Er worden nieuwe elementen gemaakt door protonen in een kern te proppen. Waar komen deze protonen vandaan?

Zijn alle protonen het zelfde en bestaan er ook delen van protonen zodat er nog andere elementen kunnen ontstaan.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Protonen komen uit bestaande atoomkernen.

De meest eenvoudige manier om aan een proton te komen, is door waterstofgas te ionieren. Een waterstofatoom is namelijk het meest eenvoudige atoom dat bestaat, en waterstof is zeer ruim beschikbaar. Een atoom waterstof bestaat uit één enkel proton met daarbij één enkel elektron. Door zo'n atoom te ioniseren, ofwel het elektron eraf te trekken, houd je de atoomkern over - en dat is het proton dat je wilt hebben.

Dat proton kun je vervolgens via elektrische/magnetische velden sturen en versnellen, richting de bestaande atoomkern waar je het in wilt schieten.

Een andere manier is een ander atoom te ioniseren. Dat hoeft niet volledig, dat wil zeggen: je hoeft niet alle elektronen eraf te sleuren. Het gaat erom dat het atoom een netto lading heeft, zodat je het kunt sturen via elektrische/magnetische velden.

Zo'n groter atoom kun je ook laten botsen op een ander atoom. Over het algemeen zullen daarbij een heleboel brokstukken ontstaan, maar zo heel af en toe heb je geluk en ontstaat er een grotere atoomkern, die dus meer protonen (en neutronen) bevat dan elk van de atoomkernen waarmee je begon. Ook op die manier kun je dus nieuwe, zwaardere elementen maken.

Tot slot is er nog de methode waarbij je geen protonen of atoomkernen op een bestaande atoomkern schiet, maar neutronen. Als zo'n neutron wordt ingevangen, is er een zekere kans dat het daarna vervalt in een proton en een ander deeltje (vaak een elektron). Als dat andere deeltje uit de atoomkern wordt geslingerd en het nieuwgevormde proton blijft hangen, heb je ook een atoomkern die nu één proton erbij heeft gekregen.

Toegevoegd na 2 minuten:

Extra opmerking 1:
Alle protonen zijn identiek. Je kunt ze niet onderscheiden.

Extra opmerking 2:
Welke manier je ook gebruikt om een nieuw element te maken, het komt over het algemeen neer op "heel veel schieten", om vervolgens alles weg te gooien wat je *niet* wilt hebben (meestal is dat meer dan 99,9999%), zodat je die paar zeldzame gevallen overhoudt waar je naar op zoek bent.

Cryofiel
9 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Alle protonen zijn hetzelfde.
Protonen zijn kernen van waterstof atomen.
Die krijg je dus door waterstofatomen van hun elektron te beroven.
Alle elementen hebben protonen en neutronen in de kern. En niets anders.

Er bestaan wel delen van protonen, de zogenaamde quarks.
Maar die kunnen niet zelfstandig bestaan (levensduur ca 0,0000000001 seconden).
Reddie
9 jaar geleden
Bij de oerknal zijn is de materie ontstaan en in eerste instantie bestond deze hoofdzakelijk uit waterstof en helium. Een waterstof atoom is een proton.

Elementen ontstaan door kernfusie in sterren die ontstaan doordat vanaf het prlle begin van het heelal grote wolken waterstof samentrokken onder hun eigen gewicht. Eerst vormt zich helium daarna dezwaardere elementen. Dit gebeurt door kernfusieprocessen waarbij kernen samensmelten en niet zozeer door het in een kern proppen van protonen.

Alle protonen zijn hetzelfe. Ze bestaan uit drie quarks. Quarks kunnen niet zelfstandig voorkomen en zijn altijd aan meerdere andere quarks gebonden.

Bovenstaande is een uiterst vereenvoudigde voorstelling van de gang van zaken. In de links vind je wat meer informatie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zowel een proton als een neutron bestaat uit 3 quarks.

Een neutron bestaat uit 2 down-quarks en 1 up-quark.

Een proton bestaat uit 2 up-quarks en 1 down-quark.

De up-quark heeft een lading van +2/3 en de down-quark heeft een lading van -1/3. Daardoor is een neutron elektrisch neutraal en heeft een proton een lading van +1.

Dus dat zijn de deeltjes waar protonen uit bestaan.

Nieuwe elementen kunnen op verschillende manieren ontstaan.

De lichtere elementen (t.e.m. ijzer) ontstaan door kernfusie aangezien ijzer het stabielst is. Dit proces vind in sterren plaats. De neutronen en protonen van deze elementen zijn dus afkomstig van de lichtere elementen die zijn 'samengesmolten'. Dit verklaart dus nog niet hoe het kan dat er elementen bestaan die zwaarder zijn dan ijzer.

Zwaardere elementen dan ijzer ontstaan oftewel door proton-absorptie. Dat gebeurt wanneer een bepaald atoom teveel protonen heeft die elkaar afstoten zodat er 1 proton wegschiet uit de kern. Als dit proton met hoge snelheid een andere kern kan raken kan het in deze kern worden opgenomen. Als het geen andere kern raakt maar wel een elektron van een ander atoom kan stelen ontstaat er een waterstofatoom.

Ofwel worden de atomen geactiveerd door een neutron. Die activatie kan plaatsvinden na een supernova wanneer alle deeltjes zich snel van de kern van de ster af bewegen. Of dit kan wanneer er neutronen afkomstig zijn van kernsplijting. Bij kernsplijting heb je dus in feite 2 soorten radioactieve restproducten: splijtingsproducten en activatieproducten.

Die activatieproducten hebben dus een neutron meer maar mogelijk zijn ze daardoor niet stabiel omdat ze nu in verhouding een proton teveel hebben. Dit kunnen ze oplossen door beta-verval. In het neutron verandert een down-quark in een up-quark en zo verandert het in een proton. Omdat het geheel ook qua lading moet kloppen ontstaat er ook een elektron dat 'wegschiet' van de kern (betastraling) en een anti-neutrino.

Losse protonen op zich kan je verder niet onderscheiden. Je kan protonen pas onderscheiden wanneer ze in een atoomkern zitten en daar elk een 'eigen rol' vervullen. Want net als elektronen zitten ze op verschillende energieniveau's, etc...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nieuwe elementen kun je maken door atoomkernen met protonen te beschieten. Het volstaat dus niet om waterstof te ioniseren; die protonen hebben een veel te lage snelheid. Er is een deeltjesversneller nodig om de protonen voldoende energie te geven om tot in de kern van andere atomen door te dringen. In een cyclotron wordt eerst door verhitting een geïoniseerd waterstofpreparaat gemaakt en hierin wordt een protonenstroom opgewekt door er een spanning op te zetten. Vervolgens worden de protonen verder versneld door het magneetveld van het cyclotron.
Een andere methode is het gebruik van radioactieve preparaten. Die produceren echter meestal alpha-deeltjes (heliumkernen bestaande uit twee protonen en twee neutronen). Ook met alpha-deeltjes kun je atoomkernen beschieten met als doel nieuwe elementen te maken.
WimNobel