In slaap vallen, waarom wel op de bank en niet in bed?

Soms wil ik 's middags even een tukje van een half uur doen. Waarom val ik op de bank binnen enkele minuten in slaap maar lukt dat niet of nauwelijks op mijn bed?

Toegevoegd na 1 uur:
Soms mijd ik de bank omdat het daar te lawaaierig is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
11.8K

Het beste antwoord

Ik denk dat je geconditioneerd bent om op de bank in slaap te vallen.

Wat mensen vaak doen als ze niet kunnen slapen in bed is soms urenlang woelen i.p.v. uit bed gaan. De hersenen raken op deze manier geconditioneerd in negatieve zin: bed veroorzaakt een bedprobleem. Dit is ook vaak als mensen andere dingen doen in bed dan alleen slapen, zoals studeren etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

als je op de bank gaat liggen ben je meestal zwaar moe.
als je naar bed gaat heb je het ergste al weg geslapen of ben je al over je vermoeidheid heen.

Toegevoegd na 21 minuten:
sommige mensen slapen beter als hun hoofd naar b.v. het noorden licht.
het kan hem bus aan de richting liggen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op de bank ga je direct liggen en voor je naar bed gaat doe je vaak eerst wat kleding uit en moet je de trap oplopen. Dan ben je al wat over je slaapje heen en hoeft het al niet meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, maar dat is dan zeker je normale tijd van slapen en dan ben je veel meer aan je slaap toe waardoor het je niet je slaap wegneemt, je lichaam is er veel meer aan toe en kan die paar hindernissen er dan wel bij hebben.
Als je naar boven loopt, dan heb je misschien last van de temperatuur verschil, je komt uit een behaaglijke kamer en dan moet je nog een trap op, voor je in bed ligt, ben je weer klaar wakker! Als je net zo moe bent, en je zit lekker op de bank, dan hoef je alleen je voetjes maar op de bank te bonjouren of op de tafel, en je kan de ogen lekker laten dicht zakken. om vervolgens na een half uurtje weer heerlijk uitgeslapen wakker te worden....

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik lasnet dat je geen trap op hoeft, maar alleen de sl-kamer temp kan al voldoende zijn om wakker te blijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
's Middags, en zeker na het eten, is een fijne tijd voor een tukkie. Lekker even liggen. Half uurtje maar.
Dat is een extraatje waar je volop van kan genieten.

De nacht is normaal. Vaak lig je dan te piekeren aan het einde van de dag. En aan morgen te denken. En voordat je ligt na tanden poetsen, gezicht schoonmaken, wassen, uitkleden, pyjama aan, crèmetje hier en crèmetje daar, dan ben je al weer wakker...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hahaha...
ik denk je komt thuis na een lange dag,ploft u neer en u gedachten denken ik moet niks meer doen en dan ligt ge in bed en dan weet ge da het om te slapen is en onrechtstreks is die een verplichting :p tja is moeilijk uit teleggen wat ik wil zeggen hahaha
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kom elke avond on half zes thuis.
Eten en om zes uur het journaal kijken,en wat daarna komt.
Maar na het journaal begin ik al slaap te krijgen,en als ik niet oppas dan val ik zo in slaap in de stoel.
Nou werk ik 80 procent v/d dag buiten in weer en wind.
Waarschijnlijk is het toch het temperatuurverschil.

Als je in je bed ook gelijk in slaap wilt vallen zul je elke dag op ongeveer hetzelfde tijdstip naar bed moeten gaan je lichaam stelt zich daarop in.
Ik heb het nooit geloofd.
Maar voor 2 jaar terug heb ik het uitgeprobeerd en het klopt.

Maar het kan van mens tot mens verschillen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het zou van je thuissituatie af kunnen liggen. Heb je een huisgenoot/vriendin/vrouw?.... in je achterhoofd besef je dan dat het behoorlijk safe is om op de bank in slaap te vallen, je wordt later wel weer gewekt. Als je op bed gaat liggen zal er iets kunnen blijven knagen dat je ongewild te lang doorslaapt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De nek en oogspieren verslappen het eerst . Daardoor merk je het meteen als je zittend in slaap valt, Daar komt bij dat het bloed iets meer moeite heeft om naar je hoofd te gaan en je daar wakker te houden.