hoe kan je voelen dat je van achter aangekeken word?

Soms loop ik wel eens door de stad en voel ik dat ik bekeken word.. en dan kijk je de kant op waar je voelt dat je wordt aangekeken en dan kijkt er ook echt iemand naar je...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Hier zijn twee effecten aan het werk.

Het eerste effect is dat er echt iemand naar je kijkt, en dat je dat ziet. Je ziet het dan indirect. Bijvoorbeeld via een spiegeling in een etalageruit, waarvan je je niet bewust bent, maar die je dus toch wel meekrijgt. Of doordat er aan de rand van je blikveld een oude bekende voorbij is gelopen, die je niet direct herkende. Pas even later dringt het tot je door dat je een bekende hebt gezien, je draait je om - en die bekende doet op dat moment hetzelfde, zodat je elkaar aankijkt.

Het tweede effect is dat je helemaal niet weet dat er iemand naar je kijkt. Je hebt alleen dat gevoel. Soms terecht, soms niet. Is het gevoel stomtoevallig terecht, dan heb je een "treffer", en die is zo opvallend dat je dat onthoudt. Is het gevoel niet terecht, dan heb je een "misser", maar dat is niet zo opvallend. Je onthoudt dus je treffers, en je vergeet je missers. Daardoor lijkt het achteraf net alsof je het altijd goed hebt.

Overigens kan het ook zijn dat er niemand naar je keek. Maar als jij je ineens omdraait, is dat best opvallend voor iemand die achter jou loopt en die ongeveer in jouw richting keek. Die persoon ziet jouw plotselinge, opvallende beweging, en zal reflexmatig naar de bron van die beweging kijken - naar jou dus. Zo zorg je er zelf, juist *doordat* je omkijkt, voor dat er iemand naar je kijkt.

Toegevoegd na 1 minuut:

Ik begon mijn antwoord met "hier zijn twee effecten aan het werk". Maar ik noem er drie.

Tellen is moeilijk... ;-)
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt me een perfect antwoord +1
amigo
13 jaar geleden
ha, een + voor die zin over dat opeens omdraaien want dat was ik net aan het typen toen jij het al klaar had
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eens. Er zijn talloze onderzoeken gedaan om na te gaan of iemand op de een of andere manier zou kunnen voelen bekeken te worden zonder dat het mogelijk is dat je de ander ziet (bijvoorbeeld door een speciaal glas). Uit dergelijke onderzoeken is nooit uitgekomen dat je dit zou kunnen voelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi,+.
Cryofiel
13 jaar geleden
Sorry... ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gezien vanuit de wetenschap een perfect antwoord.
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zou heel goed kunnen dacht ik,plusje

Andere antwoorden (5)

sommige mensen beweren heel stellig dat ze daar "antennes"voor hebben.

Wij hebben er ooit eens een test op gedaan, bewust dus en ik voelde het echt niet!!! (in amsterdam, bij nemo is daar een opstelling voor)

Maar, ik zal niet ontkennen dat het echt niet kan, misschien was ik tijdens die test wel zo gespannen om te "meten" of ik die ogen in mijn rug voelde dat ik de "echte" signalen negeerde.

