Hoe moet ik achter komen dat ik geen autisme heb?

Ik wil weten dat ik autisme heb of niet heb.
Laatst heb ik van mijn docent gehoord dat ze denkt dat ik autisme hebt maar dat voelt echt vreselijk.
Ik kan niet aan mensen heel lang aankijken, misschien 10 seconden daarna moet ik ergens anders kijken. Vroeger kon ik dat helemaal niet. Ik ben veel verlegen, kan dit niet hierdoor komen? en als iemand tegen me praat kan ik wel begrijpen en luisteren.
Als iemand van mijn klas op staat en de deur uit gaat kijk ik even aan mijn klasgenoot (om te kijken wat er gebeurd) maar daarna kijk ik gelijk naar mijn docent en luister ik naar hem weer maar toch volg ik wel mijn docent.
Dit is toch ook normaal?
Soms leer ik moeilijk, ik kan als iemand snel praat kan ik niet volgen maar omdat mijn papa ook Marokkaan is en ik niet helemaal nederlands uitstekend kan spreken kan ik af en toe moelijk volgen.
Verder ben ik wel sociaal, met rekenen heb ik altijd moeite gehad. Maar andere lessen zijn gewoon normaal.
Ik ben echt zo bang. Heb ik autisme? Hoe kan ik achter komen dat ik dit heb of niet heb?

Toegevoegd na 18 minuten:
* ik ben ook vergeetachtig.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (11)

Ik heb zelf ook autisme dus ik weet er veel van.

Het is wel mogelijk dat je autisme hebt maar het is hoeft niet.
Maar autisme is helemaal niet erg.
autisten zijn ook gewoon mensen.
je kan het ook vragen aan www.karakter.nl

Toegevoegd na 2 minuten:
je kan ook een hersenscan laten doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen met autisme hebben over het algemeen wat meer moeite met contact met andere mensen.
Ook hebben ze vaak moeite met veranderingen. Alles moet volgens een vaste structuur gaan.

Autisme heb je in allerlei verschillende gradaties.
Als jij echt denkt dat jij autisme zou kunnen hebben dan moet je dit laten onderzoeken.
Je moet dan naar de huisarts gaan en die kan je dan doorverwijzen.

http://www.centrumautisme.nl/Homepage.aspx?PageID=232

Toegevoegd na 1 minuut:
zoals djangogroen al zegt, autisme is helemaal niet erg.
Of jij nou hoort of je autisme hebt of niet, jij blijft wie je bent. Je zal niet veranderen door het stickertje autisme dat je opgeplakt krijgt.
Je kan jezelf dan misschien wat beter begrijpen, en anderen kunnen je wat beter begrijpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lieverd... allereerst, mocht je uberhaupt autisme hebben dan is dat sowieso niet iets om bang voor te zijn en/of je voor te schamen. Het betekent gewoon niets anders dan dat je soms een iets andere aanpak nodig hebt. Maar ja, niemand is hetzelfde...

Er zijn heel veel mensen die niet lang iemand aan kunnen kijken, lijkt me ook niet iets om je zorgen om te maken.

Ik begrijp dat je vader Marokkaans is... is je moeder wel nederlands? Ga anders een met je moeder met je docent praten en vraag dan waar deze conclusie op gebaseerd is en of hij/zij je kan vertellen wat je verder moet doen. Ik denk dat je dan even naar de huisarts moet maar ik heb er geen ervaring mee.

Hoe dan ook, blijf hier niet in je eentje over tobben maar praat er over met een volwassene.

Sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt je ouders een aantal vragen stellen, zoals:
* Glimlachte je als baby erg laat
* Stak je je armen niet uit als je uit je wieg werd gehaald
* Zocht je geen troost als je je pijn had gedaan
* Rende je als peuter niet naar je vader of moeder als ze thuiskwamen
* Speelde je geen rollenspel zoals 'vadertje / moedertje'

Wordt hierop bevestigend geantwoord, dan zou je contact met je huisarts op kunnen nemen ... hij/zij kan je dan doorverwijzen naar een specialist.

Nu je wat ouder bent, kun je ook de kenmerken van autisme doorlezen en kijken of jij aan veel van die kenmerken voldoet.

