Ontwikkel je je eigen taal als je nooit hebt leren spreken?

Stel je hebt nooit iemand horen praten. Er is toch een manier waarop je denkt. Zou je dan een eigen taal ontwikkelen waardoor je toch kan denken? Of ga je dan juist handelen zonder na te denken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan ook nadenken zonder taal. Denken hoeft niet altijd in woord-vorm.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar hoe denk je dan als je niet denkt zonder een taal? zie je dan een beeld voor je, een soort van film?

Het beste antwoord

Lichaam taal is universeel. En in mijn ogen werkt de psychologische motor met gevoelens die we juist vaak via lichaam taal krijgen. En denken houd in mijn ogen veel in. Zorgen maken, connecties leggen, aan je verleden denken, en zo zijn er nog veel meer manieren van denken. Veel zaken heb je helemaal geen stemmetje in je hoofd voor nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je, hier kan ik wat mee

Andere antwoorden (4)

Als je niemand hebt om tegen te praten is het niet nodig lijkt me.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen die bij de geboorte al doof zijn hebben nooit iemand iets horen zeggen.
Ik zag laatst iemand die een dove man interviewde.
Hij brabbelde er maar wat bij terwijl hij aan het gebaren was.

Ook bij tweelingen zie je het soms.
Ik ben toevallig een tweeling en mijn moeder vertelde me dat ze van het ziekenhuis (of ergens anders ik weet het niet meer) dat ze moest oppassen of ik niet alleen maar met mijn tweelingzus ging communiceren.

Dus JA er word een eigen taal ontwikkeld als je nooit iemand anders hoort.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn gevallen bekend waarin kinderen door dieren zijn opgevoed en later door mensen weer ontdekt zijn. Het bleek dat die kinderen wel een soort taal ontwikkelden, maar in heel beperkte mate en dan vooral een soort grommen. Kijk maar bij het artikel over Wolfskinderen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zag in de antwoorden de tweeling al voorbij komen. Er zijn gevallen bekend dat als tweelingen in de fase zijn dat ze gaan praten een eigen taaltje gaan babbelen, die zij van elkaar wel begrijpen, maar een buitenstaander niets van begrijpt.