Maar over dat er iemand kijkt als je je omdraait. In de stad is er altijd wel iemand die naar je kijkt, EN als iemand zich OPEENS omdraait, trekt dat bijv mijn aandacht als ik al vaag die kant op keek en dan kijk ik naar wat mijn aandacht trok, en denkt die persoon misschien wel dat ik naar hem keek
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Leuk dat je het zelf hebt getest! Da's altijd beter dan uitgaan van een vaag gevoel. Het gevoel is de aanleiding, de test geeft aan of het gevoel wel of niet juist was. De test die jij noemt, is ook door professionals gedaan. Telkens kwamen zijn op hetzelfde resultaat uit als jij: het is niet mogelijk te voelen of iemand je van achter aankijkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Cryo: Inderdaad, dat bedoeld ik ook in de reactie bij jouw antwoord. @Mion: Leuke toevoeging dat het bij NEMO te testen is.
amigo
13 jaar geleden
Ja, die test was erg grappig, je zat achter elkaar en de achterste moest dan kiezen of hij naar jou keek of naar beneden en jij moest op een knopje drukken.
Was wel een teleurstelling hoor, ik ben eigenlijk niet zo van de 6de zintuigen maar had onbewust toch gedacht dat al bestaat het niet, IK het dan toch een beetje zou hebben
Cryofiel
13 jaar geleden
Hihi, heel herkenbaar hoe de menselijke psyche werkt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Maar, ik zal niet ontkennen dat het echt niet kan,"
Kan je toch beter maar wel ontkennen... :P
Cryofiel
13 jaar geleden
Tja, strikt gezien kun je nooit ontkennen dat iets bestaat. Of je het nu over het gevoel hebt dat je wordt bekeken, of over god, of over de magische eenhoorn op het Domplein in Utrecht: je kunt, strikt gezien, nooit met zekerheid ontkennen dat ze bestaan.
De mens schijnt geprogrammeerd te zijn op het herkennen van twee ogen (voor zijn veiligheid) en je hoeft dan ook maar even een beetje opzij te kijken en vanuit een hoek vanwaar je normaal niet verwacht iets te zien heeft je onderbewuste dan toch twee ogen opgepikt.
Normaal is je blikveld maar een beetje groter dan 180 graden en zie je maar heel weinig en wazig aan de randen maar als het twee ogen zijn schijnt alles in onze hersenen op scherp te staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je ziet het weleens in films, dat de persoon net omdraait op het juiste moment...ik denk dat het instinctief gebeurd.
Vaak als het mezelf overkomt, lijkt het net of iets tegen me zegt, draai je om want er staat iemand achter je.

Dat je aangekeken word is inderdaad een gevoel, en dat kun je bevestigen door je om te draaien...maar heel soms is het verbeelding.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
of jij hebt intuîtie, of je hebt "claustrofobie", het één of het andere.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Claustrofobie? Ik zie de link niet.
Cryofiel heeft je de nuchtere verklaring gegeven.

Daarom zou ik in mijn antwoord de spirituele verklaring geven. Welke namelijk gebruik maakt van de universele energie welke overal is en om iedereen omgeven is.
Als iemand naar jou kijkt, dan zal zijn energie aan jou toestromen. Zijn aandacht ligt dan op jou gevestigd, en waar iemand zijn aandacht is, daar stroomt zijn energie naartoe.
Als jij energie gevoelig bent, dan kan jij de energie van die ander (welke niet bij jou hoort) voelen. En daar kun jij een positief gevoel bij krijgen of je kan daar een negatief gevoel bij krijgen (afhankelijk van zijn intentie). Maar het zal dan in ieder geval ANDERS aanvoelen.

Vooral als iemand je echt aankijkt en de aandacht voor jou heeft. Niet voor een heel klein tijdje of voor een moment, nee echt voor iets langere periode, dan kan je de energie voelen van diegene die jij krijgt.

