Waarom blijft mist hangen en valt regen naar beneden?

Als ik het goed begrijp bestaan beide uit waterdruppels, niet uit waterdamp.
Waarom blijven de druppeltjes waaruit mist bestaat dan wel zweven en de druppels waaruit regen bestaat vallen naar beneden?

10 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Mist bestaat uit zeer kleine waterdruppels. Zo klein dat het buitenoppervlak van de druppel tov de inhoud en dus gewicht groot is. De luchtweerstand bij het vallen is dus relatief zeer groot bij die micro druppeltjes waardoor ze bijna zweven. En elke luchtwerveling neemt ze dus ook weer mee, omhoog.Zoals ook een zweefvliegtuig op thermiek omhoog kan stijgen.
Je kunt het effect goed begrijpen als je een bladerloos twijgje ziet vallen en een grote bladerloze tak. Beiden hebben hetzelfde soortelijk gewicht, maar de veel grotere tak valt door de lucht sneller naar beneden omdat de verhouding luchtweerstand vs gewicht ongunstiger is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat heeft met de temperatuur te maken die ervoor zorgt tot welke groep (mist/waterdruppels) ze behoren.

De temperatuur in de omgeving van een vochtige lucht is van invloed op het ontstaan van druppels en/of mist.

Als de lucht van zichzelf vochtig is (vaak in de buurt van water) ontstaat er mist als de lucht temperatuur zakt. Als deze mist verder afkoelt door contact met koudere lucht/objecten vormen zich druppels. Zoals we ook tegenkomen in de vorm van condens.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In de lucht zit altijd water.

In lucht kan maar een maximale hoeveelheid water "oplossen".
Bij hogere temperaturen kan er meer waterdamp in de lucht, maar zodra de lucht afkoelt daalt de maximale hoeveelheid waterdamp die de lucht aan kan.
De waterdamp condenseert dan, maar dit zijn zulke kleine druppeltjes dat deze in de lucht blijven "zweven". Hierdoor krijg je mist.

Mist is eigenlijk een laag hangende wolk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mist bestaat inderdaad uit druppeltjes, maar deze druppels zijn nog niet zwaar genoeg omdat ze nog niet genoeg samengeklonterd zijn. Daarom zweven ze nog in de lucht. Ze dalen wel.