ja. Alles wat warmer wordt zet uit. De schaal waarop dit gebeurt maakt niet uit. Het is weliswaar niet een grote verandering, maar hij is zeker waarneembaar met de juiste instrumenten.

P.S. Dat verhaal hierboven dat de aarde uit zijn baan zou schieten slaat helemaal nergens op
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je hebt het over het noordelijk halfrond en door de zon/zomerwarmte. Daar kan ik niets over vinden. Ik vind wel een hele wetenschappelijke discussie over de opwarming van de aarde in relatie tot de expansie van de aarde. Zie bron.
Daar hebben ze het echter over de opwarming van de aarde van binnenuit. Ook betrekken ze het schuiven van de continenten bij de opwarming.

Ik denk echter dat het onmogelijk is dat de aarde, zo rond als die is, voor maar een gedeelte zou uitzetten. Door de vormverandering zou de aarde uit zijn baan schieten. Dus ik denk niet dat dit mogelijk is, anders hadden we er vast wel al iets van gemerkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan ik me niet voorstellen.
De opwarming in de zomer vindt oppervlakkig plaats. Graaf 's zomers maar eens een klein stukje in de grond. Je komt al snel koude grond tegen. Er zal geen uitzetting plaatsvinden van de hele aardkorst evenmin van de gehele watermassa. Bovendien verdampt er veel meer water die de geringe uitzetting van de bovenste waterlaag teniet doet.
Oppervlakkige uitzetting/krimping zal dan ook nog eens lokaal zijn.