Hoe komt het, dat in juli 20 graden in noord-Noorwegen vaak prettiger aanvoelt dan 20 graden in juli in Nederland?

Ik denk zelf, dat de wind een grote rol speelt. De wind tempert vaak de temperatuur in de zomer. Zonder die wind zou het in juli veel warmer zijn. In Nederland is er bij 20 graden in juli dikwijls sprake van een minder aangename frisse wind. In noord-Noorwegen op hetzelfde moment ook bij 20 graden vaak mooi zonnig weer met een lekker zacht briesje. In noord-Noorwegen kan zelfs 15 graden lekker zijn. In mei is hier 20 graden vaak lekkerder dan 20 graden hier in juli. Hebben jullie een (andere) verklaring?

Toegevoegd na 1 dag:
Mensen zouden koud weer verwachten in noord-Noorwegen, ook in de zomer. Droogte en vochtigheid van lucht kan een rol spelen. Er is meer aan de hand. Ga in juli bij 19 graden in Hammerfest onbeschut op een terrasje zitten in zomerkleding. Vaak heerlijk. Jas of truitje hoeft niet aan. Ga in juli bij 19 graden onbeschut in Assen op een terrasje zitten in dezelfde zomerkleding. Vaak veel minder lekker. Jas of truitje moet aan, want de wind is fris. Dat ligt niet aan gewenning of een verwachtingspatroon. Bij het strand in Nederland heb je strandcafés met glazen windschermen. Bij guur zonnig weer kan je dan soms zelfs lekker buiten zitten zonder dikke kleding. De wind speelt een grote rol in de gevoelstemperatuur, terwijl volgens mij de temperatuur van de wind vaak echt lager moet zijn dan die van uit de wind, zelfs in de schaduw.

1.1K

Antwoorden (4)

Misschien speelt ook je verwachting een beetje mee. Scandinavische landen hebben het imago dat het er altijd koud is. Daar stel je je op in.
Toen ik er voor het eerst vakantie hield, (hoogseizoen) had ik ook een stapel truien mee. Ik hoefde ze (want zo is dat met ca 20 graden) niet eens aan, overdag. En dat was me een enorme meevaller. Vooral omdat er ook nog een aangenaam zonnetje scheen. Dat was een ware verrassing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misschien speelt ook het verwachtingspatroon een rol. in Nederland verwacht je in de zomer een hogere temperatuur dan in Noord- Noorwegen. als het daar dan toch lekker is, ben je je daar wellicht meer bewust van.
na de hitte van de afgelopen dagen vind ik de 19 graden van vandaag trouwens heerlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien omdat Nederland heel erg plat is waardoor de wind vrij spel heeft. De gevoelstemperatuur ligt daardoor lager dan de gemeten temperatuur. Noorwegen heeft veel meer bergen en dalen die het wat luwer maken. De gevoelstemperatuur zal dan minder verschillen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat we in Nederland zeer vlakbij of zelf onder de zee spiegel leven, waardoor het automatisch vochtiger is. daarom heb je soms het idee dat je in een sauna zit en wat wel is vervelend kan zijn.

Landen waar het warm is maar een droge lucht klimaat hebben is het makelijker in hogere temperaturen te leven dan in landen waar de luchtvochtigheid hoog is.