Zie het ook maar als een hert die wordt beslopen door een roofdier en het hert dit wel aanvoelt, maar nog niet goed kan plaatsen wat het nu is. Hij is op zijn hoede en alert met zijn kop rechtop, maar hij beweegt nog niet naar vluchten toe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gezien vanuit het spirituele een prima antwoord.
+
Cryofiel
13 jaar geleden
Goed antwoord, vanuit het spirituele. En voor mij meteen een duidelijk voorbeeld van waarom het spirituele (althans, op deze manier) mij niet aanspreekt. Je gaat namelijk uit van het bestaan van een "energie". Uit eerdere vragen bleek al, dat niemand weet wat dat zou moeten zijn. Zelfs dat niemand weet, of die energie eigenlijk wel bestaat. Die "energie" is dus een puur theoretisch idee. Vooralsnog is er geen relatie met de werkelijke wereld. Je gaat nu grond van iets dat alleen in theorie bestaat, een verklaring geven van iets dat in de werkelijkheid plaatsvindt. Zo'n verklaring is voor mij geen verklaring. Net als het hert. Wat is er tegen om gewoon in de echte werkelijkheid te blijven, en te accepteren dat het hert een zacht geritsel heeft opgevangen, of een heel vage geur, of een schim heeft gezien? Of dat het hert heeft gezien dat een paar takken bewogen op een manier die niet zomaar door de wind kan zijn veroorzaakt? Waarom moet je (althans, in *deze* vorm van spiritualiteit) er persé een theorie bijhalen die verder overal los van staat? Dat vraag ik me echt af: waarom die enorme behoefte aan iets extra's, iets dat helemaal niet nodig is om te verklaren wat we om ons heen zien gebeuren?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zal 1 reactie plaatsen… Ik vind het jammer dat je twee keer het woordje "niemand" hebt gebruikt. Dat wil zeggen dat je heel veel discussies op GoeieVraag met "niemand" hebt gevoerd. Dat lijkt me toch verdomd zonde van je tijd om met niemand een discussie te voeren. Dat wil toch niemand.
Het doet me heel veel denken aan de reclame van Nuon: http://www.youtube.com/watch?v=RBSn0qWWNiU Op google kan je 500 miljoen treffers vinden op de woorden Chi, Ki, Qi, Prana. Dat zijn een hoop pagina's die gemaakt zijn door personen welke allemaal "niemand" zijn.
Misschien kan je "niemand" beter vervangen door "niemand in mijn omgeving", ook dat zal niet helemaal meer kloppen aangezien goeie vraag ook jouw omgeving is geworden. Jou antwoord op deze vraag is zelf ook een hele mooie theorie. Maar volgens mij heeft dat ook geen enkele wetenschappelijke onderbouwing in onderzoeken die gedaan zijn. Wat dat betreft zal jou antwoord en mijn antwoord helemaal niets met elkaar verschillen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Cryo. ik heb te veel keren gezien wat deze "energie"kan doen, dat de vraag over welke energie we het dan hebben , niet meer relevant voor me is, veel belangrijker vind ik de vraag, welke energie het dan wel is.
Het ontkennen van het bestaan van deze energie, geeft geen antwoorden op mijn vele vragen op dit gebied.
Cryofiel
13 jaar geleden
Dat "niemand" is juist een conclusie uit die eerdere vragen. Dat was een serie vragen van mij, van Rotaluclac, van SuzyQ, en misschien van nog wat mensen, over wat een paranormaalgelover nu eigenlijk bedoelde als hij het had over "energie", of over andere paranormale begrippen. De conclusie van die vragen was: niemand wist het. Het woord "energie" is in de paranormale wereld een soort containerbegrip. Je denkt dat je weet wat er wordt bedoeld, maar zodra iemand dóórvraagt, blijft er van die ogenschijnlijke duidelijkheid niets over. De paranormaalgelovers zijn het dan ineens niet meer met elkaar eens, en ze blijken ook individueel niet meer te weten waar ze het eigenlijk over hebben. (Vandaar dat paranormaalgelovers zo'n hekel hebben aan mensen die niet stoppen bij de oppervlakte, maar die dóórvragen en écht begrip willen verwerven - maar dit is dan wel weer mijn persoonlijke mening.) Nogmaals, dit is slechts een constatering, die ik doe naar aanleiding van de woorden van paranormaalgelovers die probeerden te vertellen wat zij onder "energie" verstaan. Misschien zijn er wel mensen die wél weten wat die paranormale "energie" is - maar tot nu toe heb ik hier (op GV dus), en ook buiten GV, _niemand_ kunnen vinden die dat wist. Vooralsnog blijft het dus bij 'niemand' - waarbij ik de mogelijkheid openhoud, dat ik over een half uur, of over 35 jaar, iemand ontmoet die het wél weet.
