Waarom zien sommige mensen 'beren op de weg' als er verandering voor de deur staat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
16.7K

Het beste antwoord

beren op de weg zien, wil zeggen dat je niet weet wat er in de toekomst gebeurt en je het ergste verwacht!
verandering betekent voor de iedereen in meer of mindere mate onzekerheid.
volgens mij is de echte angst die hier een rol speelt, dat mensen onbewust bang zijn de nieuwe situatie niet aan te kunnen. het tekort aan vertrouwen daarin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1, vooral voor je analyse welke angst het is!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je wel!

Andere antwoorden (4)

Verandering voor een organisatie betekent meestal verandeering voor mensen. En de meeste mensen vinden verandering niet heel erg fijn, zeker als het om de werksituatie gaat. het levert onzekerheid op, en ze worden 'blootgesteld'. Dat is niet prettig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen zijn vaak bang voor verandering. Het haalt ze uit hun voor hun gevoel veilige situatie. Iets bekends wordt vervangen door iets onbekends, en dan krijgen de meesten met angstige gevoelens te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommige mensen zien in elke verandering een nieuw avontuur en een nieuwe uitdaging.
Anderen zien alleen maar mogelijke problemen en onbekende dingen op zich afkomen, die hen beanstigen. Leeuwen en beren.

Daar verander je eigenlijk weinig aan ; het zit in de aard van het beestje, in je karakter. Dat kan voor een deel gevormd zijn door je voorgeschiedenis (slechte ervaringen met teveel veranderingen of juist te weinig veranderingen meegemaakt) , maar ook gewoon al heel jong in je hebben gezeten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Angst voor het onbekende... Men is vaak verstrikt geraakt in wat men van de ouders en de maatschappij heeft geleerd, veelal in traumatische situaties. Men is daardoor niet meer in staat spontaan op een actie te reageren. Mensen die beren op de weg zien vinden het vaak veiliger om in hun "holletje"te blijven zitten. Veelal is hun vertrouwen in de mensen ernstig beschadigd. Bewust, of onbewust zoekt hij/zij een manier om iets maar niet te hoeven doen, of er onderuit te komen. "ja maar... "is hun favoriete reactie. Voor een naaste die moeite doet diegene te helpen/ over te halen datgene te doen wat er wordt voorgesteld, kan dit vreselijk vermoeiend, en/of frustrerend zijn.
Wat ook voorkomt is dat het als een soort schrikreactie wordt geuit... "Joh ga dat of dat doen, ga je je anders van voelen". De persoon in kwestie reageert in eerste instantie negatief erop en weet onder elk argument uit te komen. Doch wanneer zijn/haar vriend weg is, denkt diegene "Och waarom ook niet" Verandering is eng... sommige zijn zo groot, dat je het gevoel hebt in een ravijn te springen, zonder garantie dat iemand je opvangt. "Risico's nemen? Nee dan toch maar liever minder gelukkig zijn of in de ellende blijven zitten, das veiliger... denkt men dan..,."