat je bespaart(kan ook een motivatie zijn. En luister niet naar mensen die zeggen dat het jou toch niet gaat lukken

Toegevoegd na 36 minuten:
Er zijn mensen die juist gemotiveerd raken als anderen zeggen dat het niet gaat lukken. Die willen dan juist aten zien dat ze het wel kunnen. Anderen krijgen dan het idee: zie je wel, het gaat me toch niet lukken, en gooien de handdoek al in de ring voor ze begonnen zijn
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor de antwoorden!
Tja..door discipline, dat is de enige methode buiten al dat pleisterwerk...

Als je al geprobeerd hebt te minderen en dat helpt niet, dan zul je je moeten afvragen of je misschien jezelf op de proef kan stellen en je sigaret vervangen door bijvoorbeeld een alternatief...

Je moet wel een wil tonen anders dan ben je er gewoon nog niet klaar voor...

Je kan jezelf afvragen wat je ervoor terug krijgt als je stopt, je houdt sowieso geld over, je stinkt niet meer naar sigarettenrook(inclusief je kleding) je help ook een ander ermee want die rookt passief mee, en het belangrijkste je krijgt schone longen... dus alle reden om sterk te zijn en de knoop door hakken, succes!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank voor de tips!
De wil om te stoppen met roken krijg je vanzelf wanneer de nare gevolgen van het roken merkbaar zijn. Vaak is het dan al te laat, maar je kunt merkbaar nare gevolgen creeëren voordat het te laat is:
Er zijn producten op de markt, volgens mij bij de apotheek op doktersrecept verkrijgbaar, die er bij inname voor zorgen dat je je ontzettend ziek en misselijk gaat voelen wanneer je rookt. Een erg effectieve methode om ervoor te zorgen dat je echt niet meer wilt roken, omdat de weerstand tegen het roken dan groter is dan de drang om het wel te doen.
Een collega van me die meer dan 40 peuken per dag rookte, heeft op deze manier drie dagen kotsend boven de toiletpot gehangen, maar heeft daarna nooit meer een sigaret aangeraakt.
Vraag er eens naar bij je huisarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk eens op de site van Stivoro, daar staat van alles uitgesplitst, van hulp t/m vergoedingen voor hulpmiddelen en de valkuilen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor het advies!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Graag gedaan, ik ben 5 jaar geleden gestopt na 23 jaar stevig gerookt te hebben!
Of ga Joggen en bedenk je dan elke keer als je rent dat het zooo veel makkelijker zou gaan als je niet meer rookte.
Dat is voor mij een goede motivatie geweest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maak een weddenschap met een vriend die ook wil stoppen met roken. Bijv. Degene die een sigaret neemt moet de ander een euro betalen, of verzin iets anders. Zo'n weddenschap kan heel motiverend werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wil is geen keus. Je doet het of je doet het niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door te overwegen
Ik ben ook onlangs gestopt met roken na bijna 9jr.
Alles op een rijtje gezet; wat zijn de voordelen en nadelen. Ik kan je vertellen heb geen 1 voordeel kumnen verzinnen.
Het is schadelijk voor je gezondheid en het kost je nog eens handenvol geld. Succes:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sta er onder andere eens bij stil welke voordelen het allemaal heeft om met roken te stoppen.

Het bespaart geld.

Als u een pakje per dag rookt, kan dat u duizenden euro’s per jaar kosten.

Waarschijnlijk geniet u meer van het leven. Als mensen stoppen met roken, gaan ze een stuk beter proeven en ruiken, en meestal hebben ze meer energie en gaan ze er beter uitzien.

Het is goed voor de gezondheid. „Stoppen met roken heeft grote en directe voordelen voor de gezondheid van mannen en vrouwen van alle leeftijden”.

U krijgt meer zelfvertrouwen. „Ik stopte met roken omdat ik niet wilde dat tabak de baas over me was. Ik wilde zelf de baas zijn over mijn lichaam”

Het is beter voor uw gezin en vrienden. „Roken (...) schaadt de gezondheid van de mensen om u heen. (...) Onderzoek heeft aangetoond dat meeroken elk jaar tot duizenden sterfgevallen door longkanker en hartziekte leidt”.

