Voor tijd is geen plaats in de relativiteitstheorie. Net zo als elektriciteit en magnetisme onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden volgens Maxwell, zijn volgens Einstein Ruimte en tijd onlosmakelijk met elkaar verbonden. Dar is het hart van de relativiteitstheorie,
Einstein stelde het ruimte-tijd continuüm als een veld (Faraday), d.w.z. een soort net waarin ruimte objecten drijven waardoor dat net kromt. Die kromming ervaren wij als zwaartekracht
Die voorstelling van zaken is niet erg geloofwaardig, want een veld heeft richting, terwijl je de zwaartekracht overal voelt. Bedenkt dat het een model is, en dus slechts een afbeelding van de werkelijkheid.

Einstein en de meeste anderen van de quantumtheorie, waren het op hoofdlijnen met elkaar eens, maar in de details volkomen oneens met elkaar. en toch gebruiken wij de theorie, omdat het ons voldoende inzicht geeft in de werking van de verschijnselen.

Toegevoegd na 10 minuten:
klik op de afbeelding, om hem te zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Misschien heb je hier wat aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Albert Einstein stelde in zijn speciale relativiteitstheorie dat het niet mogelijk is over ruimte en tijd als twee afzonderlijke entiteiten te spreken, maar dat er slechts één entiteit bestaat nl. de ruimte-tijd. De tijd is daarbij een dimensie net als de andere, die echter op menselijke schaal anders wordt ervaren.