Kan je trots zijn op iets waaraan je zelf niet hebt bijgedragen?

Kan je bijvoorbeeld trots zijn op de Taj Mahal? Of heet dat gevoel eerder 'bewondering'?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.6K

Het beste antwoord

Trots ben je op iets wat jij zelf hebt bereikt/vervaardigd, of een groep waarmee je je nauw verbonden voelt.

Verwondering of bewondering voel je bij iets dat jij, of een met jou verbonden groep niet hebt bereikt/vervaardigd.

Toegevoegd op 17-06-2009 18:48:03
Het ligt dus aan je eigen inbreng of je trots bent of verwonderd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Nee dat kan niet, daar kun JIJ nooit trots op zijn...

Dus je hebt je lichaam niet gemaakt, dus dat kan al weg...
Dan je gedachtengoed, dat is allemaal door anderen aangeleerd, dus dat kan ook al geen reden meer zijn tot trots...

Ik kan niets meer vinden waar ik trots op kan zijn... Totaal niets...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook niet trots op je puntenaantal bij GV? ;)
Ik ben nooit trots op mezelf, eerder op een prestatie van iemand anders. Dat ik vol trots vertel dat mijn zus over 2 weken afstudeert, zoiets.
Dus, ja dat. Ik denk dat mensen zelfs vaker trots op anderen zijn dan op zichzelf, maar dat kan ik niet echt onderbouwen ofzo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommige mensen zijn trots op Nederland.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Ja, en ik ben trots dat ik daaraan niets heb bijgedragen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:rofl: lmao: :lol: - wanneer mogen we puntjes geven voor reacties ??
Echt wel.. ben supertrots op wat mijn zoon heeft bereikt in zijn leven en vaak ook op mijn partner na een hardloop prestatie...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben ook trots op Nederlandse dingen en 'ons' Nederlands Elftal, terwijl ik daar niet aan heb bijgedragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan. Naast een trots IK-gevoel, kun je namelijk ook een trots WIJ-gevoel hebben. Die WIJ is dan een groep waar jij van vindt dat jij ertoe behoort. Je hoeft zelf niks bijgedragen hebben aan het resultaat van die groep om trots te zijn. Zo kun je trots zijn dat WIJ Nederlanders een voetbalwedstrijd hebben gewonnen. Jij hoort dan bij de groep Nederlanders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben onwijs trots op iemand die problemen had met drank, en die al een jaar "droog" is. Ik denk dat iedereen die bevriend is met een verslaafde die met succes afgekickt is, dat gevoel kent. Bewondering, nieuw vertrouwen, ook, maar dat blije gevoel is toch écht "trots".....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan wel.. ik kan namelijk trots zijn op een vriendin die eerste is geworden bij een wedstrijd, over is gegaan/geslaagd is, een goede prestatie levert, geweldig is, etc.. En ook als je het groter bekijkt: De Taj Mahal of bijvoorbeeld bij ons in Nederland de stad Amsterdam: Als je buitenlanders vol lof hoort over Amsterdam, dan voel je je toch trots of niet? En toch ook als het Nederlands elftal eerste wordt bij het WK?

Trots op ons landje!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Trots Op Nederland....TON !
Rita heeft er niets aan bijgedragen...;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
LOL!
Ha, die Dutchbright;

Ik heb zelf niet zo veel met het gevoel 'trots', maar als ik het al ervaar dan alleen bij iets wat ik heb bereikt of waar ik een bijdrage aan heb geleverd. En dat is in mijn geval dus niet de Taj Mahal
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Trots op mijn kind dat dat moeilijke examen heeft gehaald!
Trots op mijn broer dat hij is gestopt met (heel veel) drinken!
Trots op mijn buurvrouw omdat het haar is gelukt een avond door te brengen zonder 2 zakken chips leeg te eten en ze daarna uit te "kotsen"!
Trots: blij zijn omdat iemand een goede prestatie heeft geleverd.
Trots: een mengeling van bewondering, onder de indruk en oprecht verheugd zijn om wat iets of iemand tot stand heeft gebracht!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat kan. Mijn zoontje kan goed tennissen. Andere mensen vinden dat ook. Ik ben trots maar heb hier niets aan bijgedragen want zelf kan ik er geen hout van. Qua genmateriaal heb ik hem eerder tegengewerkt.
Ik ben trots