Wat bedoelt men met 'soorten moleculen'?

Ik zoek het verschil tussen een samengestelde stof en een mengsel. Als ik het opzoek kom ik op het antwoord dat het te maken heeft met de soorten moleculen, maar ik snap dat niet.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Je terminologie "samengestelde stof en een mengsel" is niet erg handig.
Je moet eerst begrip hebben van een element. Een element is een bepaald soort atoom. Elementen zijn bijvoorbeeld Waterstof, Helium, Lithium, Zwavel, IJzer, etc.
Er bestaan in het heelal 90 verschillende natuurlijke elementen. Voor een overzicht van alle elementen kun je zoeken op "periodiek systeem".
Die verschillende atomen kunnen aan elkaar binden. Zo'n aantal aan elkaar gebonden atomen noem je een molecuul.
In principe kunnen er bijna oneindig veel verschillende moleculen bestaan.
Bijvoorbeeld: twee atoman waterstof (aangeduid als H) vormen samen een molecuul waterstof (aangeduid als H2). Twee atomen zuurstof (O) kinnen samen een molecuul zuurstof vormen (O2).
Die moleculen H2 en O2 kun je met elkaar mengen. Dan heb je een mengsel (knalgas geheten). Maar je kunt dit mengsel ook aansteken, en dan krijg je moleculen met twee atomen waterstof en één atoom zuurstof (H2O), wat we watermoleculen noemen. Nu hebben we geen mengsel van H2 en O2 meer, maar alleen maar moleculen H2O, water.
In dat water kun je suiker (C6H12) oplossen, en dan heb je weer een mengsel.
Reddie
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Veel ervaring heb ik niet met iets uitleggen. Ik ga er altijd onbewust van uit dat de andere wat voorkennis heeft. Je antwoord is inderdaad veel duidelijker..

Andere antwoorden (1)

Een mengsel bestaat uit meerde samengestelde of enkelvoudige stoffen stoffen. Doe H2S samen met HCl en je hebt een mengsel. Een samengestelde stof is bijvoorbeeld HCl Hij bestaat uit twee soorten atomen eenderzijds waterstof (H) anderzijds Cl. Een enkelvoudige stof bestaat slechts uit 1 soort molecule zoals S2

Toegevoegd na 32 minuten:
1 soort atoom moet dat laatste zijn.