Wat is het verschil tussen adsorberen en absorberen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
41.3K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Adsorptie - is er aan hechten (dus niet mengen)
Absorptie - is opnemen/vermengen met een andere stof

Het beste antwoord

Bij absorptie wordt lege ruimte binnen een stof opgevuld met een andere stof. Zichtbaar voor het oog.
Bijvoorbeeld: een tissue die vocht opneemt.
Bij adsorptie hecht een stof zich op moleculair niveau aan een andere stof. Niet zichtbaar voor het oog.
Bijvoorbeeld: het kleine zakje silicagel dat vocht opneemt binnen de verpakking van allerlei goederen.
Of bijvoorbeeld: een Norit-pilletje (actieve kool) dat de verontreinigingen in het lichaam adsorbeert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

adsorberen is het vasthouden van een stof aan de oppervlakte van een andere stof, terwijl bij absorberen iets helemaal wordt opgenomen.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1,en weer een mooi scrabble woord erbij.
Adsorptie:
"Adsorptie is een fenomeen dat optreedt aan het grensvlak van twee fasen. Dit kan zijn het grensvlak vloeistof-vast, vloeistof-vloeistof, vast-vloeistof of vast-gas. Bij adsorptie hechten de moleculen van een gas of vloeistof zich aan het oppervlak van een vaste stof of vloeistof en bedekken deze daardoor met een laagje."
Absorptie:
"Absorptie betekent opname. Het kan gaan om het opnemen van een bepaalde stof in een andere stof maar ook het opnemen van licht of andere elektromagnetische straling en geluid in materie."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
absorberen:
1. verschijnsel dat een gas of een vloeistof in het volume van een vaste stof of een vloeistof wordt opgenomen en vastgehouden
2. in zich opnemen. syn. inzuigen, opslorpen, verzwelgen.
3. geheel bezighouden, in beslag nemen.
4. vermindering van geluidenergie.
adsorberen:
1. binding, resp. het gebonden worden van een stof aan de oppervlakte van een andere, meestal van een gas of opgeloste stof aan het oppervlak van een vaste stof.
2. het verschijnsel dat stoffen zich kunnen ophopen aan een grensvlak