Kan je bij de eerste ontmoeting aan iemand zien hoe hij of zij is als persoon?

Dit vraag ik mij best weleens af aangezien vele het raak hebben. Kunnen we het vaak het beste inschatten als het matcht met onze eigen persoonlijkheid?

Of wordt je tijdens de eerste ontmoeting met die persoon vooral heel erg beïnvloed door andere omstandigheden en kan je dat dus bij de eerste ontmoeting nog niet zeggen maar bij de tweede wel.?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (10)

Of het gewoon toeval is of dat je dit echt kunt zien durf ik niet te beweren. Ik weet alleen dat mijn gevoel me hierin niet in de steek laat. Ook al geef ik die persoon de kans het tegendeel te bewijzen (bij een negatief gevoel) dan blijft het toch zoals ik het bij de eerste ontmoeting zag. Waarschijnlijk komt het ook omdat je in de loop der tijd al zoveel mensen ontmoet hebt dat je het daarom al herkent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan ik... Ik kan niet spreken voor anderen, maar ik heb minder dan één minuut nodig om iemand tot op zekere hoogte te doorzien... Ik kan natuurlijk niet aangeven wat dat dan is... Hoe kan het ook?

En ik merk dat ik niet eens de persoon hoef te ontmoeten, hier op GV lukt me dat vaak om de persoon te voelen en dienovereenkomstig te antwoorden... Spreek maar hij/zij die wil...

Matchen kan ook alleen EEN moment zijn hoor, ik hoef niet iedereen die matcht te trouwen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hahahaha dan zou je het druk krijgen.. om ze ook nog allemaal tevreden te houden;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
LOL.. ik hou niemand tevreden, zelfs Deva of XiniX niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bedoeld dat je aan de hand van wat ik hier schrijf, je kan vertellen welke type mens ik ben ? Laat maar horen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Matchen kan ook alleen EEN moment zijn hoor? Wat bedoel je hiermee? Bedoel je : " op één moment" of iets anders?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1..ik kan mij helemaal vinden in het antwoord van XiniX
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, wat Xinix aangeeft :)
Dat is afhankelijk van je hoeveelheid mensenkennis...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat kun je niet, maar je vaak denk je dat je het wel kunt.

Het werkt als een self-fulfilling prophecy. Als je iemand ziet waarvan je denkt dat het heel erg matched stel je jezelf onbewust meer open voor die persoon en je spreekt sneller nog een keer af. Wanneer je iemand tegenkomt die op het eerste gezicht niet bij je past zul je niet nog een keer met hem of haar afspreken. Je hebt het over minder inhoudelijke dingen.

Achteraf gezien lijk je dus ook de tweede persoon goed ingeschat te hebben. Alleen omdat je deze onbewust nooit echt een eerlijke kans hebt gegeven kom je er meestal niet achter of dit echt zo was of alleen zo leek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan vaak wel zien wat voor type het is en of je bij zo iemand op je gemak bent en in zekere mate te vertrouwen is.

Toch vergis ik mij. Als ik ergens kom voor b.v. een cursus van een dag, dan denk ik 'ik ga maar bij hem of haar zitten want daar ben ik bij op mijn gemak' maar daar kan ik mij sterk in vergissen. Een bepaald type die mij niet aanspreekt ontpopt zich op zo'n dag tot een zeer sympathiek figuur.

Zo zie je maar dat je in principe open mag staan voor ieder mens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommige mensen kunnen dat wel degelijk. Andere mensen hebben vooroordelen en beoordelen anderen op hun uiterlijk, gedrag of kleding. Jij vraagt of je kunt "zien" hoe iemand is. Met het zien bedoel ik meer voelen:

Als je puur afgaat op je gevoel, kun je echt wel bij de eerste ontmoeting "voelen" wat voor vlees je in de kuip hebt. Natuurlijk zijn er altijd zaken die je later ontdekt en niet meteen de eerste ontmoeting al had gezien, maar dat is maar goed ook, anders werden alle ontmoetingen wel heel erg saai.

Als ik zelf een negatief gevoel heb bij een bepaald persoon, geef ik die persoon toch de kans om het tegendeel te bewijzen, maar helaas komt later toch altijd dat naar voren wat ik eigenlijk van begin af aan al wist.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Soms zal dat kunnen, maar meestal ook niet.
Want:
Die persoon die zo verschrikkelijk arrogant deed, blijkt gewoon verlegen te zijn en wist zich geen houding te geven.
Die persoon die zo vreselijk leuk deed de hele avond had in feite een masker op om te verdoezelen dat hij iets heel verdrietigs had meegemaakt.
Die persoon met wie je zo gezellig zat te praten, die zo oprecht geïnteresseerd in je leek bleek achteraf een parasiet te zijn die enorm misbruik maakt van de goedheid van mensen die ze eerst had weten in te palmen.

Dus stop mensen niet gelijk in een hokje nadat je ze eenmaal hebt ontmoet. Geef mensen een kans, ze verdienen het....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of het klikt tussen jou en iemand anders bij het eerste ontmoeting, en of je iemand vertrouwt, kun jij alleen zelf bepalen. Hou daarbij wel als vuistregel aan dat je iets niet doet als je erover twijfelt. Als je twijfel voelt, voel je die niet voor niets. Het kan zijn dat je de ander nog onvoldoende kent, het kan ook zijn dat je zelf nog niet aan iets toe bent. Negeer dergelijke seintjes van je eigen gevoel niet, maar luister ernaar. Er is geen enkele reden om haast te hebben met wat dan ook. Als iemand jou echt waardeert en leuk vindt, zal hij/zij er geen bezwaar tegen hebben rustig aan te doen als jij dat nodig hebt. Het is zonder meer verdacht als iemand probeert dingen te forceren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik voel het meestal door zijn energieveld te verkennen.
Zo kunnen karakter en eigenschappen vaak gepeild worden.
Alleen bij mensen die dit beheersen lukt dit niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vraag is of je iemand echt WIL leren kennen. Ik hou van mensen, vindt ze interessant en probeer dan ook vaak iemand te leren kennen. Dan stel je andere vragen aan iemand, dan als je daar minder in geïnteresseerd bent.

Dus ik denk dat ik het vaak goed heb, maar ook ik kijk met een bril met een kleurtje door mijn ervaringen, mijn opvoeding en dus mijn vooroordelen. Als je denkt dat je het altijd goed hebt dan ga je denk ik net de mist in. Maar het hebben van een gevoel over iemand, een positief of negatief gevoel dat kent iedereen wel. Vaak klopt dat gevoel prima.