Zijn mensen eerder geneigd een "nieuw" product te kopen?

In aansluiting op mijn vraag over Lätta van gisteren, in hoeverre is de claim "nieuw" van invloed op ons koopgedrag? Ik heb namelijk vaker het idee dat het gebruikt wordt als een handig marketingtrucje. De afzet van product X loopt niet meer zo lekker, dan plakken we er een stickertje op met nieuw / verbeterd / nu nog lekkerder en gooien er een leuke reclamecampagne tegenaan. Et voila, zie de verkoopcijfers weer de lucht in schieten..... Ik zal de laatste zijn die beweert dat ik er niet gevoelig voor ben, maar toch ben ik benieuwd naar de psyche die erachter schuilgaat. Is het domweg nieuwsgierigheid of toch iets anders?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (1)

Vaak zijn etens- en drinkwaren vaak bestempeld met 'verbeterd recept' of iets dergelijks. Het kan gedwongen zijn (door gezondsheidregels), maar het kan inderdaad ook marketing zijn. Het verschil is vaak minimaal, want ik denk niet dat iemand het verschil tussen 300 en 290 calorieën merkt.. Qua smaak proef je echter iets heel anders.

Neem cola nou; Een normaal flesje cola met 100% van de totale calorieën er in. Cola wil een 'gezonde' variant maken, voor meer verkoopcijfers. Ze halen de suiker er uit, stoppen er smaakmakers in en klaar is kees. Dit is echter helemaal niet gezond. Vaak is het troep, een vulling om de smaak na te maken.. Qua calorieën vooruit, qua smaak en gezondheid achteruit.

Dit gebeurd dus met veel producten, en veel mensen trappen er inderdaad in (ben er zelf ook niet vatbaar voor). Mensen denken liever aan de kilootjes dan aan de gezondheid..