Wat voor psychologisch effect heeft sneeuw op mensen? En gaan we hierbij vooral uit van de positieve of negatieve gedachten?

Toegevoegd na 20 minuten:
Wanneer je op internet 'sneeuw' intypt verschijnen de mooiste plaatjes, kinderen houden sneeuwballen gevechten of maken sneeuwpoppen en de wintermode wordt met het jaar leuker.
Toch hoor ik regelmatig in mijn omgeving dat het 'kutweer' is wanneer het sneeuwt, dat mensen naar een warm land willen emigreren en nog wat negatieve opmerkingen.
Hoe kan het dat als zoveel mensen de sneeuw als positief ervaren, er toch zoveel negatieve geluiden zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat de term 'kutweer' vooral te maken heeft met frustraties in het verkeer door de gladheid. En laten we vooral de lage temperaturen niet vergeten, dit is vaak de ergste boosdoener! Als sneeuw warm zou zijn en nog steeds dezelfde eigenschappen zou hebben (zonder het glad zijn), zou niemand klagen. Dat weet ik 99,9% zeker!

Het beste antwoord

Sneeuw geeft de mens even een kijkje in een soort sprookjes wereld, een voor ons minder bekende wereld waar alles schoon is en opgeruimt, je ziet geen rommel meer liggen, geen afgevallen bladeren, geen vuile tegels of straat, alles lijkt schoon en nieuw.
Sneeuw dempt het geluid, zodra we ook wat dat betreft even in een andere wereld zitten.
Het brengt ons ook even terug naar onze jeugd, toe we als kind gek waren op sneeuw.
Doordat we in ons land relatief weinig sneeuw hebben, is een pak sneeuw even een andere wereld.

In die andere wereld komen ook veel ouderen in de problemen door gladheid en kou.
Mensen die voor hun beroep op de weg moeten zijn, betekend sneeuw, extra opletten, langere reistijden, grotere kans op ongelukken, minder lang thuis.
Brandweer en politie hebben er vaak erg veel last van.
Mensen voelen zich onveilig, als het gaat dooien of er is gestrooid, wordt alles een vieze bruine brij, die kleding en schoenen aantasten, mensen houden over het algemeen van netjes en opgeruimt en dit is voor veel mensen een grote bende dus gaan ze klagen en klagen en na 3 dagen met sneeuw zijn ze het al helemaal beu en worden sjagerijnig, laat het nu maar warm water regenen , zeggen ze dan!
Alleen op eerste kerstdag als ze niet de deur uit moeten is een witte kerst ineens weer het sprookje uit hun jeugd, het de hemel ingeprezen witte landschap, de basis voor de meeste kerstliedjes en dan oh ja, de tweede kerstdag mag het ook wit zijn en dan maar snel weg, bah, wat een vieze rotsooi, weg met die troep.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

sneeuw is wit en dat is fijn in de donkere dagen het geeft een positief gevoel als er veel licht is. kinderen vinden het fijn om in de sneeuw te spelen en worden daardoor blij. ook positief. het enige negatieve wat ik er aan kan verzinnen is dat het voor de weggebruiker minder fijn is in verband met gladheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
++
sneeuw betekend "winter"
positief vind ik, het is goed voor de natuur..en voor de kinderen dat ze kunnen spelen
en negatief vind ik, voor oudere mensen betekend sneeuw...binnen zitten,uit angst dat ze vallen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja voor de oudere mensen is het een ramp de meeste durven niet eens meer naar buiten met gladde sneeuw en ijzel. een+ van mij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uh.... ik weet niet wat je onder "oudere mensen" verstaat natuurlijk, maar mij zie je ook niet buiten hoor!!!
Rieneke1
13 jaar geleden
hier nog een die als het ff kan de deur niet uitgaat.
ik vind het geen feest om plat op de bek te gaan, dank je feestelijk.
ben trouwens 53 ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mischien is dat voor Marion61 wel stokoud Rieneke hahahaha.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee hoor...t was nier persoonlijk bedoelt...
maar ik bedoel ermee dat mee dat de meeste ouderen onder ons niet meer buiten komen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Snap ik, dat je het niet persoonlijk bedoelde....kan ook niet trouwens :-)
Maar ik kom ook niet buiten, en ik zie mezelf nog niet als oud. Er zijn vele mensen, ongeacht leeftijd, die binnen blijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hmn ja de meeste mensen die zich oud voelen of lichamelijk kwetsbaarder zijn is het wel vervelend inderdaad.. gelukkig bof ik met mijn oma, die loopt tegen de 80 en trekt nog sprintjes over bevroren vijvers! En ze ploetert zo door kilometers sneeuw om de volgende dag om 6 uur weer op te staan en te vragen of we weer gaan wandelen, mijn god ze mag dan oud zijn, maar zelfs ik hou haar niet bij!
In dit geval ben ik van de negatieve geluiden:
Ik vind het vreselijk. Ik houd niet van koud en nat.
Snowboots zitten niet lekker.
Die ijzers onder mijn schoenen ook niet.
Ja mooi is het wel, maar dat heb ik wel gezien hoor.
Ik ben geen wintermens.