(zie toegevoegde link)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien ben je gewoon verlegen. En dat rekenen: is dat bijna onmogelijk of lukt het een beetje niet? In het eerst e geval kun je dyscalculie hebben.

Het woord autisme wordt tegenwoordig al heel snel geroepen.
Om een idee te hebben of je voldoet aan een aantal kenmerken, doe eens een (gratis) zelftest op internet.

http://www.socrat.nl/test/ik/persoonlijkheid-opinie/persoonlijkheid/hoe-autistisch-ben-je-zelf

Daar zie je ook welke vragen er gesteld worden en dan kun je kijken of er misschien sprake is van autisme. Daarna kun je altijd met je uitgeprinte test naar de huisarts.

En wees maar niet bang hoor. Of je nou wel of geen autisme hebt, je bent dan nog steeds dezelfde. Het is juist als je het wel weet en je zóu kenmerken van autisme hebben, veel beter. Want dan snap je waarom sommige dingen gewoon anders gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien komt het "gewoon" omdat je tweetalig bent opgevoed. Dan heb je juist een voorsprong in plaats van een achterstand!
Moeilijk leren hoeft echt geen autisme te zijn oor. Konden je ouders makkelijk leren? Misschien hadden zij ook deze problemen. Vraag maar eens. Je kunt wat je kunt. De ene kan dit beter, de ander dat. Maar dat hoeft jou niet je zelfvertrouwen te kosten hoor. Er zijn vasrt dingen waar jij heel goed in bent. Het feit dat je twee talen al zo super spreekt bijvoorbeeld.
De enige zekerheid kan een psychiater je geven. Geen enkele test is 100% zeker, alleen die van een psychiater. Je kunt de testen die andere antwoorders je hebben gegeven doen, maar die zijn echt niet 100% goed.
Om doorverwezen te kunnen worden moet je eerst naar de huisarts.

Waarom ben je er zo bang voor? Je wordt er echt geen slechter mens van, als je een positieve diagnose krijgt.
Ik bedoel: als je autistisch bent, dan wordt je niet opeens anders dan zoals je al bent.
Misschien kan je jezelf dan beter leren begrijpen, of je omgeving. Misschien kan je hulp krijgen.

Het kan ook zijn, dat je autistische trekjes hebt. Ook daar is helemaal niks mis mee. Heel veel mensen hebben dat en functioneren prima in de maatschappij. Trouwens: heel veel autisten ook!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou jezelf kunnen laten testen als je zekerheid wilt (neem contact op met je huisarts hierover).
Heeft je docent uitgelegd op basis waarvan ze hieraan denkt? En heb je zelf gezegd wat je hier vertelt, dat je verlegen bent en dergelijke?

En bedenk: stèl nou dat je autisme hebt, of dat je zoals dat heet 'autistische trekjes' hebt. Wat verandert er dan? Jij bent nog steeds jij. Er zit een etiketje op je, maar jij bent niet veranderd.
Niet bang zijn, dat is zonde van je energie en je humeur!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben ook vergeetachtig, en niet zo'n kleinbeetje ook. Ik kijk ook mensen maar een paar seconden aan en dan ergens anders hen en dan weer ongeveer 10 seconden later naar de persoon, maar dat is natuurlijk. Let maar eens op hoe anderen doen, niemand kijkt een ander langer dan een paar seconden aan zonder daarna weg te kijken, door iemand in de ogen te kijken stel je je namelijk kwetsbaar op...
Daarbij is moeilijk leren gewoon een capaciteit, geen handicap? Ik ben zelf snel afgeleid en altijd vol van ideeën etc. Ik heb dyslectie en dyscalculie maar heb het toch van vmbo geschopt, moeilijk leren hoeft dus helemaal niet slecht te zijn...
Daarbij vind ik niet dat een docent zo een diagnose zou mogen stellen, zelfs niet als optie. Daar is zij of hij niet voor opgeleid. Als ze al had willen 'helpen' had ze het anders moeten brengen...
Ik vind je heel erg normaal en herken mezelf in sommige opzichten in jou. Ik ben nu 20 maar ben tot mijn 16e levensjaar altijd verlegen geweest, liep altijd achter met school en kwa wiskunde is dat niet veranderd. Mijn verlegenheid ben ik nu wel kwijt en na een jaartje ertussenuit te zijn geweest, neem ik de leerstof op school ook sneller op.
Dat je anders bent hoeft nog niet te betekenen dat je een of andere aandoening hebt. Echt, geloof me :)
Als je echt bang bent dat je docent misschien gelijk heeft kun je altijd naar de schoolpsycholoog gaan en deze vragen of je een test hiervoor mag doen, maar ook deze werken volgends het principe van bepaalde rekenregeltjes, en dus lang niet altijd waar in hun uitslag.

