Waardoor wordt slaapverlamming nou eigenlijk veroorzaakt?

Veel filmpjes/uitleg gezien, maar kan er nog steeds niet één conclusie uithalen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Je kunt die conclusie er niet uithalen omdat niemand dat nog kan: er is nog veel te veel onduidelijkheid over deze aandoening.
Afwachten maar wat er uit alle lopende onderzoeken komt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Slaapverlamming of slaapparalyse is een slaapstoornis. Kenmerk van slaapverlamming is dat de spieren in het lichaam vlak voor het in slaap vallen of direct na het ontwaken verlamd zijn. De verlamming kan gepaard gaan met hallucinaties (zogeheten hypnagoge waarnemingsstoornissen).

Het verschijnsel is relatief onbekend en er wordt nog maar recent wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Om deze reden is er nog geen zekerheid over de oorzaak van het verschijnsel. Men denkt dat een slaapverlamming een symptoom is van narcolepsie, maar dat is nog niet zeker. Ook mensen die niet lijden aan narcolepsie kunnen namelijk last hebben van slaapverlamming.

Verlamming van de spieren treedt normaliter op tijdens de remslaap. Alleen de oogspieren, de longen en het hart zijn dan nog actief. Deze verlamming treedt op ter voorkoming dat bewegingen in dromen echt uitgevoerd worden. Bij slaapverlamming bevindt de persoon zich als het ware tussen droom en waaktoestand in, waardoor hij zich niet kan bewegen. Dit kan zeer beangstigend zijn voor de persoon in kwestie.

Toegevoegd na 1 minuut:
Conclusie: men heeft de definitieve oorzaak nog niet kunnen achterhalen. Er zijn wat theorieen, maar er wordt nog onderzoek naar gedaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ikzelf heb een slaapverlamming gehad. Niemand kan met zekerheid zeggen waar het nou door komt. Maar een ding is zeker: het is ontzettend eng!
Je bent wakker en je ziet ook gewoon alles maar kunt je totaal niet bewegen en dan ontstaat er paniek. Doordat je in paniek raakt ga je hallucineren. Er was bij mij een meid die me heel eng/boos aankeek...