Hoe kom je erachter of de geleverde spanning tijdens het opladen van een batterij verandert?

voor een school onderzoek moet ik dit onderzoeken. Maar ik zou niet weten hoe.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Koop een verbruiksmeter (€ 12,50 bij de Hema bijvoorbeeld) en je kunt het realtime in de gaten houden als je de meter bij het opladen ertussen zet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je zou een spanningsmeter op kunnen nemen in de oplaad installatie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een voltmeter erop aansluiten. Als je het zorgvuldig wilt doen kun je ook een ampere meter ertussen hangen. Dan zul je zien dat (als je een goede lader hebt) de spanning (volt) gelijk blijft maar het aantal amperes afneemt naar gelang de batterij voller wordt.

Heb je een goede lader dan zal daar ook een grafiek bij zitten en heeft hij verschillende fases van laden en bijhouden (druppelladers)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn tegenwoordig computer laders die gedurende het hele laadproces de spanning aangeven. Zijn dan ook de laders die automatisch stoppen met laden als de accu/batterij vol is.

Deze laders kan je vaak instellen op laden met een vaste stroomsterkte. Ook dat is van invloed op de laadspanning. Want om een stroomsterkte te verkrijgen moet de laadspanning hoger zijn dan de batterij spanning. Zou je met variabele stroomsterkte laden dan weet ik zeker dat je alleen al door het varieren van de stroomsterkte spannings verschillen gaat krijgen.

Andere optie, is meer werk:
Benodigd een lader, een spanningsmeter en een (lege) accu/batterij.
Begin met laden en ga met een vast tijdsinterval de batterij loskoppelen van de lader en meet de spanning. Sluit dan weer aan op de lader voor de volgende paar minuten laden.
Op deze 2e manier meet je niet de laadspanning maar de feitelijke batterij spanning. Van de gemeten spanningen kun je dan een grafiekje maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat de opdracht als resultaat moet hebben dat de klemspanning van de oplaadbare batterij nagenoeg gelijk blijft of de batterij nu vol of leeg is. een ni cad accucel geeft namelijk 1,2 volt (ongeveer) of dat hij nou leeg is of vol. Dit gegeven lijkt me wordt bedoeld dat je dit geleerd hebt hiermee.