Hoe ontstaat een Déjà vu?

Is het iets wat wij denken te zien en daaruit opmaken dat het eerder gebeurden?
(dus zit het tussen de oren)

Of is het daadwerkelijk een herhalende gebeurtenis?

Maakt het verband met dromen?
Heeft iemand een wetenschappelijke verklaring?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Het komt omdat je hersenen moe zijn.
Daardoor gaan ze soms denken dat dingen eerder gebeurt zijn.
Zelf denk ik soms ook dat het dan geen Deja vu is maar echt is gebeurt. Dan weet ik het zo zeker. Maar dan is het toch deja vu.
Toch raar mijn antwoord want mij gebeurt het ook wel eens overdag als ik klaar wakker ben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Er zit links boven een zoekvenstertje.
Tik daar eens in: "deja vu"
14 jaar geleden
De huidige inzichten zijn dat je het toch echt voor de eerste keer meemaakt. Maar bij het opslaan van de eerste waarneming gaat er wat mis, waardoor het slechts vaag wordt opgeslagen. Direct daarna wordt je je het bewust, en uit die vaagheid concludeer je dat het om een herinnering aan vroeger gaat. Maar het is dus net in je geheugen gekomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door een 'kortsluiting' in de hersenen...
meer lezen zie wikipedia
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn ervaring is dat het onverwacht en plotseling kan opkomen.
Vele jaren geleden heb ik een bijzonder nare ervaring gehad met een trein. Daarna heb ik lange tijd bepaalde angsten gehad. Maar inmiddels was het gebeuren al weer lang vergeten.
Maar toen ik met mijn kleinkinderen naar het spoorwegmuseum ging, was er eerst nog niets aan de hand, tot ik op een monitor een bepaald filmpje zag.
En ineens kreeg ik weer de beelden van vroeger, waarna ik enigszins in paniek en trillend snel weg ben gelopen.
De angst was echter kort en eenmalig, want daarna was alles weer gewoon.
Ik denk dus niet dat het tussen de oren zit, maar in je onderbewustzijn
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, deja vu is niks anders dan een soort kortsluiting van de hersenen, waarbij de eerste indruk per ongeluk in het lange termijn geheugen wordt opgeslagen in plaats van in het korte, waardoor het in en fractie van een seconde kan lijken dat je iets uit je herinnering put, terwijl de ervaring nog splinternieuw is.
Door die ' shock' , die verbazing, blijft een deja vu je vaal ook heel lang bij. Terwijl het niks anders is dan een klein stroomstorinkje.

Het is niet daadwerkelijk een herhalende gebeurtenis. Die herken je óók, maar niet als deja vu. De schok, de verbazing is er dan niet.

Het heeft geen verband met dromen, behalve dat het zich ook in je hoofd afspeelt.

De wetenschappelijke verklaringen zijn overal op Internet te vinden, maar ook in een flink aantal goede boeken. Niks raars aan, wel heel bijzonder, want het gebeurt je niet wekelijks.