De configuratie van de continenten in het Carboon kan mogelijk de oorzaak van de ijstijd zijn geweest: in het noorden kwam Euramerika tijdens de Oeral-orogenese aan Siberia te liggen en in het zuiden lag het grote continent Gondwana, terwijl de Rheïsche Oceaan tussen de twee zich sloot. Als gevolg daarvan namen de warme zeestromingen tussen de Panthalassa Oceaan en de Paleotethys Oceaan af, waardoor het klimaat wereldwijd meer schommelingen ging vertonen. In de winter accumuleerde sneeuw waardoor er gletsjers groeiden die grote delen van Gondwana bedekten.

Een andere theorie legt de oorzaak bij het feit dat de evolutie van landplanten tijdens het voorafgaande Devoon en de wereldwijde toename van fotosynthese voor hogere concentraties zuurstof en lagere concentraties kooldioxide in de atmosfeer. Tijdens het Carboon strekten enorme kool-moerassen zich uit over Euramerika, van de nieuw gevormde Appalachen tot de hellingen van de Oeral. De concentratie kooldioxide in de atmosfeer lag onder de 300 ppm, een waarde die overeenkomt met waardes voor de Kwartaire glacialen. De afname van het broeikaseffect die dit tot gevolg had was genoeg om de ijskap rond de zuidpool te doen groeien.

Door het begraven raken van koolstof in de vorm van lignine en cellulose met plantaardige resten en het hogere albedo van de Aarde door de uitbreidende ijskap werd het klimaat uiteindelijk te koud voor de planten, wat een einde aan de hoge zuurstofproductie maakte en tot het einde van de ijstijd zou leiden. In het Perm zou de concentratie kooldioxide in de atmosfeer weer boven de 300 ppm uitkomen. Op de lange duur zou de evolutie van termieten, die in hun maag een anoxische omgeving hebben voor methanogene bacteria, ervoor zorgen dat koolstof in de vorm van methaan terug de atmosfeer in kon komen. Rond 250 Ma was ook de concentratie zuurstof in de atmosfeer weer terug op het huidige niveau.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat klopt , maar is nogal moeilijk te begrijpen.
In jouw vraagstelling sla je een slordige 290 miljoen jaar geologische geschiedenis over, het Devoon, Perm, Trias, Jura, Krijt, Tertiair en Kwartair, en pas helemaal in het laatste stukje Kwartair, vanaf ongeveer 1 miljoen jaar geleden, treden er ijstijden op. Er zijn een aantal mogelijke verklaringen voor, waar AeonVera hierboven er al een paar van geWiki'd heeft. Maar als je op internet rond struint, vind je er vast nog wel meer. Vandaar hieronder ook nog een link met 11 mogelijke theorieën.

Hieronder een link naar een website waarop je kunt bekijken hoe de geologische tijdschaal in elkaar zit en welk stukje nou precies ijstijden bevatte. Er zijn trouwens theorieën dat ook al eerder in de geologische geschiedenis perioden met ijstijden zijn opgetreden, alleen is het bewijs daarvoor zo moeilijk te geven dat het bij theorieën blijft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zijn de laatste ijstijden die U bedoelt , die elkaar heel vlug opvolgden.
Maar ook in andere geologische tijdperken waren ijstijden ,heel lange , maar minder extreem.
Van zodra er ijs is op Aarde zit men in een Ijstijdperk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ga er, aan het kennisniveau van de vraagsteller te zien, van uit dat ze op de laatste ijstijden doelt. Dan kun je wel met een heel wetenschappelijk verhaal beginnen over de definitie van een ijstijd, maar dat schiet niet op. De definitie; 'zodra er ijs zit op aarde is een ijstijdperk' heb ik nog nooit gehoord, ik zat meer in mijn hoofd met 'zodra er een aanzienlijke massa landijs is die zich uitstrekt buiten de poolcirkels'.
Hat Carboon tijdperk (350 tot 300 miljoen jaar geleden) , was over het algemeen een warme tropische periode.
In die tijd is het laatste supercontinent Pangea onstaan.
Wat nu de Benelux zou zijn was evenaarsklimaat.
Heel veel groen: betekent :heel veel zuurstof .
De Aarde heeft een natuurlijk broeikas-effect door broeikasgassen :vooral CO² en methaan. Veel zuurstof betekent : afkoeling van het klimaat...en daardoor kwam weer een ijskap op de plaats van de huidige Zuidpool.
Maar wij lagen nog aan de evenaar , en hadden hier geen last van : Ons gebied lag vol met mangrovebossen, wij hadden heel veel varens , paardestaarten, wolfskersen...en de allereerste zaadplanten :coniferen.
Het was het tijdperk van het ontstaan van amfibieën , reptielen en haaien.De voorlopers van de zoogdieren (Synapsiden) en de voorlopers van de grote reptielen (Sauropsiden).
Dan kwam het PERM tijdperk (genoemd naar het Oeral gebergte)(300 - 250 miljoen jaar geleden)
Door het ontstaan van Pangea een supercontinent , waren er ineens minder kusten , weinig zeestromingen en weinig ondiepe wateren....daardoor verdwenen veel dieren en zeeflora.
Op het land heerste ineens een heel droog klimaat er waren woestijnen ....en er was weer een ijstijd, maar bij ons (de tropen) bleef het warm en er waren veel moerassen.
Daarna , bij het ontsluiten van de Oeral ,werd het weer warmer en trokken de gletsjers zich terug. Er waren massale koloniën met kakkerlakken ontstaan : 90% van de insecten.
Sommige dieren (Mesosaurussenà gingen door de droogte weer in het water leven.
Op het einde van het PERM is meer dan 95% van de planten en de dieren plots uitgestorven.
Drie redenen liggen daarvoor aan de grondslag (in combinatie)
-Waterstofsulfide (H2S) : die ervoor zorgde dat de Aarde aan gevaarlijke straling blootstond.
-Meteorieteninslag op Antarctica
-De zogenaamde Siberische trappen: enorme vulkaanuitbarstingen ...die de gemiddelde Aardtemperatuur met meer dan 10°C naar omhoog bracht.....
Later in het Trias , zou de temperatuur weer stijgen ,maar was het leven op Aarde zeer schraal en zonde biodiversiteit...dit veranderde weer tot er een grote bloei kwam in het Jura en het Krijt....dat weer eindigde op een massale sterfte (Dino')
Bronnen: