Hoe ontstaat een muggenbult?

Ik wil graag weten hoe een muggenbult nou precies ontstaat... waarom krijg je een bult na de prik van de mug?

Toegevoegd na 24 minuten:
Misschien moet ik het iets anders uitleggen.
ik vroeg mij af hoe een muggenbult ontstaat?
en dan bedoel ik het echt in de praktijk...
bestaan hier filmpjes van op het internet of iets?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.9K

Het beste antwoord

Lang niet alle muggen steken. Van alle soorten muggen die in ons land voorkomen is maar een klein deel steekmug. Ook weer niet alle steekmuggen steken: alleen vrouwtjesmuggen zuigen bloed, dat hebben ze nodig voor de ontwikkeling van hun eitjes. Mannetjesmuggen zijn vegetarisch, ze zuigen nectar uit bloemen.

Wanneer een mug bijt boort ze met haar scherpe monddelen een gaatje in een bloedvat. Tegelijkertijd sproeit ze speeksel met antistollingsmiddel in de huid. Zo blijft het bloed vloeibaar en kan de mug het bloed blijven drinken. Het muggenspeeksel zorgt voor de muggenbult. Na een muggenbeet komen in ons lichaam komen stofjes vrij om het muggenspeeksel onschadelijk te maken. Die stofjes veroorzaken ook de jeukende bult.

Je kunt de jeuk wat verminderen door er azijn op te doen. In de apotheek zijn ook middeltjes verkrijgbaar die helpen tegen muggensteken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als muggen prikken, reageert ons lichaam daarop. De muggenbult is in feite een allergische reactie van je lichaam. Sommige mensen gaan steeds heftiger reageren, anderen worden steeds minder gevoelig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De jeukende bult ontstaat doordat de mug een antistollingsmiddel in zijn speeksel heeft. Dat komt in het steekgaatje en veroorzaakt de jeuk en zwelling.