Hoe ontstaan hallucinaties?

Paddo's, Ibogaine, er zijn tal van halicurerende middelen. Welke werking hebben deze stoffen op de hersenen?
Wat laat je dingen zien die er niet zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beste vragensteller dezes...

Hoe weet jij of jij niet alle tijd die jij leeft hallucineert en daarbij dat wereldbeeld als waar aanneemt dat totaal niet waar is?
En als dat klopt en je neemt een goede portie paddo´s en je ziet de wereld heel anders, zou dat dan niet eens de werkelijkheid veel meer kunnen dekken dan je dagdagelijkse hallucinatie? Mag ik hiermee, en ik ken Jinx, volstaan? Moderator dit is WEL een antwoord, maar dan gegoten in een wedervraag... Dus als u mij weer wilt pakken, dan moet u dat vooral doen... Jinx zal het beamen dat dit exact zijn antwoord dekt... dank je...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed gedaan de moderator...

Het beste antwoord

Je hebt je vraag onder psychologie gezet en ik neem aan dat je dus een iets breder antwoord wilt dan alleen het fysieke aspect.

In de bronnen en de daaraan gelinkte informatie staat veel over de werking van hallucinogenen.

In het kort:
De chemische of biologische stoffen in middelen die worden gebruikt kunnen enerzijds de doorvoer van prikkels in de hersenen dusdanig verhogen, dat bepaalde gebieden verkeerde informatie krijgen (leidt tot extreem patroonherkenning of gevoelens bij anderzijds geheel objectieve items). Het kan ook dat bepaalde gebieden verminderd werken, waardoor de beoordeling van de omgeving niet meer volledig is. Dit kan zorgen voor verlies van informatie bij waarneming, of vervanging door de hersenen door andere informatie. Het is ook mogelijk dat de informatie door verkeerde hersengebieden wordt verwerkt door de invloed van de hallucinogenen.

Dingen die je 'ziet' (en er niet zijn), komt over het algemeen door hyperactiviteit, waarbij men op plaatsen waar geen informatie is (een egaal vlak bijvoorbeeld) plots 'droombeelden' worden weergegeven. Een beetje een omgekeerde 'migraine'.

Omdat de effecten niet altijd uitsluitend te wijten zijn aan fysieke elementen (wat doet de geest zelf met de veranderde signalen?), is er nog veel onbekend in dit gebied. Gelukkig zijn er genoeg mensen die het willen uitproberen en hun ervaringen delen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Hallucinaties kunnen door veel dingen worden veroorzaakt. Kort door de bocht genomen, wordt een gedeelte in je hersenen uitgeschakeld dat het realiteitsbesef coordineert. Hallucinaties zijn niet alleen de roze olifantjes, of het beheersen van de kunst vna het vliegen, maar alle zintuigen kunnen meedoen.

Bij bijvoorbeeld medicijngebruik kan je hallucineren, de halucinaties zijn dan realistisch... dingen die je gewoon kunnen overkomen.
Door gebruik van stimulerende middelen krijg je hallucinaites die 'vreemder' zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
volgens mij laten deze middelen je de dingen zien die in je diepste bewust zijn zich afspelen

en over die aardappels; de vraag ging er om dat mensen in de stad niet meer snappen waar en wat je moet doen om te kunnen eten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alle mystici zeggen dat de wereld maya is... Maya is hallucinatie... Maar omdat jou verteld is dat de wereld echt is, geloof je dat en men bevestigt elkaar...

Als je paddo´s op hebt, kan ik je uit ervaring verzekeren, dat wat je dan ervaart VEEL echter is dan als je er geen gehad hebt...

Je hebt geleerd het zo te zien als je het ziet, daar zijn je hersenen op ingesteld...

Ga eens naar de Santo Daime Kerk en doe een viering mee, dan zul je zien wat werkelijkheid is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zover ik het kan begrijpen zijn hallucinaties, beelden in ons hoofd die zo echt lijken dat men ook meestal denkt dat ze echt zijn.
Ontstaan door allerlei chemische processen in onze hersenen en omstandigheden.
Uit eigen ervarig van ruim 40 jaar geleden, toen ik overspannen thuis zat (burn-out), slikte ik op advies van de dokter, pillen om rustiger te worden.
Volkomen ten onrechte, want ik was rustig.
Toen het niet beter werd moest ik meer slikken en later nog meer!!!!
Na veel nadenken kwam ik tot de conclusie, dat de dokter de pot op kon en stopte ik met pillen slikken
Die nacht werd ik wakker en zag de meest wonderlijke dieren over de muur kruipen en in de mooist mogelijke kleuren.
Nu ben ik nooit bang en ook nu niet, dus heb ik op mijn gemak zitten kijken naar al dat moois van de natuur!!