Maar het is leuk dat er verschillende meningen over zijn, dat is met de meeste dingen zo.
Dus laat iedereen die het wel leuk vindt er vooral van genieten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
KIJKEN naar de sneeuw geeft een GOED gevoel (een mooie wonder-witte wereld),
LOPEN in de sneeuw geeft vooral een NAT gevoel ;-)

Een mooi wit laagje sneeuw over het hele landschap heeft op mij altijd een erg positieve uitwerking, de wereld ziet er in 1 keer heel anders (sprookjesachtig) uit!
13 jaar geleden
Mensen ervaren sneeuw zowel positief als negatief omdat er voordelen én nadelen aan een sneeuwbui zitten. het psychologische effect wat sneeuw op je heeft hangt helemaal van jezelf af. hoe gaan we ermee om?

mensen die zeggen dat het k*tweer is heb je ALTIJD. het weer is nooit, maar dan ook nooit goed. in de zomer hebben we het snikheet en gaan we op wintersport. in de winter willen we dolgraag op vakantie naar een warm land.

Wees tevreden met het weer! je kunt het toch niet veranderen. zoek oplossingen voor het negatieve, ga sneeuwruimen als het pad voor je huis besneeuwd is en strooien wanneer je je ergert aan een gladde stoep!
natuurlijk is het lastig als je naar je werk wilt en het is superglad buiten of wanneer je met je neus in de sneeuw valt. natuurlijk is het niet leuk om boodschappen te doen in de sneeuw als je slecht ter been bent.

MAAR: kunnen we nog genieten van sneeuw? loop naar buiten, open je armen, kijk omhoog en geniet, omhels de sneeuw. omarm dit prachtige witte geschenk uit de hemel. geniet vanachter de geraniums van de wereld die bedekt wordt met een witte deken, wat een sprookjeswereld! hoe romantisch. droom en GENIET als je kinderen ziet spelen in de sneeuw, of zit heerlijk binnen met choco bij de haard:) in Afrika zouden ze willen dat ze dit witte goedje een keer hadden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vaak een slecht psychologisch effect.

Als mijn kat er al van baalt (hij loopt met afgrijzen door de sneeuw), hoe moet ik er als mens dan wel niet tegenover staan? Ik ben tamelijk oud (66) en was vanmiddag buiten toen het ineens keihard begon te sneeuwen, dus riep ik ook keihard "Wat een k*tweer!" Mijn man, die de auto moest gaan besturen begon ook te schelden.

Die witte sneeuw is natuurlijk wel een mooi gezicht maar ik zie het liever op een plaatje dan in het echt en als het er ligt proberen we ons zoveel mogelijk met de auto te verplaatsen, wat onze gezondheid dan weer niet ten goede komt.

