Een stemmingswisseling kan door uitwendige gebeurtenissen/prikkels worden veroorzaakt,maar kan ook door inwendige (psychische,vanuit het onderbewustzijn) processen worden veroorzaakt.

Dus ja,een stemmingswisseling heeft altijd wel één of andere oorzaak.

De uitwerking waardoor er een verandering van stemmingswisseling plaatsvindt,kan op hetzelfde moment plaatsvinden maar ook later de kop opsteken ,omdat het eerst door het onderbewustzijn nog moet worden verwerkt.

het is natuurlijk tevens afhankelijk van het karakter en de gevoeligheid (psychisch) van iemand hoe hij/zij een stemmingswisseling ondergaat en dat is natuurlijk bij ieder mens weer anders: elk mens beleeft een gebeurtenis of een (re)actie van anderen op een eigen,persoonsgerelateerde,manier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Jazeker, maar je hoeft je er niet van bewust te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt me van wel. Kan door je zelf en/of omgeving beinvloed worden. Ook drugs hebben invloed op stemmingwisseling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wie dat stemmetje binnen in jezelf dirigeert, dat ben jijzelf,
en jij zelf wordt beinvloed door alle informatie die jouw brein te verwerken krijgt.

Toegevoegd na 1 minuut:
ofwel begrijp ik jouw vraag niet ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk het wel. Bijv.: je bent moe, en dan kun je wel eens chagrijnig worden. Ik denk dat stemmingswisselingen altijd een aanleiding hebben, maar soms heb je het zelf niet door.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, als je bijvoorbeeld plotseling gekwetst voelt, dan zal je stemming omslaan. Zie je andere vraag over kwetsen en mijn antwoord daarop.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het heeft altijd een aanleiding, dit kan zowel door hormoonomslag,een associatie, een emotionele reactie of een andere oorzaak hebben, je bloedsuikergehalte bijvoorbeeld.
Het valt niet altijd/vaak niet exact te herleiden.
Heb je vaak onstreeks dezelde tijd op de dag een omslag,
let dan eens op je bloedsuiker, als die laag is kun je knap sjacherijnig worden.
Bij vrouwen speelt dan het hele sysyteem van het vrouw zijn mee, de homonen hebben immers een veel minder constant evenwicht dan bij mannen en rond de overgang
wordt dat nog instabieler.
Daar kun je weinig anders aan doen dan dat te accepteren en er zo goed mogelijk mee om pogen te gaan.
Uit mijn verhaal blijkt al duidelijk dat stemmingswisselingen wel degelijk een oorzaak hebben
maar het aantal invloeden is zo groot dat het soms lijkt of het uit de lucht komt vallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, ik denk het wel maar vaak heb je dat zelf niet door.

Voor veel vrouwen herkenbaar voorbeeld is het "plotseling" je anders voelen, sommige zijn neerslachtig, andere krijgen een (bepekte) vreetbui en weer onderen zijn vreselijk kriegel (en pechvogels zijn alles tegelijk). En ja hoor, 2 dagen later: ongesteld. De hormonen die dat in gang zetten zijn dus al eerder aan het werk en dat merk je, als je het herkent aan een stemmingswisseling een paar dagen voor de lichamelijke ongemakken
13 jaar geleden
Ja, maar de aanleiding hoeft niet in het moment te liggen. Je kunt ook patroonmatige stemmingswisselingen hebben. Zo zijn er mensen die gewoon om de zoveel tijd wisselen, zonder blijkbare aanleiding in het moment.
Ook kan de aanleiding intern zijn, een schommeling in hormonen of neurotransmitters.
Er zal in ieder geval iets moeten zijn dat de ene stemming in de andere doet overgaan.