Maar het hangt af van waar je je op aarde bevindt. Op de evenaar zijn de nachten het hele jaar 12 uur lang. Het plaatje verklaart alles.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dat komt doordat de aardas niet loodrecht staat met de zonas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
door de stand van de zon
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De aarde kantelt in de winter een beetje. Daardoor staat de zon wat dichter bij de evenaar en gaat ze dus eerder onder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De aardas maakt Diagonaal rondjes om de zon ( een jaar ) daardoor is het in de winter ( wanneer we diagonaal tegen de zon staan ) word het sneller donkerder omdat de aarde een rondje moet maken om zijn eigen as en dat gaat sneller voor ons voorbij wanneer we diagonaal tegen de zin in staan.

Toegevoegd na 7 minuten:
Tegen de zon in staan bedoelde ik
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op 23 september begint de herfst bij ons in Nederland. Het Noordelijk Halfrond, waar wij wonen, gaat dan steeds verder van de zon af staan, waardoor de nachten langer gaan duren, en de dagen weer korter worden. Ook wordt het dan kouder bij ons.

Op 21 december hebben we de langste nacht, dan staat de aarde het verste van de zon af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier is een mooie uitleg in een filmpje.