Een psycholoog heeft een universitaire studie psychologie gedaan, een psychiater heeft een afgeronde studie medicijnen achter de rug, met een specialisatie in psychiatrie. Daardoor mag hij/zij dus ook medicijnen voorschrijven.
Iemand die dus beide studies heeft gedaan, kan dus zowel psycholoog als psychiater zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 dit is naar mijn mening het enige juiste antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
indeed +1

Andere antwoorden (6)

Ja en nee. Een psycholoog analyseert je en stuurt je als het nodig is door naar de psychiater. Deze schrijft de medicatie uit en behandelt verder of laat je opnemen als medicatie niet afdoende is.

Toegevoegd na 5 minuten:
In eerste instantie word je doorverwezen naar de psycholoog, maar de psychiater stelt veel dezelfde vragen, alleen richt hij zich meer op de behandeling waarbij ondersteuning door medicatie nodig is.
De basisaanpak is bij beiden zoals ze hebben geleerd volgens de psychologie studie die ze hebben geabsolveerd
amc
14 jaar geleden
Ja, dat kan wel.

Maar niet echt tegelijkertijd, want de middelen die je in mag zetten zijn heel anders dus veranderd de hele behandelmethode. Een psychiater mag namelijk medicijnen voorschrijven. Maar een psycholoog mag dit niet doen.

Er zijn dan ook ziektebeelden die alleen bij psychiaters worden behandeld. Denk aan schizofrenie. Een psycholoog kan dat niet "eruitpraten". Je hebt dan echt medicijnen nodig.

Volgens mij is zit het zo: Als je het voorschrijven van medicijnen te "heavy vindt", zou je jezelf kunnen beperken tot bijvoorbeeld gesprekstherapieën. Je kunt dan daarnaast ook wel werken als psychiater maar bijvoorbeeld maar heel weinig uur per week. Maar ik zou niet inzien waarom iemand dit zou doen. Je hebt tenslotte en ontzettend lange studie erop zitten als psychiater, dus het lijkt me dan logisch dat je dat wilt zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een psycholoog heeft de studie psychologie gevolgd
de psychiater eerst de studie tot basisarts en dan een drie-jarige vervolgstudie psychiatrie met succes afgerond.
Zonder psychologen te willen beledigen is de afgeronde opleiding tot psychiater veel zwaarder.
Omdat ze echter deels in dezelfde vijver vissen , is er een overlap, en kan het zijn dat je je beter geholpen voelt door een goede psycholoog dan een (als niet goed ervaren) psychiater.
Twee grote verschillen zijn A een psychiater kan en zal indien nodig/gewenst medicatie voorschrijven en een psycholoog mag dit NIET , en B een psychiater zal vaak minder tijd voor een contact vrij kunnen maken dan een psycholoog.
Het voordeel is wel dat ze naar elkaar doorverwijzen,
kom je dus bij een goede hulpverlener/arts terecht, dan kom je bij de persoon wiens expertise het meest aansluit bij de oplossing van je klachten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja natuurlijk. Je moet dan alleen twee studies hebben gedaan en succesvol hebben afgerond. Een medicijnen met specialisatie psychiatrie en daarna of daarnaast een studie psychologie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat heet tegelijk?

Registratie en informatie over beroepsbeoefenaars staat in het BIG-register (Beroepen in de Individuele Gezondheidszorg).

Het beroep psychiater staat daar als specialisme binnen de psychotherapeuten aangegeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan. Dan heb je twee studies gedaan. s Morgens werk je als psycholoog, 's middags als psychiater. Of beide beroepen gecombineerd.