Ik vind het erg kort door de bocht om te zeggen dat het aangeleerd is.
Het zal voor een deel genetisch zijn. 75% lijkt me erg veel.

In 1 gezin kan een heel koppig kind zitten en ook een heel meegaand kind.
Of je de oudste, jongste of middelste bent is ook heel bepaald. Geen idee wat dat doet met je koppigheid. Ik vermoed dat het oudste kind zowiezo minder koppig zal zijn dan het tweede kind.

Hier zijn vast diverse onderzoeken naar gedaan. Toch ff verder googlen .... ;-)

Goeie vraag trouwens!

@Eddijst...
Als jij hier zo vaak mee te maken hebt. Dan weet je vast wel urls met onderzoeken ;-p
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, dat is gewoon aangeleerd gedrag... Ze voelen heel goed aan, vooral voordat de taal ontstaan is, en een of beide ouders moet die eigenschap wel aangeboden hebben... Dan is het zo dat de een meer zaken overneemt dan een ander kind...

Maar als je het mij vraagt, aangeleerd gedrag...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ah jij hebt zo'n dwarse rondlopen en je wilt natuurlijk niet toegeven dat hij dat van jou heeft? ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
van de moeder, niet van mij... Ben ik dwars of koppig dan? :-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar ik zou ze dat wel aangeleerd kunnen hebben, dat dan weer wel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, natuurlijk niet, hoe zou ik het kunnen denken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
LOL :-))
Het karakter van een mens wordt voor wel 75 % bepaald door zijn genen. 15 % door zijn opvoeding en 10% zijn wij eigen baas over!! Zo vader zo zoon, is het spreekwoord en dat is niet voor niets. Soms zijn hele fam. bekend om hun koppigheid.
Kijk naar muzikaal! Vaak drie generaties die het zijn. Creatieve aanleg, bijna altijd erfelijk. het slaat wel eens een generatie over, maar meestal gaat het van ouder naar kind.
Ik heb eens een buurman gehad , die zo verschrikkelijk driftig was, hij zou je kop inslaan als je maar een stap in zijn tuin zou zetten , om de bal van de kinderen te pakken. Later hoorde ik dat zijn vader nog erger was!!
Maar ook twee broers een neef en zijn opa!!
Het heeft me aan het denken gezet en ben er op gaan letten, het komt bijna altijd uit! Dus, ja, het is erfelijk.