duitse humor vs hollandse? is daar een studie naar gedaan?

ha ik ben 50% duits en in holland opgegroeid..... altijd een beetje een vreemde eend geweest in de bijt

op een dag gingen mijn ogen open : op mn 18 leerde ik de duitse televisie kennen en dit gaf mij heel veel plezier opeens....

ik ontdekte ook bijvoorbeeld de duitse bananensplit... ( verstehen sie spass )

heel mn leven kom ik nooit lachen om de hollandse bananensplit maar bij de duitse schoot ik ineens heel erg in de lach

mensen worden daar veel serieuser in de z**k genomen vind ik en ook het cressendo naar de crux laat vaker langer op zich wachten

de hollandse humor word vaak de clou al aan het begin verklapt en zo word ik een beetje blij met een dode mus

ik zie vaak nog mee humor in een bejaardenhuis

zijn hier ook studies naar gedaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ps ps mn eerste verstehen sie spass was een echte voltreffer ....rechtstreeks naar mn hart toe ze gingen namelijk berjaarden in de maling nemen ( makkelijke prooi ha ha mischien ) door zogenaamde computer spraak systemen te verzinnen die helemaal niet bestonden.... een computer die gaat lopen z**ken tegen een bejaarde ha ha dat was ehct superlkomisch
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan moet je eens filmpjes opzoeken van de Benidorm Bandits, een stel bejaarden die anderen in de zeik neemt :)

Antwoorden (2)

Wetenschappelijke studies over het onderwerp ken ik niet, maar ik kwam wel een leuk artikel tegen.

Toegevoegd na 3 minuten:
De universiteit van leuven heeft een Humorstudie:

“Uiteraard is de humorstudie niet beperkt tot de taalkunde”, zegt professor Feyaerts. “Wij werken zelf samen met verschillende andere departementen. Met collega Anke Gilleir van Duitse Letterkunde hebben we bijvoorbeeld een studie gemaakt over honderd jaar satire en cabaret in Duitsland. Verder zijn er ook concrete plannen om met experimenteel psychologen een onderzoek op te zetten rond de denkprocessen waarmee mensen humor verwerken en evalueren. Om dergelijke vormen van interdisciplinaire samenwerking een formeel kader te geven, heb ik eind vorig jaar samen met collega Johan Verberckmoes het Centrum voor Humorstudies opgericht "

Toegevoegd na 14 minuten:
En hoe wij over Duitse humor denken:

http://www.youtube.com/watch?v=1oYNNbCCMGg (Zuid Duitse humor, Jiskefet)

http://www.123video.nl/playvideos.asp?MovieID=311218

(Jiskefet, eerst reclame)

En wat filmpjes uit Duitsland:

http://www.myvideo.be/watch/4841274

http://video.google.com/videoplay?docid=-8231848759476243132#

Toegevoegd na 25 minuten:
In het algemeen zijn Nederlanders directer en zullen ook sneller grappig bedoelde opmerkingen maken naar mensen die ze niet goed kennen. Nederlandse humor is niet altijd heel subtiel (zeker niet de laatste decennia) en vaak ook zonder zelfspot, zoals Engelse humor. Humor is zeker cultuur en taalgebonden denk ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ha perfect antwoord alleen ha ja ik heb een handicap ik word duizelig van grote lappen text ai ai boehoeh dus ik moet weer eens wachten op de verfilming helaas
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De tweede link is makkelijker en bevat ook een leuk filmpje. Maar je vroeg zelf naar wetenschappelijk onderzoek. Dan kan je teksten zónder plaatjes verwachten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ha um ik praat wel veel met universiteits mensen ....oraal ben ik een ster daarin ha ha maar alleen letters gaan dansen voor mn ogen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grinnik, dat plaatje is leuk, die humor kan ik dan toch wel weer waarderen. Hopelijk kan ik echter dit jaar weer snel het plaatje: "Zurück nach die Heimat" draaien voor onze oosterburen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@C4th: 4 jaar geleden waardeerden we dat plaatje wellicht iets minder ;o)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geef ze vast een bal!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@som: nee hoor, ik ben dol op dat soort humor, als we ze zelf plaatsen, moeten we er ook tegenkunnen dat ze ons terugpakken. Ik vind het een leuk plaatje :)
er bestaat een boek "Humor met een verleden" Door Marnix Beyen,Johan Verberckmoes

Daarin worden de verschillen in gevoel voor humor uitgelegd