Hoe komt het dat als je aan de leuke of spannende gedachten denkt die je vroeger ooit hebt gedaan leuker/spannender zijn dan ze toen echt waren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gedachte die je vroeger hebt gedaan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee? Leuke of spannende dingen waaraan ik nu nog aan denk.

Het beste antwoord

Dat komt waarschijnlijk omdat je er naar terugverlangt.
Die dingen waren zo leuk, dat je ze weer zou willen doen.
Dat kan niet altijd, dus je zult het moeten doen met de
fijne herinnering. Hoe leuker het was, en hoe meer je
er naar verlangt, hoe gekleurder de herinnering wordt.

Als je flinke honger hebt (beter woord is trek) en het
duurt door omstandigheden nog een uur voor je kunt eten, dan wordt de maaltijd die je straks krijgt, in je
fantasie steeds lekkerder. Tot op het moment dat je
begint met eten. Je maaltijd is dan natuurlijk nog steeds
heel lekker, maar toch iets minder lekker, dan je het in
je fantasie had voorgesteld.

Overigens zijn droevige gebeurtenissen, waar je door
wat voor oorzaak dan ook, steeds aan moet denken,
ook wat gekleurd. Je hebt de neiging om die
gebeurtenissen ook wat erger te maken dan ze waren.
Niks mis mee. Doen we allemaal. Onze gedachten of onze fantasie overdrijven nu eenmaal graag. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Omdat we een vooroordeel naar ons zelf hebben. Dat dikken we een beetje aan om ons ego een beetje op te krikken. We dikken de boek een beetje aan omdat we leuker willen waren dan de jeugd van tegenwoordig.

Toegevoegd na 42 seconden:
boek is boel...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je herinnert je alleen het leuke gedeelte, en je verdringt het minder leuke, wat er ongetwijfeld was.
13 jaar geleden
Omdat je die situatie afzet tegen die waar je nu in zit. Al heeft het toen de hele vakantie gegoten.. toch verheerlijk je die omdat je toen vrij had en nu achter een computer zit waar je eigenlijk moet werken maar je tijd dood met goeievraag.nl.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De mindere dingen die vergeet je. Als er een gebeurtenis was waren er altijd wat mindere dingen, maar als je het over het algemeen heel leuk vond! Vergeet je op den duur de mindere dingen