Hoeveel ervaring moet je hebben om kinderpsygologie in de praktijk te brengen

kun je als psygoloog in op leiding,zelfstandig (kinderpsycholoog)je werk al beoefenen en de ouders brieven sturen waar haar of hem bevindingen in staan,van horen zeggen.Van iemand die therapie gaf aan het kind dat zo wat rustiger werd.Het kind op zich heeft zij maar 1 keer ontmoet.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Helaas is in Nederland het beroep Psycholoog niet beschermd. Je mag dus zonder diploma op zak jezelf psycholoog noemen.
In Belgie is dit beroep wel beschermd. Dus het ligt er aan in welk land deze persoon dit doet.

Of het handig is, is een tweede. Maar ik zou mijn kind dan zelf ook nooit naar iemand sturen zonder ervaring. Dit is natuurlijk altijd te checken.

Ik kan door middel van mijn ervaringen vaak ook ouders na een keer adviezen geven waardoor er dingen beter gaan in de opvoeding of waardoor het kind rustiger wordt.
(ben opvoedkundige geweest)
Maar adviezen geven is een ding, er voor zorgen dat er werkelijk verandering optreedt is het tweede. Dat kan je niet door middel van een briefje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het feitelijke antwoord is ja om redenen als eerder beschreven, het is geen beschermd beroep.

Zoals ik je vraag begrijp, is er aan een psycholoog in opleiding een verhaal verteld (van horen zeggen) en heeft deze bewuste psycholoog vervolgens dit kind één keer gezien.

Als dit zo is dan is dit absoluut geen reden om ouders op basis daarvan een brief te sturen met bevindingen. Eerder een rede voor de desbetreffende psycholoog om eens even rustig bij zichzelf te rade te gaan of hij of zij wel het goede vak heeft gekozen dan wel of hij of zij in dit stadium van zijn of haar studie niet te gretig is.

Naar mijn mening mist de betreffende psycholoog een verwijsbrief van een huisarts en daarmee de uitdrukkelijke toestemming van de ouders c.q. verzorgers om dit kind überhaupt te benaderen. Daarnaast mist deze psycholoog een vermogen om tot een completere beeldvorming te komen simpelweg omdat de ouders niet gehoord zijn in deze en geen beeld hebben kunnen schetsen om het kind heen.

Als ik als ouder een dergelijke brief in ontvangst kreeg van een psycholoog dan had deze persoon een acuut probleem voor zichzelf doen ontstaan.