Als een batterij lekt, wat lekt er dan uit en is dit giftig?

Toegevoegd na 22 uur:
Als een batterij lekt ziet de lekkende vloeistof doorzichtig uit, maar wordt plakkerig.
Na enige tijd wordt het wit en ziet het uit alsof het kristaliseerd.
Als dit inderdaad giftig is, vraag ik me af of deze batterijconstructie wel mag i.v.m. De volksgezondheid. Het gebeurd immers zonder dat men de batterijen (bewust) beschadigd. Ik denk hierbij ook aan speeldgoed.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
46.7K

Antwoorden (4)

Ja, echter giftig en ontbrandbaar. Een batterij is met zink en een chemisch stofje gemaakt. Heel giftig dus niet aanraken met blote handen (bijtende stof) met BESCHERMDE handschoen lukt het misschien wel om ze weg te gooien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in een plastic zakje doen en wegbrengen naar een inleverpunt. Niet in de vuilnisbak
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inderdaad, dat kan schadelijk zijn tijdens het verbrandingsproces
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Echter?!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, echter
Over het algemeen zijn de stofjes die in batterijen zitten niet giftig. Hoewel je ze niet moet inslikken, kan het op de huid niet heel veel kwaad
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"Lekkende batterijen kunnen gevaarlijk zijn omdat, als het in contact komt met uw huid, het kan irriteren. Als de stoffen op uw huid komen, moet u de stoffen gelijk van uw huid afwassen. Vertrouwt u het dan nog niet, kunt u altijd een arts raadplegen. Mocht u de stoffen echter in uw ogen krijgen of inslikken moet u direct een arts raadplegen. "

Er zitten verschillende stoffen in zoals:
- Cadmium
- Lood
-Kwik

Zie de tweede link voor meer informatie over deze stoffen.

Toegevoegd na 27 seconden:
Sorry de eerste link bedoel ik.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De niet of nauwelijks oplaadbare alkaline batterijen bevatten een oplossing van kaliumhydroxide KOH, de oplaadbare nikkelmetaalhydride (NiMH) batterijen ook. Alleen de ouderwetse batterijen met zink en koolstofelektrodes bevatten een zure oplossing.
Li-ion batterijen bevatten geen waterige oplossing, maar oplossingen van lithiumzouten in een organische oplossing. Beschadigde batterijen van mobieltjes zijn dus erg gevaarlijk (brandbaar en explosief).

Alle batterijen behandelen voert erg ver, de engelse wikipedia heeft een goede opsomming, met aparte artikelen voor elk batterijtype.