Toegevoegd na 2 dagen:
* Ik heb het van vmbo tot VWO geschopt, na een jaar in het buitenland ben ik VWO-sprint gaan doen, dat is 3 jaar VWO in een examenjaar (=7 maanden) gepropt) en dat gaat verbazingwekkend goed!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe kan een leraar dat nou tegen zijn leerling zeggen? Weet je wel wat de verschijnselen zijn van autisten? Ik heb gewerkt met autistische kinderen, geloof me als je de verschijnselen weet kan je achter iedereen een autist zoeken.
Ook alles wat jij nu opnoemt zijn verschijnselen waar heel veel mensen 'last' van hebben.
Maak je niet druk als je een zware vorm van autisme had hadden ze je allang erop getest.
En als je het echt persee wil weten kan je ook bij de GGD of dokter terecht en hun helpen je wel verder.

succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie geen eigenschappen die ik herken als autisme.
Iemand 10 seconden aan kunnen kijken is heel normaal. Een autist zou dat niet zomaar kunnen. Die zou ook grote moeite hebben om zichzelf te zien in een spiegel.
Iemand nakijken die de klas verlaat hoeft niets met autisme te maken te hebben. Dat kan ook hele andere oorzeken hebben.
Je zegt dat je sociaal bent, wat haaks staat op de kern van autisme: grote moeite met interpersoonlijke relaties.
Moeilijk leren en vergeetachtigheid zijn op zichzelf geen kenmerken van autisme.

Het lijkt er op grond van je beschrijving niet op dat hier sprake is van klassiek autisme.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lieve schat,

Als jij een echte autist was geweest waren ze daar hoogstwaarschijnlijk allang achter gekomen. Dan was dat op de basisschool al naar buiten gekomen. En als je verhaal zo lees, lijkt het mij dat jij geen autist bent. Dat die docente dat zomaar durft te roepen vindt ik een klacht van je ouders bij de school waard. Je geeft iemand een etiket en er wordt maar wat geroepen waar helemaal geen gedegen onderzoek naar gedaan is. Echt schandalig.

Doe, voor je eigen geruststelling eens deze test van het blad Psychologie: http://tests.psychologiemagazine.nl/Gezondheid/Test%20autisme

Een vraagstelster met eenzelfde vraag (en ook heel verlegen) als jij scoorde hier zo laag dat zij niet autistisch KON zijn. En iemand met het syndroom van Asperger (vorm van autisme) scoorde bijna het hoogst (klopte dus met de reeds gestelde diagnose). Wel eerlijk antwoorden, natuurlijk!

Mocht je je toch zorgen maken en je omgeving merkt ook aan je dat je moeite hebt met oa. sociale contacten (vaak het meest uitspringende kenmerk van autisme), neem dan contact op met je huisarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hai Friezin, helemaal eens met je reactie van de docent.... NIET TE GELOVEN GEWOON!!!
Over die test van het blad Psychologie: mijn zoon heeft die test ook gedaan, dat heb ik ook vermeld bij de vraag waaraan je refereert: mijn zoon is autist: Asperger Syndroom: hij kwam uit de test als "met autistische trekjes"!!!!
Ik heb die test samen met hem en uiteraard eerlijk gedaan. De uitslag is dus totaal onjuist. Die test is dus helemaal niet goed of maatgevend!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is inderdaad geen vervanging voor een degelijke diagnose door een deskundige, dat ben ik met je eens. Kan wel enig inzicht geven of je minimaal "autistische trekjes" hebt.