Welke "stof" past meer bij verliefdheid en geluk? Endorfine, oxytocine of morfine?

Deze stoffen hebben allemaal iets gemeen en dat is het soort gelukshormoon. De vraag is dus welke van deze 3 stoffen de nummer 1 is als het gaat om romantiek geluk en vriendschap

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (2)

Oxytocine past daar het meeste bij. De andere twee zorgen voor 'verzachting' van de signalen (neurotransmitter) en dragen bij aan het door een zgn roze bril kijken. Dus het is alle drie erg prettig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het klinkt even cliché als ongeloofwaardig, maar liefde op het eerste gezicht kan je overkomen. Uit een onderzoek van de Syracruse-universiteit blijkt dat het zelfs maar een vijfde van een seconde duurt. In die tijd worden twaalf verschillende gebieden in je hersenen gestimuleerd en word je overspoeld met onder andere dopamine, oxytocine en adrenaline. Je hoeft dus maar een glimp op te vangen je geliefde om vervolgens helemaal high van de hormonen door te lopen.