Wetenschappers hebben ontdekt dat ons brein alarm slaat wanneer zulke vervelende geluiden geproduceerd worden. Die geluiden worden namelijk geassocieerd met negatieve emoties. Onderzoekers verzamelden dertien proefpersonen en lieten ze naar verschillende geluiden luisteren. Ze moesten dan aangeven of ze de geluiden fijn of juist heel vervelend vonden. Tijdens het luisteren naar de geluiden, werd de activiteit van hun hersenen vastgesteld.

Bij het horen van een naar geluid (bijvoorbeeld dus nagels op een krijtbord), vindt er een interactie plaats tussen twee delen van de hersenen. De auditieve cortex, die geluiden verwerkt en de amygdala, die actief is wanneer we negatieve emoties verwerken. Dus wanneer we nagels over een krijtbord horen krassen, neemt de amygdala het over, waardoor de activiteit in het gehoorcomplex toeneemt en er een negatieve reactie ontstaat. “Het lijkt een soort primitieve reactie,” vertelt onderzoeker Sukhbinder Kumar. “Het is een mogelijke noodoproep van de amygdala aan de auditieve cortex.”

Vooral geluiden tussen de 2000 en 5000 Hertz blijken we als heel onaangenaam aan te voelen. Ook gegil van mensen valt bijvoorbeeld in diezelfde geluidscategorie.
een jaar geleden