Waarom moet een mens zolang wennen aan een voorwerp op een nieuwe locatie?

Wij mensen kunnen ons razendsnel aanpassen en razendsnel reageren, maar waarom loop ik nog steeds na een aantal weken alweer, met mijn afval naar de plek waar de afvalbak stond? hij staat nu aan de overkant...

Hij past niet meer waar hij stond..Vandaar

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+je voor je goede vraag van mij!

Het beste antwoord

Omdat het ongeveer 3 weken duurt om een nieuwe gewoonte aan te leren.
Als je altijd de gewoonte hebt om naar rechts te gaan als je iets wilt weggooien (in de keuken bv.), dan is je brein geoptimaliseerd voor die handeling. Je hebt een soort neuraal paadje daarvoor aangemaakt.
Als je afvalbak ineens links staat, duurt het even voor dat je een nieuw neuraal paadje hebt aangemaakt, en de ouwe vergeten wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Omdat we gewoontedieren zijn. En vaak doen we dingen zonder er bij na te denken. Dus zal het even in je systeem moeten komen dat de afvalbak nu ergens anders staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, zet je koffie maar eens ergens anders neer :)
+1
Omdat de meeste handelingen die je verricht routinematig plaatsvinden. Je doet iets zonder er bij na te denken en dan loop je nog weleens verkeerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit verschijnsel heet interieur blindheid. De verandering is in de ruimte een feit maar in onze gedachte nog niet, een macht der gewoonte. Duurt meestal een paar weken.

Ik had dat met een ex vriendin waar ik het bed mee deelde. tot 3 weken na de relatie had ik het gevoel dat ze nog naast me in bed lag. Had ik net zo goed niks om hoeven te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent goed op dreef vandaag. Puntje voor mijn smile.+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja thanks... ik geef een goed antwoord gevolgd door een genante persoonlijk ervaring, dat is een beetje mijn stielo hier !
check: http://www.goeievraag.nl/vraag/huisbaas-onaangekondigd-langs-huurwoning.31141
haha , ja grappig is dat ik heb het met een klok gehad die ergens anders opgehangen was ,en steeds keek ik naar de oude plek waar de klok hing grrrrrrrr je raakt er geirriteerd van.Maar als antwoord op jou vraag is het uit de macht van de gewoonte.Net zo lang tot het uit je systeem is.En bij de ene persoon gaat dat rapper als bij de ander.Bij mij duurde het wel even.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het duurt een poosje voor dat je van dat routine loopje af bent. Dat zit er gewoon in gebakken. Ze zeggen dan wel eens;"wie zijn hersens niet gebruikt moet zijn benen gebruiken".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je snel even iets weg gooien en dan loop je op automatische piloot naar de plek waar je dat zou weg gooien.
Dat doe je denk onbewust, uit gewoonte

Is een pullenbak rugzak geen oplossing? ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het gehad toen ik van werk veranderd was: ik was op weg naar mijn oud werk.Toont toch aan dat we veel op automatische piloot doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat je al jaren gewend bent op de oude plaats. kijk ik praat over jaren...
En dan wennen aan de nieuwe plaats, kan dus zo lang duren. niet bij iedereen. maar bij meeste wel...!