Cryofiel
13 jaar geleden
@Ed, ik zie je reactie nu pas - waarschijnlijk hebben we tegelijk zitten typen. Je eerste zin begrijp ik niet. Ik lees dat je niet wilt weten van welke energie sprake is, maar dat je wel wilt weten van welke energie sprake is. Dat is vast niet wat je bedoelt. Tot slot: ik ontken niets. Ik zie echter geen aanleiding het bestaan van een onbekende vorm van "energie" aan te nemen. Alles wat we zien, inclusief het (al dan niet) voelen of je wordt aangekeken, kunnen we prima verklaren zonder onze toevlucht te hoeven nemen tot een onbekende hypothetische "energie".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Al tientallen keren hebben we op de zelfde tijd zitten te typen in het afgelopen jaar, waardoor het vaak verwarrend was.
Mijn reactie is inderdaad niet duidelijk, nu ik het terug lees, wat ik bedoelde, dat het geen zin meer heeft de discussie aan te gaan, over wel of geen energie.
Door tientallen ervaringen is dit voor mij nu wel duidelijk, er is een energie, volgende stap, welke?
Jij doet precies het zelfde, door het bestaan te ontkennen, prikkel je de ander tot antwoorden/ reactie's, omdat ook jij zoekende bent.
Honderden reacties hebben we er de afgelopen jaren aan besteed en jij blijft het noemen: een onbekende hypothetische "energie".
En eigenlijk ben ik net zo ver gekomen, zo zoeken we allebeide nog verder, alleen ik wordt gesterkt door mijn eigen ervaringen en jij door onderzoeks rapporten die niets van energie kunnen vinden.
Ook ik kan je er niets over vertellen, wel over de resultaten, de zichtbare dingen die er gebeurde.
Maar jij kan en wil je niet openstellen, om samen naar een goede verklaring te zoeken.
Ook dat begrijp ik heel goed.
Zo gaan we het oude jaar uit en straks het nieuwe jaar weer in.
2010 was voor mij het meest spectaculaire jaar op gebied van spirituele zaken, onmogelijke dingen bleken mogelijk te zijn, visioenen kwamen uit en komen nog steeds uit, van te voren door mij getekend landschap uit een visioen, ergens in nederland, bleek te kloppen.
De plaats van het visioen hier 300 km van vandaan, heb ik terug gevonden en met mijn tekening in mijn hand en met een onvoorstelbaar waarneembare energie, vond ik de plek van mijn tekening, alles klopte!!
2010 zal ik nooit vergeten en voor een deel was jij de aanjager, jij gaf me een boost van energie om door te gaan, door te zoeken, jouw weerstand was mijn motor.
2010 bijna voorbij, ik wens je het beste voor 2011.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ha, ha tot de laatste minuut van 2010 .
Koppigheid kennen we alle twee.
halsstarrigheid ook.
Het is alleen maar zichtbaar vanuit een van ons twee.
de psychologie van een gelovige kan je vinden als je echt zoekt, maar dan kan je niet aan jou kant van het hek blijven staan.
Nog 5 min. dan is het 2011.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooie GV-vraag!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Cryo. je bent een slechte lezer, mijn antwoorden staan er heus wel, maar goed, jouw vraag is: * waarom die enorme behoefte aan iets extra’s, iets dat helemaal niet nodig is om te verklaren wat we om ons heen zien gebeuren?"* Als jij mee maakt wat ik mee maak, dan kan je met de wetenschappelijke verklaringen geen kant meer op, wel voor een deel en zeker voor verschillende randverschijnselen. Buiten dat, gebeuren er te veel spirituele dingen, die niet te verklaren zijn, zoals in een van mijn vorige reacties: was voor mij het meest spectaculaire jaar op gebied van spirituele zaken, onmogelijke dingen bleken mogelijk te zijn, visioenen kwamen uit en komen nog steeds uit, van te voren door mij getekend landschap uit een visioen, ergens in nederland, bleek te kloppen.
De plaats van het visioen hier 300 km van vandaan, heb ik terug gevonden en met mijn tekening in mijn hand en met een onvoorstelbaar waarneembare energie, vond ik de plek van mijn tekening, alles klopte!!
2010 zal ik nooit vergeten en voor een deel was jij de aanjager, jij gaf me een boost van energie om door te gaan, door te zoeken, jouw weerstand was mijn motor.
2010 bijna voorbij, ik wens je het beste voor 2011.