Ik heb meer negatieve dan positieve gedachten bij sneeuw. Het is koud, het is nat, je schoenen worden erdoor verpest, je auto wordt en van buiten en ook van binnen smerig van, als je met sneeuw aan je schoenen je huis inloopt kan je meteen je gang gaan dweilen en als het bevriest wordt het spekglad op straat wat veel ongelukken en valpartijen geeft. Mijn zus is door sneeuw omgekomen.
13 jaar geleden
Voor mij persoonlijk geldt: ik word blij als het sneeuwt, zolang ik er niet doorheen moet. Sneeuw voelt als een cadeautje, regen hebben we vaak genoeg, sneeuw is maar afwachten. Het dwarrelen, alles dat witter wordt, de gedempte geluiden, later de witte laag met liefst verblindende zon erop, sporen van vogelpootjes en dergelijke erin: heerlijk!
Later, als de sneeuw een grijze, grauwe pap wordt en zeker als het dooit-vriest-dooit-vriest spiegelgladde lagen veroorzaakt, dan mag het van mij wel wegblijven.
En als het zoals vorig jaar een halve meter hoog ligt en ik (en velen met mij) daardoor het huis niet meer uit kunnen, dan vind ik het ook niet leuk meer :-(

Dus wat mij betreft: het sneeuwen vind ik geweldig, zo'n verse knisperende sneeuwlaag vind ik top, maar het moet me niet hinderen en in het stadium dat het begint te verpieteren liefst snel weg zijn ;-)

De kou kan me weinig schelen, daar kun je je op kleden toch? Ik denk dat mensen meer last hebben van de korte dagen dan van de kou, maar ja, sommige mensen worden somber van kou en je dik moeten aankleden misschien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik woon zelf in midden- Israel, waar het alleen in het Noorden vriest, zo dat is ongeveer 1 keer per jaar sneeuw zien en voelen.

Twee weken geleden was ik in Nederland en tot mijn grote verbazing begon het te sneeuwen de avond toen ik op Nederlandse bodem landde, op dat moment kwam er echt iets positiefs van boven naar beneden!!
persoonlijk was het een sprookje toen ik ook de dag daarna nog zwarte pieten met de hele fanfare op het witte kleed van sneeuw zag dansen, prachtig!!

Het heeft wel degelijk een psychologisch effect (althans bij mij) want ik werd er heel vrolijk van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sneeuw heeft geen psychologisch effect dat dan we zelf. Wij hechten er waarde aan. Je hebt mensen die altijd zeiken. Als ze druk hebben met werk klagen ze en als het rustig is met werk. Ik niet. Als ik het druk hebt ben ik blij dat er geld binnen komt. Als het rustig is geniet ik van me vrije tijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, het is net als met mooi weer: wanneer het té warm wordt gaat ook iedereen klagen en hopen dat het maar weer snel gaat regenen. Deze hoeveelheden sneeuw zijn voor ons misschien net iets te veel van het goede, en er komt nog bij dat de overheid totaal niet (meer) ingesteld is op dit winterweer. Het begint echt vervelend te worden wanneer er niet gestrooid wordt op de weg, je kunt niet autorijden en niet fietsen, en van de NS moet je het ook niet hebben. En het schoonmaken van de auto vind ik zelf een nachtmerrie.

Maar als je niet weg hoeft is het gewoon top: door de gordijnen schijnt 's ochtends al een fantastisch wit licht, iedereen is saamhorig zijn stoep aan het schoonmaken, er verschijnen de meest wonderbare sneeuwpoppen in de straat, en er is een doorlopende stoet van ouders met sleetjes vol kinderen. De wereld ziet er uit als een kerstkaart en dat in de kerstvakantie, wat wil je nog meer... (nou ja, schone wegen dus!)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik lees voornamelijk dat oudere mensen last zouden hebben van de gladheid, hoe zit het met de jonge mensen onder ons? Mn buurvrouwtje heeft door de gladheid dr been gebroken, de overbuurvrouw heeft dr elleboog gebroken en die zijn toch allemaal rond de 30 a 40 jaar!