U maakt de Schepper blij. „Geliefden, laten wij ons reinigen van elke verontreiniging van vlees” (2 Korinthiërs 7:1).

’Stel uzelf als een levend, heilig en God welgevallig offer in zijn dienst’ (Romeinen 12:1, De Nieuwe Bijbelvertaling).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op een dag is je pakje leeg en heb je geen zin om te bietsen of rookt niemand 'je merk'.

Eigenlijk zijn maar 3 sigaretten per dag lekker en heb je ongemak van de overige 10.

Stoppen is makkelijker als je een beetje support krijgt, familie vrienden welke met je meedoen. Of vlak voor een verandering van leefritme, bijv vakantie.

Middeltjes willen wel eens helpen. Raadpleeg apotheek en huisarts. Wordt tegenwoordig veelal door je verzekering vergoed.

Treur niet als je er na een paar dagen/weken toch eentje opsteekt. Gewoon weer opnieuw stoppen.

En geloof me, na een jaar weet je echt niet meer waarom je eigenlijk ooit gerookt hebt.

Dat voor de kroeg, winkel, werk voor de deur in de kou staan. Eigenlijk wel een beetje triest, vind je niet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou stop maar met stoppen met roken, want als je het niet wil word het al niks!

Als je iets niet wil ben je dus niet gemotiveerd, en als je niet gemotiveerd bent om iets te doen gaat het gegarandeerd mis!

En wat is dat ook voor een reden? 'het is ongezond'...

Zo veel is ongezond! ALLES is ongezond zelfs de lucht die we in ademen gewoon op straat!

Anders reken jij eens voor jezelf uit hoeveel het je kost! DAT is pas een goeie reden om te stoppen!

Ik heb het eens uitgerekend en ik rook wel voor ongeveer 550 euro per jaar!!

(ik rook nog steeds, want ik wil niet stoppen, maar ALS ik stop is DAT de reden!)

Ga jij eens rekenen, misschien dat het jou ook motiveert!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het beroemde boek van Allen Carr: "stoppen met roken" (1995) heeft al heel veel mensen geholpen om van de sigaret af te komen.
Kost €14,95. Dit heb je er zo uit met de huidige sigarettenprijzen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je pakt je shag gooit het zover mogelijk uit het raam en dan koop je nooit meer een nieuwe
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vraag jezelf eerst af WAAROM je rookt.
-Als afleiding misschien?
zoja, als afleiding van wat?

Zoals met iedere echte verslaving, ten grondslag ligt een te lage eigenwaarde.
Alleen mensen die zichzelf niet op waarde inschatten roken en drinken (en drugs etc) te veel.
Roken is een keuze.
Jíj bent degene die iedere keer die sigaret op steekt, niet de buurman, niet je moeder, niet Sinterklaas.
Als jij echt wilt stoppen kies je daarvoor.
Zo simpel is het.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door er negatief over te gaan denken.
Het is een soort neurolinguistisch programmeren ( NLP ) , waar je jezelf leert zien dat het je een onprettig gevoel geeft.

Bijvoorbeeld je denkt dat je jezelf aan het vergiftigen bent . Elke dag een beetje vergif. Het hoopt zich op in je longen.

Of bedenk je wat je aan het doen bent . Je longen, letterlijk je levensadem , langzaam laten vervuilen , zodat je later naar lucht loopt te snakken.

Zelf was ik nogal onder de indruk van een film waar de hoofdpersoon in de hel was beland waar allemaal mensen skeletten continue zaten te roken. Daar begon het al . Daar begon ik het roken negatief te associëren . Kan jij ook , maar het duurt een tijdje voordat je het echt begint te " voelen ".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
door je te vermannen en discipline houden. als je een sterke geest heb zal stoppen je makkelijker lukken voor mensen met een zwakke geest is een verslaving een groter probleem misschien triggert dit je juist...of ben je een van de zwakke huh?? nou??